Panasonic Lumix DMC-ZX1 - test

Panasonic ZX1 otwiera nową serię aparatów Lumix. Jej cechami charakterystycznymi są naprawdę niewielkie wymiary aparatu oraz stosunkowo duży, szerokokątny obiektyw. By nowy Lumix stał się jeszcze bardziej atrakcyjny poprawiono szybkość aparatu oraz wydajność optycznej stabilizacji obrazu. Oczywiście nie zabrakło inteligentnego trybu automatycznego oraz możliwości nagrywania filmów HD.

Autor: Damian Bednarzak

9 Październik 2009
Artykuł na: 23-28 minut

4. Fotografowanie

Szybkość działania

Dzięki nowemu procesorowi Venus Engine V nowy Panasonic charakteryzuje się bardzo szybkim działaniem. Pierwsze zdjęcie byliśmy w stanie zrobić w 1,5 sekundy po włączeniu aparatu. Przejście z trybu rejestracji do odtwarzania zajmuje około 0,8 sekundy. Producent chwali się bardzo szybką reakcją aparatu na wciśnięcie spustu migawki (0,007s), nie mogliśmy aż tak dokładnie tego sprawdzić, lecz faktycznie opóźnienie migawki było niezauważalne.

Pochwały należą się układowi AF, tutaj również nie spotkaliśmy się z długim oczekiwaniem na ustawienie ostrości. Średni czas pracy układu AF wynosił 0,6 sekundy, co przy zoomie 8x należy uznać za bardzo dobry wynik.

Jeśli chodzi o działanie zooma to polecamy korzystanie z przycisku E.ZOOM, za pomocą którego szybko zmienimy skrajne wartości ogniskowych (około 2 sekund). Jeśli korzystamy z pierścienia okalającego spust migawki, wtedy zmiana ogniskowej z 25 na 200mm potrwa około 3,3 sekundy. Są to wartości jak najbardziej do przyjęcia, szczególnie dla obiektywu o 8-krotnym zoomie optycznym.

W przypadku zdjęć seryjnych ZX1 nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym. Mamy do wyboru tylko jedną szybkość, wynoszącą około 1,5 kl/s. Minusem jest to, że seria zdjęć ma długość jedynie 5 klatek, co jest zdecydowanie gorszym wynikiem niż np. w Lumiksie TZ7.

Tryby ekspozycji

Wyboru trybu ekspozycji dokonujemy za pomocą tarczy umieszczonej na górnej ściance aparatu. Do wyboru mamy:

  • iA - inteligentny auto
  • Normalne zdjęcie
  • MS - Mojej sceny
  • Sceny
  • Rejestracja wideo
  • Schowek

Tryb iA na już na stałe zawitał w kompaktach Lumix. W trybie tym aparat sam decyduję o większości parametrów pracy, maksymalnie upraszczając obsługę. Po skierowaniu aparatu na wybrany obiekt, ZX1 sam rozpoznaję scenę (np. Portret, Krajobraz, Makro). Dzięki doświadczeniu Panasonika w tworzeniu inteligentnych trybów automatycznych otrzymujemy aparat, który w większości przypadków sam będzie w stanie wprowadzić optymalne ustawienia.

Jeżeli jesteśmy nieco bardziej ambitnymi fotoamatorami to zapewne będziemy używać trybu Normalne zdjęcie, który oferuje największe możliwości wpływu na zdjęcie. Niestety ZX1 nie oferuje trybów półautomatycznych i manualnych, jednak jest to typowo "automatyczny" aparat.

Do dyspozycji mamu dużą ilość trybów tematycznych, a tryb MS - Mojej Sceny pozwala przyporządkować jednemu z nich odrębne miejsce na tarczy trybów.

Zasada działania trybu Schowek polega na zapisywaniu zdjęć w małej rozdzielczości (1MP lub 2MP) w pamięci wewnętrznej. Trybu tego możemy używać do rejestrowania map i notatek, często potrzebnych podczas podróży.

Pomiar światła

W ZX1 do dyspozycji mamy zaledwie jeden rodzaj pomiaru światła, a mianowicie inteligentny wielopunktowy. Nowy Panasonic jako jeden z nielicznych nie pozwala na wymuszenie pomiaru punktowego lub centralnie ważonego, niestety uważamy to za dużą wadę i niedopracowanie.

Pomiar ostrości

Panasonic ZX1, identycznie jak bardziej zaawansowany brat TZ7, umożliwia 6 trybów pomiaru ostrości, to dużo jak na kompakt. Dostęp do ustawień pomiaru ostrości osiągniemy zarówno z poziomu menu głównego jak i podręcznego. Do dyspozycji mamy:

  • 1-obszar
  • 1-obszar szybki
  • punktowy
  • wykrywanie twarzy
  • śledzenie AF
  • wiele obszarów
pomiar ostrości

W trybie śledzenia AF, ostrość i ekspozycja zostają ustawione na zaznaczony przedmiot a następnie podążają za nim (w przypadku gdy zmieniamy kadr lub obiekt porusza się). W wielu przypadkach jest to skuteczny sposób na rejestrowanie dynamicznych scen.

Auto bracketing

ZX1 umożliwia wykonanie serii 3 zdjęć ze zdefiniowaną różnicą ekspozycji. Do bracketingu dostajemy się po dwukrotnym wciśnięciu górnego przycisku nawigatora z symbolem +/-. Możemy ustawić skok korekty ekspozycji co 1/3, 2/3 lub 1 EV.

ustawienia autobracketingu

Balans bieli

Poza automatycznym balansem bieli do dyspozycji mamy cztery tryby zdefiniowane (światło dzienne, pochmurno, zacienienie, światło halogenowe) i jeden tryb manualny.

W praktyce automatyczny balans bieli radzi sobie całkiem nieźle, na pewno podczas spacerów na otwartym powietrzu. Tak jak każdy aparat, tak i ZX1 ma problemy w miejscach oświetlonych różnymi źródłami światła. W takich przypadkach zalecamy użycie manualnego balansu bieli, ustawionego na białą lub szarą kartę. Jak wiadomo TZ7 pozbawiony jest możliwości zapisu plików RAW, więc nie będziemy mieli możliwości zdefiniowania WB podczas obróbki pliku na komputerze.

ustawienia balansu bieli

Filmowanie

ZX1 pozwala na rejestrowanie filmów z dźwiękiem w jakości HD (1280x720) w formacie 16:9 z prędkością 30 kl/s oraz w zmniejszonej rozdzielczości 848x480. Poza tym mamy do dyspozycji format 4:3 z rozdzielczością 640x480 oraz 320x240 również z prędkością 30 kl/s. Podczas nagrywania filmu możemy korzystać z zooma optycznego, przy czym należy przyznać, że nie generuje on nadmiernego hałasu.

W maksymalnej rozdzielczości (720p) pliki zajmują około 3,5 MB/s, nie jest to najlepszy wynik, toteż musimy być przygotowani na zaopatrzenie się w pojemną kartę pamięci.

Podsumowanie działu

Panasonic Lumix ZX1 to przede wszystkim szybki, posiadający bardzo dobrze działający tryb iA (inteligentny auto) kompakt. Jego zaletami są bogaty i świetnie działający układ pomiaru ostrości oraz możliwość rejestrowania filmów HD. Minusami są brak możliwości wyboru trybu pomiaru światła oraz trybów półautomatycznych oraz manualnego.

+ szybkie działanie

+ tryb iA

+ dobrze działający układ pomiaru ostrości

+ nagrywanie filmów HD wraz z możliwością sterowania zoomem optycznym

- jedynie inteligentny wielopunktowy sposób pomiaru światła

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły