Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
84%
Fujinon XF 23 mm f/2 R to przede wszystkim zaawansowana optyka, szybki autofokus oraz uszczelniony i bardzo kompaktowy korpus. Sprawdziliśmy, czy nowa stałka Fujifilm ma szansę podbić serca zaawansowanych fotografów.
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia
Wartości BxU są potwierdzeniem wyników, które otrzymaliśmy w poprzednim rozdziale. Wygenerowany wykres dla matrycy Fujifilm jest wyjątkowo płaski. Oznacza to, że rozmycie jest równomiernie rozłożone zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru. W innych obiektywach o ekwiwalencie 35 mm - zwłaszcza na najszerzej otwartych przysłonach - dysproporcje rozmycia między środkiem a brzegami są duże i zauważalne. W przypadku Fujifilm wszystko wygląda naturalnie w całej rozpiętości planu. Tak więc w praktyce zdjęcia odznaczają się minimalnym rozmyciem. Niestety, dla niektórych osób, będzie ono już zbyt agresywne, przez co mało plastyczny efekt bokeh może nie każdemu przypaść do gustu.
Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Niemal identyczną charakterystykę wykresu otrzymaliśmy także dla odbitki o wymiarach 20 x 30 cm. Obraz jest ostry i wyrazisty nie tylko w centrum, lecz także na brzegach kadru. Co więcej, różnice rozmycia są minimalne i w praktyce niezauważalne. Zaowocuje to więc dobrą jakością obrazu w całym zakresie przysłon od f/2 do f/16. Nie pozostaje więc nic innego jak tylko pochwalić producenta za wykonanie konstrukcji charakteryzującej się ponadprzeciętną optyką.
Rozmycie obrazu w praktyce - przysłona f/2