Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED - test

Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED to jasne, ultraszerokokątne szkło do pełnoklatkowych aparatów Nikon. Zobaczcie jak sprawdza się w praktyce!

Autor: Marcin Grabowiecki

6 Listopad 2014
Artykuł na: 17-22 minuty


13. Podsumowanie

Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED to unowocześniona wersja starszej konstrukcji o świetle f/2,8. Szkło jest funkcjonalnie zaprojektowane. Konstrukcja jest wytrzymała, a autofokus działa szybko i na dodatek jest cichy.

Obiektyw oferuje ponadprzeciętną jakość obrazu w zakresie f/2,8-f/11. Minusem może być słabsza jakość na f/1,8 oraz duża różnica w jakości między centrum kadru a jego brzegami (szczególnie na niskich przesłonach).

Wady optyczne są dość dobrze skorygowane. Aberracja chromatyczna nie powinna nam przeszkadzać. Wyraźna dystorsja beczkowata oraz winieta są nieodłącznymi cechami obiektywów szerokokątnych. Szkło doskonale radzi sobie za to z odblaskami.

Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED to obiektyw wprost stworzony do fotografii wnętrz i krajobrazów. Dzięki dużemu otworowi względnemu oferuje małą głębię ostrości, którą można wykorzystać w kreatywny sposób. Możliwość ogniskowania już od 0,2 m pozwala na tworzenie wieloplanowych kompozycji i uzyskiwanie plastycznego rozmycia drugiego planu nawet na wyższych wartościach przesłony (f/2,8, f/4).

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED kosztuje w Stanach Zjednoczonych 800 dolarów, czyli ok. 3000 zł. To 600 zł więcej niż Nikon AF-S Nikkor 28mm f/1.8G, od którego oferuje szerszy kąt. Konkurencją może być dla niego również Nikon AF-S Nikkor 24mm f/1,4G IF-ED, który kosztuje już 7500 zł. Z całą pewnością Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED wart jest swojej ceny.

+ solidna i wytrzymała konstrukcja
+ szybki i cichy autofokus
+ ponadprzeciętna jakość obrazu w przedziale f/2,8-f/11
+ duży otwór względny pozwalający na uzyskanie plastycznego rozmycia tła
+ minimalna odległość ostrzenia wynosząca 0,2 m

- duża różnica w jakości obrazu między centrum kadru a jego brzegami
- widoczna winieta na f/1,8
- wyraźna dystorsja


Konstrukcja
Autofokus
Stabilizacja
Rozdzielczość RAW
Rozdzielczość JPEG
Rozmycie
Aberracja chromatyczna
Dystorsja
Winietowanie
Odblaski
Podsumowanie
Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Powiązane artykuły