Test lustrzanki Canon EOS 20D

Prezentujemy test aparatu, którego nie trzeba przedstawiać. Canon EOS 20D to bezpośredni następca niezwykle udanego i popularnego modelu 10D, który "narodził się" zaledwie 15 miesięcy wcześniej. Zapraszamy do lektury testu.

Autor: mmi

13 Styczeń 2005
Artykuł na: 49-60 minut

8. MOŻLIWOŚCI I JAKOŚĆ OBRAZU (cz. II)

Reprodukcja kolorów (i możliwa korekta)

EOS 20D interpretuje kolory w dwóch dostępnych przestrzeniach barwnych. Adobe RGB - znajdującej zastosowanie w poligrafii czy przy dalszej obróbce dzięki szerszej palecie barwnej oraz standardowej sRGB, która z kolei podzielona została na zdefiniowane ustawienia: Parameter 1 (z jednostopniowym podwyższeniem ostrości, kontrastu i nasycenia), Parameter 2 (będącym podstawowym, wyjściowym ustawieniem o "wyzerowanych" wartościach korekty) a także 3 definiowalne profile (Set 1 / 2 / 3, w których użytkownik na +/- dwustopniowej skali samodzielnie ustala poziom ostrości linii, kontrastu i odcienia kolorystyki) wewnętrznie obrabianych JPEGów.

Adobe RGB
sRGB Parameter 1
sRGB Parameter 2

Wydawać by się mogło, iż tej klasy sprzęt powinien dysponować nieco większą plastycznością efektów zdjęciowych w postaci szerszej korekty parametrów obrazowych. Jednakże w naszej opinii, co zresztą wydają się potwierdzać poniższe ilustracje, udostępniona korekta jest w pełni satysfakcjonująca.

sRGB Parameter 2 korekta +2
sRGB Parameter 2 korekta +1
sRGB Parameter 2 korekta -1
sRGB Parameter 2 korekta -2

Niezwykle ciekawie przedstawia się kwestia rejestracji w skali szarości. Owe czarno-białe zdjęcia także możemy bardzo precyzyjnie definiować ustalając poziom kontrastu i ostrości w skali +/-2. Ponadto Canon 20D umożliwia wykonanie zdjęć z zastosowaniem znanych z fotografii czarno-białej cyfrowych filtrów barwnych, lista których wygląda następująco: zloty, pomarańczowy, czerwony i zielony. Umożliwia to szeroką skalę manipulacji uzyskiwanych efektów. Dodajmy do tego możliwość monochromatycznej zmiany tonacji zdjęcia na obrazy w sepii, odcieniu niebieskim, purpurowym czy zielonym a uzyskamy wyjątkowo wygodne narzędzie umożliwiające uzyskanie optymalnego efektu z pominięciem procesu edycyjnego w komputerze. Poniżej przykłady.

korekta poziomu ostrości i kontrastu przy rejestracji w skali szarości:

tryb BW, korekta +2
tryb BW, korekta +1
tryb BW, ustawienie standardowe
tryb BW, korekta -1
tryb BW, korekta -2

cyfrowe filtry barwne:

tryb BW, ustawienie standardowe
tryb BW z filtrem żółtym, pomarańczowym, czerwonym i zielonym

możliwa tonacja monochromatyczna:

tryb BW, ustawienie standardowe
oraz filtry sepii, niebieski, purpurowy i zielony

Ekspozycja i balans bieli

Spróbujmy zatem podsumować uzyskiwane efekty zdjęciowe. To na co najszybciej zwróciliśmy uwagę to fakt, iż Canon 20D zdradza delikatną tendencje do niedoświetlania obrazów, przez co najczęściej stosowaną przez nas korektą przy typowych scenach było doświetlenie +0.3EV. Aparat świetnie radził sobie z motywami o wysokim kontraście znakomicie oddając szczegóły w jasnych jak i ciemnych partiach obrazu. Zdjęcia zarejestrowane z ustawieniem Parameter 1 nacechowane były wysokim, ale nie przesadnym - przyjemnym dla oka nasyceniem i kontrastem (co przydaje się przy okazji scen kolorowych czy makro). Z kolei Parameter 2 charakteryzuje się wierną, rzeczywistą reprodukcją kolorystyczną o znakomitej, selektywnej gradacji i bardzo dobrym oddaniem koloru skóry.

Automatyka balansu bieli radzi sobie rewelacyjnie... jednak tylko na zewnątrz. Zarówno w "łatwym" dla aparatu, silnym słońcu, cieniu czy też przy wysokim zachmurzeniu kolory oddawane były wiernie. Natomiast wyraźnie musimy zaznaczyć, że w oświetleniu sztucznym (jarzeniowym a w szczególności żarowym) pojawiała się już dość silna żółta dominanta. W takich sytuacjach zdecydowanie polecamy ręczna kalibrację według stopni Kelvina, pomiaru wzorca czy choćby użycie profilu predefiniowanego, które zaowocują znacznie lepszymi efektami.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły