Irix 21 mm f/1.4 - nowy jasny szeroki kąt w rodzine

Autor: Maciej Luśtyk

10 Marzec 2022
Artykuł na: 4-5 minut

Po styczniowej premierze analogicznej wersji Cine, Irix 21 mm f/1.4 debiutuje w końcu w wariancie typowo fotograficznym. I ma szansę stać się jednym z bardziej popularnych manualnych szerokich kątów na rynku.

Ogniskowa 20 mm to dla wielu idealny balans pomiędzy obiektywami szerokokątnymi a ultraszerokokątnymi, pozwalający fotografować naprawdę szeroko, ale jeszcze bez nierealnego zakrzywiania rzeczywistości. Nic więc dziwnego, że szkła tego typu popularne są zarówno w krajobrazie oraz architekturze jak i reportażu czy filmowaniu. Z zastosowań wideo nowa konstrukcja Irix 21 mm f1.4 się zresztą wywodzi - całość bazuje tu na zaprezentowanym w styczniu modelu Irix Cine 21 mm T1.5. Mamy więc otrzymać ponadprzeciętne parametry, ale lepiej dostosowaną do pracy ze zwykłymi aparatami formę.

Irix 21 mm f/1.4 to filmowa optyka w fotograficznej formie. Jakością zadowolić ma nawet malkontentów

Pełnoklatkowy manualny obiektyw Irix 21 mm f/1.4 bazuje na 15 soczewkach w 11 grupach, wśród których znajdziemy 4 elementy HR, 4 elementy ED oraz 2 soczewki asferyczne. Do tego 11-listkowa przysłona i możliwość ostrzenia z minimalnej odległości 30 cm. Producent obiecuje wysoką rozdzielczość, dobrze zminimalizowaną dystorsję (maksymalnie 2%) oraz utrzymaną w ryzach komę, co powinno ucieszyć zwłaszcza astrofotografów.

Charakterystycznie dla obiektywów Irix, pojawia się tu funkcja Focus Lock, czyli możliwość zablokowania pierścienia ostrości w dowolnej pozycji, co zapobiegnie jego mimowolnemu przestawieniu. Ten, jak zwykle jest duży, pokryty gumą i oferujący charakterystyczną wypustkę ułatwiającą precyzyjne ostrzenie. Ułatwi to także 140-stopniowy kąt obrotu pierścienia oraz wewnętrzny system ogniskowania. Jak mogliśmy przekonać się przy okazji wielu testów, obiektywy Irix pod tym względem są zdecydowanie jednymi z najlepszych konstrukcji na rynku.

Co ważne, obiektyw Irix 21 mm f/1.4 wyposażony jest także w złącza do komunikacji z aparatem, co pozwoli m.in. na: wygodną pracę w trybach półautomatycznych, „dogadywanie” się z systemem stabilizacji matrycy czy zapisywanie pełnych danych EXIF.

W większości metalowy, uszczelniony tubus zapewnić nam odporność na trudne warunki pracy, a komfort pracy w słabym świetle podniosą grawerowane oznaczenia wypełnione farbą fluorescencyjną. Należy jedynie przygotować się na to, że szkło nie należy do najlżejszych i najmniejszych - obiektyw mierzy 101 x 95 mm i waży 830 g.

 

Cena i dostępność

Obiektywe Irix 21 mm f/1.4 dostępny jest w wersjach z mocowaniami Canon EF, Nikon F i Pentax K w cenie 2795 zł. Niestety póki co z bezlusterkowacami będziemy musieli pracować przez adapter.

Więcej informacji znajdziecie na stronie irixlens.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony prezentuje superjasny obiektyw 28-70 mm, będący bezpośrednią odpowiedzią na innowacyjny model Canona. Szkło jest przy tym dużo lżejsze i mniejsze, a do tego oferuje rozbudowaną...
20
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Zgodnie z wiosennymi zapowiedziami do sprzedaży trafiają obiektywy stałoogniskowe Sigma z mocowaniem Canon RF. To dobrze znane i lubiane modele 16 mm f/1.4, 23 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 i...
5
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike prezentuje swój drugi obiektyw z serii Pro, który łączyć ma wysoką jakość optyczną i rozbudowaną ergonomie z niską ceną. Szkło wyceniono na mniej niż 1500 zł.
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)