Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Książka People In Trouble Laughing Pushed To The Ground została zbudowana przez Olivera Chanarina i Adama Broomberga na bazie irlandzkich archiwów. The Belfast Exposed Archive zawiera ponad 14 000 czarno-białych stykówek dokumentujących konflikt w Irlandii Północnej. Zdjęcia zrobione przez profesjonalnych fotoreporterów i fotografów cywili stanowią kronikę protestów, pogrzebów i aktów terroryzmu. Znajdziemy na nich także zwykłe wydarzenia z życia codziennego.
The Belfast Exposed Archive zostało założone w 1983 roku jako odpowiedź na obawy odnośnie dokładnej kontroli zdjęć przedstawiających brytyjską działalność wojskową w trakcie konfliktu. Za każdym razem, kiedy obraz był zatwierdzony, na wybranej klatce stykówki umieszczana była mała czerwona, niebieska lub żółta kropka, która służyła za znacznik. Położenie kropek dostarcza artystom kod, zestaw instrukcji dotyczący sposobu kadrowania zdjęć, które znalazły się w książce. Każda z okrągłych fotografii, które oglądamy odsłania powierzchnię schowaną pod kolorową naklejką. Każdy z tych fragmentów, skomponowanych przez przypadkowy gest archiwisty, stanowi zamknięty wszechświat.
Czytaj także:Oliver Chanarin & Adam Broomberg "Holy Bible" - recenzja
W książce znajdziemy blisko 200 obrazów. Jedne zdjęcia wyglądają jakby były specjalnie skomponowane w okręgu, inne sprawiają wrażenie przypadkowo skadrowanych. Mają różny kontrast, jasność, wielkość ziarna i charakter tonalny. Łączy je to, że wszystkie są czarno-białe. W publikacji pojawiają się zawsze w tym samym miejscu, na środku strony. Oglądamy je jedne po drugich, bez skakania wzrokiem między stronami, z lewej na prawą stronę. Mimo formalnego porządku niektóre fotografie są pokazane bokiem, co wymusza na nas odwrócenie książki.
Prace z książki "People In Trouble Laughing Pushed To The Ground" mają przypadkowy charakter. Znalazły się wśród nich zdjęcia, które mogą się nam kojarzyć z konfliktem. Zaliczyć można do nich fotografie przedstawiające mężczyznę leżącego na ziemi, rozpaczające kobiety, ludzi z rękami uniesionymi w górę w geście sprzeciwu. Drugą grupę stanowią obrazy o bardziej swobodnym charakterze: pocałunek, balony, balansujące krzesło. Są też zdjęcia bardziej złożone, jak fotografia śmiejącej się dziewczynki, która zakrywa dłońmi twarz, odwracając w tym samym czasie głowę. Widzimy, że jest ciągnięta przez osobę ukrytą poza obrazem. Gdzie idą, na co reaguje w tak dziwny sposób dziecko? Nasz niepokój budzą także ujęcia przedstawiające sztuczki cyrkowe: połykacza ognia czy cyrkowca wiszącego na linie do góry nogami.
Po podpisach z tyłu książki dowiadujemy się, że fotografie zostały ułożone w krótkie ciągi narracyjne. Sam tytuł jest początkiem wyliczanki, którą stanowią tytuły prac. Trzy pierwsze zdjęcia zatytułowane są po prostu: People In trouble, Laughing, Pushed To The Ground. Kolejne zestawy zdjęć poświęcone są czynnościom (patrzenie, rzucanie, całowanie), mężczyznom (palący, biegnący, upadający), kobietom (chowająca się, stojąca, rozpaczająca), chłopcom (z bronią, trzymający psa, w fontannie) i dziewczynkom (skacząca, siedząca, myśląca). Ze zbitek niezwiązanych ze sobą wyrazów tworzy się specyficzna poezja.
Czytaj także:Adam Broomberg & Oliver Chanarin "Scarti" - recenzja
"People In Trouble Laughing Pushed To The Ground" porusza i zastanawia. Oliver Chanarin i Adam Broomberg stworzyli wieloznaczną, zagadkową narrację, która skłania do ponownego siągania po ksiażkę. Nie znajdziemy w niej żadnej konkretnej wiedzy na temat konfliktu w Irlandii Północnej. Oryginalnie zestawione ze sobą zdjęcia budzą niepokój i skłaniają do refleksji na temat przyczyn konfliktów i natury człowieka. Wydawnictwo jest żywym przykładem tego, że fotografia służy do zadawania pytań, a nie dawania gotowych odpowiedzi.
Adam Broomberg & Oliver ChanarinPeople In Trouble Laughing Pushed To The Ground
Twarda oprawa
Format: 20x23cm
416 stron, 212 zdjęć
Mack 2011