Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

84%

Fujinon XF 23 mm f/2 R to przede wszystkim zaawansowana optyka, szybki autofokus oraz uszczelniony i bardzo kompaktowy korpus. Sprawdziliśmy, czy nowa stałka Fujifilm ma szansę podbić serca zaawansowanych fotografów.

Autor: Michał Chrzanowski

28 Październik 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Nowy Fujinon odznacza się dobrą rozdzielczością. Ta w prawdzie nie jest wysoka, jednak jest za to bardzo wyrównana w całym zakresie przysłon. Poza tym jakość obrazu uzyskana na brzegach nie odbiega zbytnio od tej otrzymanej w centrum planu fotograficznego. Jest to więc spora zaleta modelu XF 23 mm f/2, ponieważ u konkurencyjnych szerokokątnych stałek bywa z tym różnie.

Wykres funkcji MTF50 wygenerowany dla centrum kadru pliku RAW wygląda dobrze. Na każdej z przysłon rozdzielczość wyraźnie przekroczyła granicę akceptowalności. Niemniej jednak w zakresie f/2-f/4 obiektyw nie zapewnił klarownej wyrazistości, choć nie możemy też mówić o denerwujących rozmyciach. Dopiero od f/4 stałka zaprezentowała wyższą rozdzielczość z najlepszym wynikiem 42,48 lp/mm na f/8. Wraz z przymykaniem przysłony rozdzielczość stopniowo i równomiernie spadała. Mimo to nawet na f/22 nie zbliżyła się do akceptowalnej granicy. 

Nieco słabiej sytuacja wygląda na obrzeżach planu fotograficznego, ale nie oznacza to, że uzyskane wyniki w jakimś stopniu negatywnie wpłyną na ostateczny wygląd zdjęć. Po prostu obraz na brzegach kadru nie jest tak ostry jak w jego centrum. Jednak w praktyce ta różnica w jakości będzie prawie niezauważalna, co uznajemy za spory plus.

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla fotografii zapisanych w formacie JPEG. Algorytmy Fujifilm dobrze radzą sobie z wyostrzaniem obrazu, dzięki czemu rozdzielczość uległa podwyższeniu i wyrównaniu w stosunku do tych zanotowanych dla surowych plików. W efekcie zdjęcia będą prezentować zdecydowanie wyższą i jeszcze mniej zróżnicowaną rozdzielczość.

Rozdzielczość w praktyce - przysłona f/2

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)