Test - Panasonic Lumix DMC-LC1

Prezentujemy test niezwykłego aparatu cyfrowego, który pod względem obsługi najbardziej przypomina stare, poczciwe analogowe konstrukcje klasyków rynku fotograficznego. Lumix DMC-LC1 to wspólne dzieło koncernów Panasonic i Leica. Znakomita optyka, wysoka rozdzielczość, wygodna obsługa i świetna jakość zdjęć.

Autor: Tomasz Gutkowski

28 Czerwiec 2004
Artykuł na: 49-60 minut

MENU I TRYBY WYŚWIETLANIA

Ekran LCD w trybie rejestracji

W trybie rejestracji za pomocą przycisku DISP możemy wybrać jeden z czterech sposób wyświetlania obrazu: obraz z pełną informacją o parametrach, obraz z pełną informacją o parametrów oraz histogramem ("żywym"), obraz z siatką kadrowania, czysty obraz (tylko z ramką AF). Wyświetlane ikonki są bardzo czytelne i wyraźne. Jeśli do podglądu wybierzemy wizjer elektroniczny będziemy widzieli dokładnie taki obraz jak na dużym LCD.

Dodatkową, bardzo przydatną opcją, jest powiększenie fragmentu obrazu podczas ręcznego strojenia ostrości. Z poziomu menu możemy wybrać czy powiększony ma być tylko centralny fragment obrazu (jak na przykładzie poniżej) czy cały kadr. Funkcja ta uruchamia się automatycznie po pierwszym poruszeniu pierścienia ostrości na obiektywie. Możliwe jest też powiększenie odtwarzanego obrazu za pomocą pokrętła nawigacyjnego (od 2x do 16x) oraz wyświetlanie zbiorczego indeksu (układ 3 x 3).

Ekran w trybie odtwarzania

W trybie odtwarzania możemy wyświetlić: czysty obraz, obraz z podstawową informacją o pliku, obraz z informacją o pliku warz z parametrami zdjęcia i histogramem

Menu LC1 nie jest najmocniejszą stroną aparatu. Choć ikony są dość duże i czytelne to do płynnego poruszania się po jego zakładkach koniecznych będzie kilka prób. Całość podzielona jest na menu rejestracji, menu odtwarzania, menu setup oraz menu podręczne (funkcyjne). To ostatnie uruchamiane jest przyciskiem FUNCTION - na monitorze zobaczymy schemat 4-kierunkowego nawigatora; pod każdym z "kierunków" znajduje się skrót do wybranej przez nas funkcji. Wyboru funkcji, które chcemy mieć pod ręką, dokonujemy wcześniej w menu setup.

Menu rejestracji

Menu rejestracji składa się z 4 stron - pozycje ustawione są jedna pod drugą. Po najechaniu na jedną z zakładek zostanie ona podświetlona oraz powiększona (cała zakładka!) i właśnie to wymaga przyzwyczajenia. Nawigacja góra - dół jest bardzo szybka dzięki pokrętłu nastawczemu. W obrębie każdej zakładki poruszamy się już za pomocą przycisków "lewo" - "prawo" nawigatora. Pewną ciekawostką jest to, że tryb zdjęć czarno-białych znalazł się wśród ustawień trybu balansu bieli.

  • Balans bieli[LST

;Korekta balansu bieli - w zakresie -5 (czerwony) do +5 (niebieski), dotyczy wszystkich predefiniowanych trybów balansu z wyjątkiem Auto i czarno-białe;Rozdzielczość

  • 2560 x 1920
  • 2048 x 1536
  • 1600 x 1200
  • 1280 x 960
  • 640 x 480
  • HDTV (1920 x 1080)

;Jakość

  • RAW
  • Super Fine
  • Fine
  • Standard

;Punktowy AF - włączony / wyłączony;Czułość - Auto / ISO 100 / ISO 200 / ISO 400;Zdjęcia seryjne - szybkie (2.7 kl/sek.) / wolne (1 kl/sek);Zapis dźwięku - wyłączony / włączony;Zoom cyfrowy - wyłączony / 2-krotny / 3-krotny;Długa synchronizacja - 1-sza kurtyna / 2-ga kurtyna;Korekta obrazu

  • kontrast (niski / standardowy / wysoki)
  • ostrość (niska / standardowa / wysoka)
  • nasycenie (niskie / standardowe / wysokie)

;Ruchomy obraz

  • wyłączony / jednokrotny / włączony
  • 30 kl/sek. / 10 kl/sek.

;Animacja

  • rejestracja obrazu
  • składanie animacji
  • kasowanie obrazów

]

Menu Setup

W menu Setup (ustawień aparatu) znajdziemy takie funkcje jak jasność monitora, ustawienia asystenta ręcznego pomiaru ostrości oraz wybór parametrów do menu podręcznego (pod przyciskiem FUNCTION). Zasada poruszania się po menu setup jest taka sama jak w menu rejestracji.

  • Jasność monitora - od -3 do +3 (dotyczy EVF i LCD)
  • Auto podgląd - wyłączony / 1 sek. / 3 sek. / zoom
  • Beep[LST

;Oszczędność energii - 2 min / 5 min / 10 min / wyłączone;Asystent MF - wyłączone / MF1 (powiększenie centralnego fragmentu) / MF2 (powiększenie na całym ekranie);Custom set - wybór funkcji do menu funkcyjnego;Zerowanie numeracji - tak / nie;Ustawienie zegara - czas / data / format daty;Resetowanie - parametry rejestracji / parametry setup;Tryb USB - pamięć masowa / PTP;Język menu - ang. / niem. / fr. / hiszp. / wł. / jap. / chiń.;Play on LCD - włączone / wyłączone (zawsze LCD w trybie odtwarzania i szybkiego podglądu);Głośność - od 0 do 7;Wyjście Video - NTSC / PAL]

Menu odtwarzania

Menu odtwarzania oferuje takie funkcje jak ochrona plików przed skasowanie, odznaczanie zdjęć do wydruku, pomniejszanie i kadrowanie zarejestrowanych obrazów. Dodajmy, że znajdujące się na pierwszym miejscu listy rotowanie polega na dodaniu do pliku znacznika, dzięki któremu obraz jest wyświetlany poprawnie na monitorze i odczytywany w programie Adobe Photoshop.

  • Rotowanie - zgodnie z ruchem wskazówek zegara / odwrotnie
  • Ochrona - pojedynczy obraz / wiele obrazów / kasowanie
  • Wydruk DPOF - pojedynczy / wielokrotny / kasowanie / indeks
  • Pokaz slajdów - wszystkie / DPOF
  • Zapis dźwięku - Start
  • Zmiana rozmiarów zdjęcia - 2048 / 1600 / 1280 / 640
  • Przycinanie - wybór fragmentu i wycięcie
  • Formatowanie - tak / nie
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33