Sony Cyber-shot RX1R i RX1 - porównanie

Aparaty Sony Cyber-shot RX1R i RX1 różnią się tylko jednym szczegółem. W tym pierwszym nie ma filtra dolnoprzepustowego, w tym drugim jest. Postanowiliśmy sprawdzić jakość obrazu modelu RX1R i porównać obydwa modele. Zapraszamy do lektury.

Autor: Michal Grzegorczyk

9 Sierpień 2013
Artykuł na: 17-22 minuty


Jakość obrazu

      Matryca aparatu Sony RX1R ma identyczne parametry jak w modelu RX1: ma rozdzielczość 24,3 megapikseli przy rozmiarze 35,8 x 23,9 mm (tzw. pełna klatka) i jest obsługiwana przez procesor obrazu BIONZ. Sensor jest znany między innymi z lustrzanki z półprzepuszczalnym lustrem A99. W RX1R, tak samo jak w RX1, zoptymalizowano go pod kątem bliskości obiektywu do matrycy.



      Sony RX1R, tak samo jak RX1, został wyposażony w stałoogniskowy obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* o jasności f/2 i ogniskowej 35 milimetrów. Obiektyw wyposażono w 9-listkową przysłonę. Budowa optyczna to 8 elementów w 7 grupach, w tym 3 elementy asferyczne. Obiektyw RX1R oferuje także wielowarstwowe powłoki T*, które minimalizują bliki i flary. Jak na jasną, pełnoklatkową konstrukcję obiektyw RX1 jest dość mały. Należy jednak pamiętać, że jego znaczna część skrywa się wewnątrz korpusu.



Rozdzielczość

      Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Granicą przyzwoitości dla pełnoklatkowych obiektywów współpracujących z aparatem z 24-megapikselową matrycą jest poziom 21 lp/mm. Sony RX1R nawet na w pełni otwartej przysłonie przekracza tą wartość zarówno w centrum kadru, jak i na brzegach. Najwyższą wartość notuje na przysłonie f/2,8 i jest to 48,25 lp/mm w centrum oraz 30,11 lp/mm w brzegu. Pełnoklatkowy Sony radzi sobie znakomicie na wszystkich przysłonach, nawet przymknięty do f/22 notuje wyniki powyżej "progu przyzwoitości". Brawo.



RAW

 

JPEG



Rozmycie

      Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:



      Wartości dla matrycy:

 

      poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

 

      0.5-1.5 - obraz ostry

 

      1.5-2.5 - delikatne rozmycie

 

      2.5-3.5 - rozmycie widoczne

 

      3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

 

      powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia



 



      Wartości dla odbitki 20x30 cm:

 

      poniżej 10 - obraz zbyt ostry

 

      10-20 - obraz ostry

 

      20-30 - delikatne rozmycie

 

      30-40 - rozmycie widoczne

 

      40-50 - rozmycie jest denerwujące

 

      powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

 

 



Reprodukcja szczegółów

      Już w przypadku aparatu Sony RX1 zachwycaliśmy się reprodukcją szczegółów, a w przypadku RX1R jest nawet jeszcze odrobinę lepiej. Do ISO 6400 jest po prostu znakomicie, a nawet dwie pozostałe czułości można uznać za w pełni użyteczne. Za jakość obrazu należą się RX1R wielkie brawa.

 

ISO 100

 

ISO 200

 

ISO 400

 

ISO 800

 

ISO 1600

 

ISO 3200

 

ISO 6400

 

ISO 12800

 

ISO 25600



różne stopnie wyostrzenia pliku JPEG. Od lewej: -3, 0, +3





Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)