Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

84%

Fujinon XF 23 mm f/2 R to przede wszystkim zaawansowana optyka, szybki autofokus oraz uszczelniony i bardzo kompaktowy korpus. Sprawdziliśmy, czy nowa stałka Fujifilm ma szansę podbić serca zaawansowanych fotografów.

Autor: Michał Chrzanowski

28 Październik 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozmycie 

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości BxU są potwierdzeniem wyników, które otrzymaliśmy w poprzednim rozdziale. Wygenerowany wykres dla matrycy Fujifilm jest wyjątkowo płaski. Oznacza to, że rozmycie jest równomiernie rozłożone zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru. W innych obiektywach o ekwiwalencie 35 mm - zwłaszcza na najszerzej otwartych przysłonach - dysproporcje rozmycia między środkiem a brzegami są duże i zauważalne. W przypadku Fujifilm wszystko wygląda naturalnie w całej rozpiętości planu. Tak więc w praktyce zdjęcia odznaczają się minimalnym rozmyciem. Niestety, dla niektórych osób, będzie ono już zbyt agresywne, przez co mało plastyczny efekt bokeh może nie każdemu przypaść do gustu.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Niemal identyczną charakterystykę wykresu otrzymaliśmy także dla odbitki o wymiarach 20 x 30 cm. Obraz jest ostry i wyrazisty nie tylko w centrum, lecz także na brzegach kadru. Co więcej, różnice rozmycia są minimalne i w praktyce niezauważalne. Zaowocuje to więc dobrą jakością obrazu w całym zakresie przysłon od f/2 do f/16. Nie pozostaje więc nic innego jak tylko pochwalić producenta za wykonanie konstrukcji charakteryzującej się ponadprzeciętną optyką.

Rozmycie obrazu w praktyce - przysłona f/2

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim to nowy pomysł na modułową optykę, która w miniaturowej formie i niskiej cenie dostarcza amatorom wybór 3 stosunkowo jasnych obiektywów stałoogniskowych. Czy to...
9
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
To najnowszy standard w systemie Nikon Z. Choć bardzo jasny, został wyceniony przez producenta wręcz budżetowo. Jak wypada w praktyce? Oto garść zdjęć przykładowych!
20
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po 8 latach Tamron powraca do tematu profesjonalnej portretówki makro. Nowy Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD oferować ma doskonałą optykę i wysoką kulturę pracy w bardzo atrakcyjnej...
26
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)