Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II - test

Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II to propozycja skierowana przede wszystkim do profesjonalistów. Uniwersalny teleobiektyw jest zdecydowanie droższy od swojego młodszego brata ze światłem f/4, którego test oraz bezpośrednie porównanie z f/2.8 opublikujemy niebawem. Czy warto do niego dopłacić?

Autor: Patryk Wiśniewski

8 Luty 2013
Artykuł na: 23-28 minut

14.Podsumowanie

Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II to uniwersalny teleobiektyw zoom kierowany do profesjonalistów. Tego typu konstrukcjom zawsze stawia się wysokie wymagania - adekwatne do ich ceny. Za obiektyw Nikona musimy zapłacić około 8000 złotych. Za tę cenę otrzymujemy produkt najwyższej klasy.

Ponad 1,5-kilogramowy obiektyw został obudowany oczywiście metalową osłoną. Bagnet został uszczelniony solidną gumą co również nikogo nie powinno dziwić. Zoom został wyposażony fabrycznie w stopkę, która umożliwia jego przymocowanie do statywu, co będzie szczególnie istotne w przypadku lżejszych korpusów. W zestawie handlowym znajdziemy także sztywny i wygodny pokrowiec, który możemy przytroczyć do paska, czy pasa reporterskiego, oraz solidną metalową osłonę przeciwsłoneczną. Tej ostatniej rzeczy będziemy raczej używać do zachowania kontrastu na zdjęciach, niż z obawy przed blikami. Złapanie flary jest bardzo ciężkie, ponieważ świetnie radzą sobie z nimi powłoki antyrefleksyjne.

W przypadku flagowego Nikona 70-200mm nie możemy narzekać na pracę autofokusa i systemu stabilizacji. Autofokus działa bez zarzutu. Jest szybki, cichy i celny. Dotyczy to zarówno trybu pojedynczego jak i seryjnego. System stabilizacji optycznej w tego typu obiektywach jest bardzo istotny. Nikkor nie zawodzi na tym polu umożliwiając wydłużenie czasu ekspozycji o około 2,5 EV, co w przypadku dłuższych ogniskowych na pełnej klatce jest bardzo dobrym wynikiem.

Jeśli chodzi o właściwości fizyczne obiektywu, to również nie mamy powodów do narzekań. Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II daje użyteczny obraz już od maksymalnego otworu względnego. Wraz z przymykaniem przysłony wyniki ulegają polepszeniu. Wady optyczne takie jak aberracja czy dystorsja nie dają się nam praktycznie we znaki. Jedyne zastrzeżenia budzi wysoki poziom winietowania. Jest to jednak wada, którą bardzo łatwo usunąć jeszcze w korpusie lub w procesie postprodukcji. Na pochwałę zasługują powłoki antyrefleksyjne, które świetnie spełniają swoją rolę.

Takie osiągi nie są raczej niespodzianką, w końcu właśnie tego oczekujemy od profesjonalnego obiektywu. Tego typu szkła mają być przede wszystkim narzędziami do pracy, na których możemy polegać. Jedynym poważnym problemem, który spotka przyszłych użytkowników tego obiektywu jest jego cena i waga, ale do tej drugiej możemy się przyzwyczaić.

+ bardzo dobra jakość wykonania

+ uszczelniony bagnet

+ wygodna obsługa

+ szybki i celny autofokus

+ wydajna stabilizacja

+ ostrość w centrum i na brzegach kadru

+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna

+ niewielka dystorsja

+ skuteczne powłoki antyrefleksyjne

- odchodząca guma na pierścieniach

- winietowanie

Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II uzyskał 86% w swojej klasie
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)