Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Tradycyjne książki mają grzbiety, twarde albo miękkie oprawy, są szyte bądź klejone. Jednak znajdziemy na rynku także takie wydawnictwa, do których powyższy opis w żaden sposób nie pasuje. To publikacje, które trudno zamknąć w sztywnych ramach tradycyjnej formy. Dobrym przykładem na to, że książka może być zwracającym uwagę przedmiotem jest “AMC2 Issue 8: Quan Shen”. Publikacja ukazała się nakładem Archive of Modern Conflict. Z jej bogatych zbiorów korzystali wcześniej chociażby Adam Broomberg i Oliver Chanarin przy tworzeniu książek People In Trouble Pushed To The Ground i Holy Bible.
“Quan Shen” to mieszczący się w dłoni prostopadłościan wykonany z żółtego półprzeźroczystego plastiku. Jego wnętrze kryje grube czarne, matowe kartoniki, które spięte są ze sobą na wzór próbnika kolorów. Mieszczą się na nich zdjęcia wykonane w chińskich studiach fotograficznych w latach 30-90’ XX wieku. Z jednej strony widzimy przód oryginalnej odbitki, a z drugiej - tył. Karteczki możemy rozłożyć jak wachlarz lub przyglądać się z uwagą każdemu z osobna. Mozaika stylów (czarno-białe zdjęcia sąsiadują z podkolorowywanymi) i wykończeń (różne rodzaje brzegów odbitek) sprawia, że na zdjęcia patrzymy jak na karty do gry, z których każda pochodzi z innej talii. Skąd wziął się niestandardowy, podłużny format odbitek (2,5 x 7 cm)? Chcąc oszczędzić na materiale fotografowie cieli negatyw na pół.
W większości zdjęć uderza nas sztuczność i teatralność sytuacji oraz późniejszej obróbki. Ludzie ze zdjęć przypominają marionetki stworzone do odgrywania napisanej dla nich roli. Może jest to złudzenie. To przecież także bardzo ciekawy socjologiczny zapis chińskiego społeczeństwa na przestrzeni wielu lat. Siłą tej publikacji jest jej oryginalna forma oraz wieloznaczność zawartych w niej zdjęć, które oddziaływują na nas na wielu płaszczyznach, nie dając się łatwo zaszufladkować.
Thomas Sauvin AMC2 Issue 8: Quan Shen
Próbnik kolorów w pudełku PCV
Format: 19 x 6 cm
68 stron
AMC Books 2013