Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - zdjęcia przykładowe

M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO to obiektyw, na który mógł czekać niejeden użytkownik systemu Mikro Cztery Trzecie. Zobaczcie, jak najnowsza portretówka Olympusa poradziła sobie w praktyce.

Autor: Michał Chrzanowski

30 Październik 2017
Artykuł na: 4-5 minut

Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO zapewnia ekwiwalent ogniskowej około 90 mm (kąt widzenia 27 stopni) oraz maksymalny otwór przysłony f/1.2. Taka kombinacja powinna więc przypaść do gustu przede wszystkim portrecistom, który w systemie Mikro Cztery Trzecie poszukiwali jasnej i wszechstronnej stałki.

Obiektyw został wyposażony w wyjątkowo rozbudowany układ optyczny, który składa się z 14 elementów rozmieszczonych w 10 grupach. Ma zapewniać znakomitą rozdzielczość gwarantującą najwyższą jakość zdjęć - w całym kadrze, nawet przy maksymalnym otworze względnym. Natomiast 9-listkowa przysłona i ogniskowa 90 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki) mają dostarczyć miękkiego rozmycia nieostrości, wręcz perfekcyjnego odseparowania portretowanej osoby od tła, a także okrągłego efektu bokeh.

Z kolei precyzyjnie zaprojektowany i nowoczesny układ optyczny ma także skutecznie eliminować do minimum aberrację chromatyczną oraz winietowanie. Również praca w warunkach kontrastowego oświetlenia powinna być bezproblemowa. Wszystko za sprawą specjalnych powłok antyodblaskowych Z Coating Nano, które ograniczają niekorzystne efekty świetlne, takie jak duszki, flary i odbicia oraz gwarantują zachowanie kontrastu i ostrości obrazu.

Najnowszy reprezentant rodziny M.Zuiko mierzy 70 x 84.9 mm i waży 410 g, co czyni go bardzo kompaktowym szkłem. Do tego stałka - dzięki uszczelnieniom newralgicznych miejsc - ma być odporna na kurz, zachlapania i mróz (do -10°C). Tak więc powinniśmy być spokojni podczas fotografowania w wyjątkowo trudnych warunkach.

Poza tym wiedząc, jak ogromne znaczenia ma łatwość obsługi, Olympus ujednolicił konstrukcję i tak zaprojektował obudowę, aby fotografowie pracujący na obiektywach M.Zuiko czuli się „jak w domu“. Przycisk funkcyjny L-Fn umieszczono w wygodnym miejscu, dzięki czemu wybranie przypisanych pod nim ustawień ma być intuicyjne. Ponadto mechanizm sprzęgła MF pozwala błyskawicznie wybierać tryby automatycznego lub manualnego ustawiania ostrości - aby zmienić tryb wystarczy przyciągnąć do siebie pierścień MF.

Natomiast podczas fotografowania wartkiej akcji ma pomóc usprawniony silnik autofokusa, który szybko i precyzyjnie ustawi ostrość już od 50 cm (maksymalne powiększenie wynosi 0,1x -odpowiednik 35 mm: 0,2x). Jednak dopiero połączenie obiektywu ze 121-polowym, krzyżowym systemem AF aparatu OM-D E-M1 Mark II ma zagwarantować „zachwycającą ostrość zdjęć, nawet jeśli do ich wykonania zostanie wykorzystane pełne otwarcie przysłony“. Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO ma pojawić się w sprzedaży w grudniu tego roku. Cena jednak nie została jeszcze ujawniona.

Zdjęcia przykładowe

1/80s, f/1.2, ISO 800

1/4000s, f/1.2, ISO 200

1/160s, f/2.8, ISO 200

ISO1/125s, f/2.8, ISO 4000

1/1250s, f/2, ISO 200

1/500s, f/1.2, ISO 200

1/100s, f/1.2, ISO 1600

1/1250s, f/2, ISO 200

1/800s, f/2.8, ISO 200

1/1600s, f/1.2, ISO 200

1/640s, f/2, ISO 200

1/160s, f/4, ISO 200

1/125s, f/1.2, ISO 1000

1/8000s, f/1.2, ISO 80

1/1250s, f/2.8, ISO 200

1/30s, f/2.8, ISO 6400

1/15s, f/16, ISO 100

1/6400s, f/1.2, ISO 200

1/80s, f/1.2, ISO 400

1/800s, f/2.8, ISO 200

1/125s, f/4, ISO 3200

1/80s, f/2, ISO 2000

1/80s, f/2, ISO 640

1/500s, f/1.2, ISO 200

1/100s, f/1.2, ISO 400

1/640s, f/1.2, ISO 200

1/80s, f/1.2, ISO 1000

1/250s, f/2.8, ISO 200

1/250s, f/2, ISO 200

1/2500s, f/1.2, ISO 200

1/2000s, f/1.2, ISO 200

1/800s, f/2, ISO 200

1/4000s, f/1.2, ISO 200

1/100s, f/1.2, ISO 200

1/30s, f/16, ISO 200

1/80s, f/1.2, ISO 200

Zakres przysłon

przysłona f/1.2

przysłona f/2

przysłona f/2.8

przysłona f/4

przysłona f/5.6

przysłona f/8

przysłona f/11

przysłona f/16
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły