Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM - test

Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM to uniwersalny zoom do aparatów pełnoklatkowych. Obiektyw oferuje stabilizację obrazu, napęd Ultrasonic oraz stałe światło f/4 w całym zakresie ogniskowych. Przekonajcie się jak wypadł w naszym teście.

Autor: Marcin Grabowiecki

20 Marzec 2014
Artykuł na: 23-28 minut

3. Konstrukcja

Obiektyw Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM to solidna konstrukcja. Warto zwrócić uwagę na mniejszą, niż w przypadku podobnego szkła Sigmy, wagę. Z pełnoklatkową lustrzanką obiektyw jest bardzo dobrze wyważony.

Obiektyw opatrzony jest literą "L", będącą swoistym "znakiem jakości", z której słyną szkła z tej serii. Obudowa nie jest zaprojektowana nowocześnie, ale funkcjonalnie. Obiektyw wyposażono w system optycznej stabilizacji obrazu, która ma pomagać w zachowaniu ostrości przy dłuższych czasach naświetlania.

W konstrukcji szkła zastosowano 18 elementów w 13 grupach. W budowie wykorzystano 8-listkową przesłonę i napęd Ultrasonic. Minimalna odległość ostrzenia wynosi 45 cm. Ustawiając ręcznie ostrość możemy śledzić odległość w okienku z przodu aparatu. Obok niego znajduje się przełącznik autofokusa (AF/MF) oraz stabilizacji optycznej (ON/OFF).

Metalowy bagnet służący do mocowania obiektywu do korpusu jest uszczelniany, co należy zaliczyć na plus. Minusem może być plastikowa konstrukcja obudowy, chociaż wygląda ona bardzo porządnie. Obiektyw wyposażono w dwa gumowe, rowkowane pierścienie, które służą do zmiany ogniskowej oraz manualnej regulacji ostrości. Oba pierścienie chodzą z dostatecznym oporem, nieznaczna wadą może być fakt, że są dość wąskie.

W skład zestawu handlowego wchodzi plastikowa, tulipanową osłona przeciwsłoneczna, dwa dekielki oraz wykonany z miękkiego, wytrzymałego materiału pokrowiec. Przedni dekielek niezbyt wygodnie zdejmuje się z obiektywu. Średnica mocowania filtra wynosi 77 milimetrów. Wymiary obiektywu to 83,5 x 107 mm, a jego waga wynosi 670 gramów.

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Autofokus

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość 24 mm

7. Rozdzielczość 50 mm

8. Rozdzielczość 105 mm

9. Rozmycie

10. Aberracja chromatyczna

11. Dystorsja

12. Winietowanie

13. Odblaski

14. Podsumowanie

15. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)