Olympus CAMEDIA C-5060 - test

CAMEDIA C-5060 to 5-megapikselowy kompaktowy aparat cyfrowy adresowany do wymagających fotoamatorów. Najważniejsze jego cechy to 4-krotny obiektyw oferujący znakomity zakres ogniskowych 27-110mm oraz szybkość działania.

Autor: Michał Mikulski

2 Marzec 2004
Artykuł na: 38-48 minut

Konstrukcja i design

Konstrukcja topowych kompaktów Oympus'a pozostawała bez zmian aż do modelu C-5050, który przyniósł pierwsze znaczące zmiany w budowie aparatu. Już na pierwszy rzut oka widać, że obecnie testowany C-5060WZ przy wymiarach 116 (szer.) x 87(wys.) x 65,5mm (glęb.) i wadze 430g jest od niego większy i cięższy. Dzięki temu, iż korpus aparatu jest nieco wyższy od Camedii C-5050 i znacznie krótszy od konkurencyjnego PowerShot'a G5 leży on w dłoni lepiej od obydwu.

Tradycyjnie wystający przed korpus pierścień ochronny obiektywu jest dużo większej średnicy niż u poprzedników, przez co znakomicie może pełnić rolę podpory obiektywu, zwiększając stabilność aparatu podczas wykonywania zdjęć z ręki. Wykonana z metalu obudowa sprawia wrażenie solidnej konstrukcji, która ponadto dobrze odprowadza na zewnątrz ciepło wytwarzające się w wyniku pracy aparatu, co za tym idzie utrzymana zostaje wysoka jakość obrazu nawet przy długotrwałym użytkowaniu. (Wytwarzane wewnątrz aparatu ciepło powoduje znaczny wzrost szumów na matrycy.)

przednia ścianka aparatu

Przód aparatu w dużej części zajmuje obiektyw otoczony szerokim pierścieniem ochronnym. Tradycyjnie już pierścień ten posiada wewnętrzny gwint akcesoriów, natomiast zupełną nowością jest gwintowane zakończenie samego obiektywu. Umożliwia ono nakręcanie filtrów o średnicy 40,5mm bez potrzeby stosowania dedykowanych adapterów. Po jego lewej stronie widać dość wyraźny uchwyt pokryty anty poślizgową gumowaną warstwą. Nad obiektywem, niemal na środku korpusu została umieszczona lampa błyskowa. Po jej lewej stronie (nad rękojeścią) widoczna jest kontrolna lampka samowyzwalacza, a po stronie prawej zostały umieszczone kolejno lampka wspomagająca układ AF, odbiornik zdalnego sterowania oraz okienko wizjera optycznego. Pod nimi umiejscowiony został zewnętrzny czujnik pasywny i mikrofon.

tylna ścianka aparatu z odchylanym ekranem LCD

Tył aparatu wyraźnie dzieli się na dwie połowy. Z lewej strony wizjer optyczny, pod którym pozostałą część zajmuje kolorowy wyświetlacz LCD. Natomiast po stronie prawej tuż obok monitora umiejscowione zostały przyciski nawigacyjne (strzałki) służące do poruszania się po menu aparatu z centralnym przyciskiem OK do jego wywoływania i potwierdzania ustawień. Pod nawigatorem znajduje się przycisk przełączający pomiędzy kartami xD i CF. Natomiast po prawej stronie nawigatora znajduje się lampka sygnalizująca pracę karty pamięci (zapis/odczyt). Nad wybierakiem umieszczony został wyłącznik monitora LCD, a tuż nad nim znajdują się kolejno: przycisk QV - odpowiadający za funkcję szybkiego podglądu oraz bezpośrednio nad nim przycisk pełniący funkcję AEL (blokady ekspozycji) w trybie rejestracji oraz usuwania plików w trybie odtwarzania. Tuz obok, w prawym górnym rogu korpusu widać poziomą dzwignię głównego włącznika aparatu oraz pokrętło sterujące.

góra aparatu

Patrząc na aparat z góry widzimy kolejno od strony lewej: przycisk trybu ustawienia ostrości, pod nim przycisk pełniący funkcję zabezpieczenia pliku przed skasowaniem (podczas odtwarzania) opowiadający także za wybór sposobu pomiaru światła (podczas rejestracji). Centralną część aparatu zajmuje gorąca stopka zewnętrznej lampy błyskowej oraz informacyjny panel LCD (wskazujący podstawowe parametry ustawione przez użytkownika). Tuż obok wyświetlacza znajduje się dzwignia zoom a w niej umiejscowiony jest spust migawki. Pod nimi widoczne są dwa przyciski funkcyjne: lewy odpowiadający za samowyzwalacz (podczas rejestracji) a także obracający obraz (podczas odtwarzania) oraz prawy definiowalny przycisk użytkownika (podczas rejestracji) odpowiadający także za rezerwację wydruku - zgodną ze standardem DPOF (aktywny podczas odtwarzania). Niżej umiejscowione zostało główne pokrętło trybów pracy aparatu.

pojemnik na baterię

Widok z dołu aparatu ukazuje z pokrywę komory akumulatora a po jego prawej stronie metalowy gwint mocowania statywu. Sprawia on solidne wrażenie ale wielka szkoda, że nie został umieszczony na osi obiektywu. To nie najlepsze rozwiązanie choćby z uwagi na proponowaną przez producenta funkcję panoramy (takie umiejscowienie będzie powodowało delikatne przesunięcie obrazu a co za tym idzie nie precyzyjne złożenie panoramy).

Lewa strona aparatu poza mocowaniem paska ukazuje również umieszczone tam gniazda A/V, USB oraz złącze zasilacza. Po prawej od nich znajdują się jeszcze dwa przyciski funkcyjne: odpowiadający za korektę ekspozycji oraz znajdujący się nad nim przycisk trybu pracy lampy błyskowej.

złącza

Prawa strona aparatu ukazuje nam gumowany element uchwytu, pokrywę kart pamięci oraz umiejscowione nad nią mocowanie paska.

wejście na dwie karty pamięci
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33