Irix IFH-100-Pro - uchwyt na filtry w rękach zawodowca

Autor: Redakcja Fotopolis

25 Styczeń 2022
Artykuł na: 9-16 minut

Robert Goodlight, ceniony fotograf krajobrazu sprawdził, jak w praktyce spisuje się nowy uchwyt na filtry prostokątne Irix IFH-100-Pro.

Od dwóch lat fotografuję Irixem 15 mm f/2.4 i nie wyobrażam sobie używać innego obiektywu. Kupiłem go głównie do fotografii astro, ale szybko stał się moim ulubionym obiektywem do szeroko pojętej fotografii krajobrazowej, oferując niewielkie zniekształcania geometryczne, doskonałą ostrość w całym kadrze i świetny stosunek rozmiaru do wagi, w sam raz na dłuższe trekkingi.

Dla fotografów krajobrazu Irix przygotował teraz kolejne znakomite narzędzie. To nowy uchwyt na filtry IFH-100-Pro. Jeszcze zanim wszedł na rynek miałem okazję mu się przyjrzeć bliżej…

Uchwyt na filtry kwadratowe IFH-100-Pro

Na początek kilka informacji o IFH-100-Pro. To uchwyt na filtry o szerokości 100 mm, który pozwala stosować filtry o grubości 1.1 mm i 2 mm. Za pomocą opcjonalnych adapterów może być używany z obiektywami, które mają średnice gwintów mocujących filtry okrągłe od 52 mm do 95 mm. Jednak w zestawie z uchwytem znajdziemy adapter do mocowani na obiektywie Irix 15 mm f/2.4.

Irix IFH-100-Pro to bardzo poręczna konstrukcja a do tego ultralekka - waży jedynie 98 gramów. Można w nim umieścić dwa filtry prostokątne oraz filtr polaryzacyjny, który dodawany jest w zestawie, i który można regulować zewnętrznym pokrętłem.

Właśnie te cechy są dla mnie priorytetowe - ponieważ dużo się przemieszczam, więc lekki i kompaktowy sprzęt jest dla mnie bardzo ważny, a dzięki prostej, przemyślanej konstrukcji mogę ustawić cały system filtrów w kilka sekund.

Instalowanie IFH-100-Pro na obiektywie

W swoim życiu używałem już kilku systemów filtrów, ale za każdym razem denerwował mnie proces montowania. Mocowanie uchwytu do obiektywu z reguły trwało wieki, więc zmęczyło mnie to i w końcu przestałem korzystać z filtrów. Irix IFH-100-Pro jest jednak inny, naprawdę łatwy i szybki w montażu. Między innymi dlatego, że pierścień adaptera nie ma gwintu i dlatego uchwyt jest dużo łatwiejszy do zamocowania. Spróbujcie o 5 rano w zimie trafić w gwint, a docenicie prosty i skuteczny system Irixa.

Co więcej, bez zdejmowania uchwytu możesz nawet założyć dekielek na obiektyw. Przeważnie pozostawiam więc uchwyt na stałe na obiektywie, aby za każdym razem go nie zakładać ponownie, gdy wychodzę na zdjęcia. Dzięki temu nie tracę czasu i szybciej mogę rozpocząć fotografowanie.

A oto, jak zainstalować uchwyt Irix IFH-100-Pro na obiektywie krok po kroku.

Przygotuj adapter do założenia na obiektyw

Adapter nakłada się na obiektyw jak osłonę przeciwsłoneczną. Wystarczy nałożyć i przekręcić. Nie ma irytującego gwintu. Gdy jest już na swoim miejscu, można założyć IFH-100-Pro.

Na spodzie znajduje się mała wypustka, wystarczy zaczepić ją na adapterze. Następnie należy mocno docisnąć IFH-100-Pro do obiektywu. Mechanizm sprężynowy po prostu zatrzaskuje się na adapterze i IFH-100-Pro jest już zabezpieczony.

IFH-100-Pro jest teraz zamocowany i swobodnie się obraca, zmieniając pozycję w zależności od potrzeb.

Jakich filtrów mogę używać z uchwytem Irix IFH-100-Pro?

IFH-100-Pro posiada dwa gniazda na filtry o szerokości 100 mm. Możesz używać filtrów o grubości 1.1 mm i 2 mm. Do zestawu są dołączone wymienne gniazda filtrów, a nawet śrubokręt. Oprócz tego, dostajesz w zestawie specjalnie dostosowany filtr polaryzacyjny, co oznacza, że możesz używać do trzech filtrów jednocześnie.

Dla mnie to bardzo ważne, by używać filtrów polaryzacyjnego i gradacyjnych razem, zwłaszcza gdy fotografuję tereny leśne lub wodospady. Jest to konieczne do redukcji odbić od błyszczących powierzchni i zachowania wszystkich informacji w cieniach i światłach. Oczywiście możliwe jest również użycie filtrów prostokątnych innych marek ze względu na popularny standard 100 mm.

Filtr polaryzacyjny (CPL) jest w zestawie z uchwytem Irix IFH-100-Pro

Jak montować filtry w uchwycie Irix IFH-100-Pro?

Na IFH-100-Pro znajdują się dwie śruby. Czarna ma za zadanie utrzymać filtr 100 mm we właściwym położeniu. Po prostu dokręć ją, gdy już jesteś zadowolony z pozycji swojego filtra. W ten sposób jest zablokowany i nie trzeba się o niego martwić podczas fotografowania.

Z kolei niebieska śruba jest przeznaczona dla filtra polaryzacyjnego. Po odkręceniu śruby można przesunąć szczelinę filtra na bok i włożyć filtr polaryzacyjny. Gdy filtr jest już na swoim miejscu, dokręcamy śrubę. I teraz najfajniejsze: filtr polaryzacyjny można wygodnie wyregulować za pomocą zewnętrznego pokrętła regulacyjnego. Nie musimy odrywać wzroku od wizjera czy wyświetlacza.

Ponadto filtr 100 mm można płynnie zmieniać jedną ręką. Jak dotąd nigdy nie zdarzyło mi się przy tym przypadkowo zmienić położenia aparatu. Jest to ważne, jeśli np. wykonujesz serię focus-stacking.

Co z winietowaniem?

Przetestowałem IFH-100-Pro z moim Irixem 15 mm f/2.4 i nie miałem żadnych problemów z winietowaniem. Jest to wspaniała cecha, brak winietowania przy ultra-szerokokątnym obiektywie jest doskonałym dowodem wysokiej jakości, o czym przekonasz się oglądając zdjęcia przykładowe w dalszej części artykułu.

Najwyższa jakość wykonania

IFH-100-Pro jest odporny na ściskanie, wstrząsy i ekstremalne zmiany temperatury, a jednocześnie jest niezwykle lekki.

Ale IFH-100-Pro nie jest wyjątkiem. To samo uczucie niezawodności towarzyszy mi przy korzystaniu z wszystkich produktów Irixa. Mój 15 mm f/2.4 nie zawodzi w każdych warunkach pogodowych i wciąż dostarcza najwyższej jakości zdjęć. To samo zresztą dotyczy filtrów i futerałów na filtry Irix.

Podsumowanie, czyli dlaczego wróciłem do filtrów

Ujmę to w ten sposób. Za marką Irix stoi zespół aktywnych fotografów i wydaje mi się, że całe swoje doświadczenie zebrali w jednym uchwycie na filtry. Przyglądając się uważnie IFH-100-Pro, można stwierdzić, że fotografią zajmują się od dawna. Tylko z dużym doświadczeniem w tej dziedzinie możliwe było stworzenie produktu, który jest tak łatwy i szybki w użyciu. Istnieją setki uchwytów do filtrów, ale to właśnie obsługa, ergonomia i te drobne szczegóły działają na korzyść IFH-100-Pro.

Wszystko zostało w nim zaprojektowane tak, aby skupić się na fotografowaniu i nie dać się przytłoczyć skomplikowanymi ustawieniami filtrów, co dla mnie jest najważniejsze. Mogę kreatywnie pracować nawet z 3 filtrami jednocześnie, a połączenie filtrów polaryzacyjnego i stopniowych jest nie do pobicia i daje nieskończone możliwości robienia wyjątkowych zdjęć. Jestem więcej niż zadowolony z IFH-100-Pro. Używanie go to wielka przyjemność.

Moje ulubione cechy Irix IFH-100-Pro to:

  • super szybki mechanizm sprężynowy do ustawiania i zwalniania IFH-100-Pro z adaptera
  • wbudowany filtr polaryzacyjny
  • waga jedynie 98 g
  • wygoda i płynność przy wymianie filtrów
  • zewnętrzne pokrętło do regulacji filtra polaryzacyjnego

Przykładowe zdjęcia

Zdjęcia przykładowe umieszczam zgodnie z zasadą. Pierwsze dwa zdjęcia są prosto z aparatu, bez żadnej edycji. Widać na nich różnicę pomiędzy brakiem filtra a jego użyciem. Natomiast trzecie zdjęcie to wersja edytowana, moja ostateczna wizja.

Wszystkie zdjęcia zostały wykonane przy użyciu uchwytu IFH-100-Pro, obiektywu Irix 15 mm f/2.4 oraz filtrów Irix Edge. Obecnie fotografuję Nikonem D800.

1. Three Sisters; Katoomba; Australia

ISO 100; 15 mm; f/11, 16 s; bez filtra (zdjęcie prosto z aparatu)

ISO 100; 15 mm; f/11, 16 s; Irix Edge Soft Gradual Filter ND16 (zdjęcie prosto z aparatu)

ISO 100; 15 mm; f/11, 16 s;  Irix Edge Soft Gradual Filter ND16 (wersja po edycji)

2. Landslide Lookout; Katoomba; Australia

ISO 100; 15 mm; f/11, 1/15 s; bez filtra (zdjęcie prosto z aparatu)

ISO 100; 15 mm; f/11, 1/15 s; Irix Edge Hard Gradual Filter ND8 (zdjęcie prosto z aparatu)

ISO 100; 15 mm; f/11, 1/15 s; Irix Edge Hard Gradual Filter ND8 (zdjęcie po edycji)

3. Witches Leap Falls; Katoomba; Australia

ISO 100; 15 mm; f/8; 1/2 s; bez filtra (zdjęcie prosto z aparatu)

ISO 100; 15 mm; f/8; 1/2 s; filtr polaryzacyjny Irix Edge (zdjęcie prosto z aparatu)

ISO 100; 15 mm; f/8; 1/2 s; filtr polaryzacyjny Irix Edge (zdjęcie po edycji)

4. Prince Henry Cliff Walk; Katoomba; Australia

ISO 100; 15 mm; f/8; 82 s; bez filtra (zdjęcie prosto z aparatu)

ISO 100; 15 mm; f/8; 82 s; Irix Edge Soft Gradual Filter ND16 (zdjęcie prosto z aparatu)

ISO 100; 15 mm; f/8; 82 s; Irix Edge Soft Gradual Filter ND16 (zdjęcie po edycji)

Uchwyt na filtry prostokątne Irix IFH-100-Pro dostępny jest w sklepie storeeu.irixlens.com. W ofercie producenta znaleźć można także szeroką gamę filtrów zgodnych z tym uchwytem.  Dostępna jest także prostsza wersja uchwytu IFH-100 bez filtra polaryzacyjnego.

Artykuł powstał we współpracy z marką Irix

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Jeden, aby rządzić wszystkimi? Plecaki Peak Design Outdoor w praktyce
Jeden, aby rządzić wszystkimi? Plecaki Peak Design Outdoor w praktyce
Plecaki Peak Design Outdoor mają być doskonałą propozycją na terenowe wycieczki z aparatem. O tym, co mają do zaoferowania opowiada fotograf i podróżnik Przemek Jakubczyk.
20
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
Fotografując galopującego konia jako pierwszy na świecie, Eadward Muybridge stawia sobie pomnik sam, jeszcze za życia. Sto lat później Guy Delisle ściąga go z piedestału i przepisuje tę historię...
9
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
Takie niebo jak na okładce książki Fergusona widziałam może kilka razy w życiu: wielkie, ale nieprzytłaczające. I niewiarygodnie rozgwieżdżone. W Big Sky australijski fotograf łączy...
24
Powiązane artykuły