Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Chcesz sfotografować Drogę Mleczną albo spadające gwiazdy? Przeglądamy rynek w poszukiwaniu najlepszych obiektywów do zdjęć nocnego nieba. W naszym rankingu znajdziesz szerokokątne jasne stałki do Twojego aparatu, które sprawdzą się w astrofotografii.
Aby pokazać na zdjęciu lub timelapsie potęgę Drogi Mlecznej, intrygujący element krajobrazu w połączeniu z rozległym nocnym nieboskłonem lub uchwycić spadające gwiazdy, takie jak Perseidy, należy użyć ultraszerokokątnego i jasnego obiektywu.
W naszym zestawieniu przeglądamy więc stałoogniskowe obiektywy poniżej 24 mm. W praktyce są to modele o ogniskowych 20 i 14 lub 15 mm, a ponieważ w astrofotografii jasność obiektywu ma kluczowe znaczenie, ograniczamy się do tych, które oferują maksymalny otwór względny na poziomie co najmniej f/2.8. Jednak oprócz szerokiego pola widzenia i dużej jasności obiektyw do fotografowania nocnego nieba powinien mieć też inne cechy.
Istotna jest jakość optyczna, szczególnie na brzegach kadru. To w tych rejonach większość obiektywów sobie nie radzi. A im obiektyw szerszy i jaśniejszy tym mu trudniej. Gdy optyczne wady, takie jak koma czy astygmatyzm są źle korygowane, gwiazdy zamiast być punktami wyglądają jak przecinki lub ostre kleksy. Im dalej od centrum kadru tym bardziej są zniekształcone.
Jednak ze świecą szukać obiektywów szerokokątnych, które przy w pełni otwartej przysłonie tych wad nie mają. Na szczęście w wielu modelach wystarczy przysłonę nieco przymknąć (o 0.7-1 EV), aby jakość obrazu wyrównała się w całym kadrze. W innych niestety nawet mocne przymknięcie przysłony niewiele pomaga.
Przy wyborze obiektywu do nocnej fotografii warto też zwracać uwagę na uszczelnienia. Jeśli spędzamy noc na fotografowaniu gwiazd, rosa, wilgoć lub niesiony z wiatrem piasek wnikają we wszystkie szczeliny obiektywu i osadzają się na przedniej soczewce. Kilka-kilkanaście takich ekstremalnych sesji może okazać się dla nieuszczelnionego modelu fatalne w skutkach.
Jeśli astrofotografię będziemy traktować jako jeden z wielu punktów na mapie naszych fotograficznych zainteresowań, warto wybrać model wszechstronny. Szerokokątne obiektywy sprawdzają się przecież także w innych dziedzinach. Od dziennego krajobrazu, po fotografowanie na wakacjach pejzaży i architektury, na zawodowej fotografii wnętrz kończąc. Tak więc im więcej obiektyw ma do zaoferowania tym lepiej.
Weźmy na przykład autofokus. Choć w astrofotografii jest zupełnie zbyteczny, bo ostrość na gwiazdach należy ustawiać ręcznie, to w fotografii dziennej automatyczne ostrzenie ułatwia życie i przyspiesza wykonywanie zdjęć.
Na rynku mamy wiele obiektywów szerokokątnych, ale użytkownicy jednych systemów mają większy wybór, innych mniejszy. Poniżej możecie się przekonać, że w każdym można jednak znaleźć odpowiedni obiektyw do fotografowania nocnego nieba.
Ten obiektyw został wręcz stworzony do fotografowania i filmowania nocnego nieba. Oferuje aż 114-stopniowe pole widzenia i rewelacyjną jasność f/1.8. Kluczowa jest w nim nowoczesna konstrukcja optyczna, które gwarantuje ostrość obrazu na najwyższym poziomie praktycznie od brzegu do brzegu kadru, bez konieczności przymykania przysłony. Jak na tak szerokokątne i jasne szkło jest zaskakująco poręczny. Jego długość nie przekracza 10 cm, a waga wynosi 460 g. Z pełnoklatkowymi korpusami Sony Alpha tworzy więc znakomity duet. Co ważne, obudowa jest uszczelniona a fluorowa powłoka na przedniej soczewce przeciwdziała osadzaniu się wody i zanieczyszczeń. Ergonomiczny pierścień pozwala na precyzyjne ostrzenie ręczne, a opcja bezstopniowej zmiany przysłony spodoba się twórcom wideo.
Nieco tańszą alternatywą do astrofotografii krajobrazowej z wykorzystaniem aparatów Sony może być obiektyw FE 20 mm f/1.8 G. Jest równie jasny, choć oferuje mniejsze pole widzenia wynoszące 95 stopni. Gwarantuje jednak punktowy obraz gwiazd i jest bardziej poręczny. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl
Niestety obiektywów do bezlusterkowego systemu Canona nie ma jeszcze zbyt wielu. Oczywiście mowa o modelach z bagnetem Canon RF, bo jeśli dysponujemy konwerterem EF-R, spośród lustrzankowych obiektywów możemy wybierać do woli. Nasz wybór padł na nową szerokokątna propozycja od koreańskiego producenta, ale tym razem wyposażoną w autofokus, który zwiększa wszechstronność zastosowań tego szkła. Samyang AF 14 mm f/2.8 RF zapewnia “astronomiczne” pole widzenia bliskie 114 stopniom i doskonałą jakość obrazu, dzięki której można uchwycić kontrastowe niebo z punktowym obrazem gwiazd. Co istotne, ma też wodoszczelną konstrukcję, więc bez większych obaw można nim fotografować przez całą, pełną wilgoci noc.
To ciekawa propozycja jeśli oprócz nocnej fotografii krajobrazu robisz zdjęcia architektury i wnętrz. Producent postawił w tym przypadku na niemal zerową dystorsję, ale jakość obrazu gwiazd na brzegach pozostawia trochę do życzenia. Szerokie pole widzenia i duża jasność to jednak spore plusy. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl
Jasnych i szerokokątnych obiektywów z mocowaniem Nikon Z nie ma na rynku wiele, ale oczywiście, podobnie jak w przypadku systemu Canona, poprzez adapter FTZ można wykorzystywać dużą bazę modeli lustrzankowych. W bezlusterkowym systemie Z znajdziemy jednak ciekawą propozycję. To Nikkor Z 20 mm f/1.8 S oferujący całkiem duże, prawie 95-stopniowe pole widzenia oraz maksymalny otwór względny f/1.8. Gwarantuje doskonałą jakość optyczną od pełnego otworu względnego i solidne uszczelnienia. Jego zaletą jest także minimalna odległość ostrzenia na poziomie 20 cm oraz mocowanie tradycyjnych filtrów okrągłych o średnicy 77 mm. W trakcie wędrówek za ciemnym niebem nie będzie specjalnie ciężarem, bo waży 0.5 kg.
Jeden z najpopularniejszych budżetowych obiektywów do astrokrajobrazu doczekał się mocowania Nikon Z. To wersja manualna, ale autofokus przy fotografowaniu nieba jest przecież zbyteczny. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl
Choć ma już swoje lata ten obiektyw nie daje się strącić z piedestału. Canon EF 14 mm f/2.8L USM II to profesjonalny szerokokątny model o jasności f/2.8. Zapewnia klasyczne w tej kategorii, bardzo duże pole widzenia na poziomie 114 stopni, więc pozwoli na uchwycenie zarówno pierwszego “naziemnego” planu, jak i dominującego fragmentu nieba. W jego przypadku możemy liczyć na bardzo dobrą jakość obrazu, z niemal punktowymi gwiazdami na brzegu kadru praktycznie już od pełnego otworu względnego. Jednocześnie, jest to pancerna konstrukcja zabezpieczona jest przed kurzem i wilgocią. Obiektyw nie jest wcale aż taki duży, ale wagę ma już słuszną - 645 g.
Manualna alternatywa o świetnej jakości obrazu, doskonałej ergonomii i w ekonomicznej cenie. Irix 15mm f/2.4 Blackstone jest solidnie uszczelniony i wykonany niemal pancernie. W dodatku na obudowie ma znaczniki pokryte fluorescencyjną farbą, aby były widoczne w nocy. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl
Pierwowzór na bazie którego powstała wersja do bezlusterkowców Nikona. Nie jest to ideał optyczny, szczególnie na brzegach kadru, ale nadal jesteśmy nim w stanie wykonać imponujące zdjęcia nieba. Polecamy go też z racji ogólnej uniwersalności. Jego pole widzenia o wartości 94.5 stopni to jeszcze rozsądna wartość, by zawrzeć w kadrze zarówno duży fragment rozgwieżdżonego nieba, jak i ciekawy element krajobrazu na pierwszym planie. Jak na lustrzankowe szkło waży niezbyt dużo, jedynie 355 g, a przy tym jest całkiem poręczny, więc nie będzie ciężarem podczas wędrówek w poszukiwaniu ciekawych plenerów.
Klasyczny szeroki kąt od Samyanga to wręcz synonim obiektywu do astrofotografii krajobrazowej. Ten model to wersja z autofokusem, więc wygodniejsza i bardziej uniwersalna, choć przez to droższa. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl
Jeden z najlepszych obiektywów do astrofotografii krajobrazowej, który zapewnia ponad 114-stopniowe pole widzenia i dużą jasność f/1.8. O solidności tego szkła świadczy jego budowa. Układ optyczny z potężną przednią soczewką zamknięty w solidnym aluminiowym korpusie waży aż 1.12 kg. Obiektyw nafaszerowano bowiem elementami specjalnymi, aby jakość obrazu była doskonała w całym kadrze od pełnego otworu względnego. Jednak przy zdjęciach nieba tym obiektywem warto przymknąć lekko przysłonę, aby wycisnąć więcej szczegółów na brzegach kadru. Oprócz bagnetu L (aparaty pełnoklatkowe Panasonic, Leica i Sigma) obiektyw Art 14 mm f/1.8 DG HSM jest dostępny z mocowaniami Canon EF, Nikon F oraz Sony FE. Jest więc arcyciekawą propozycją także dla tych systemów.
Tańsza i jaśniejsza, ale o mniejszym polu widzenia. Tak w skrócie można opisać obiektyw Sigma Art 20 mm f/1.4 DG HSM w porównaniu do opisanej wcześniej 14-tki. Ten obiektyw również dostępny jest z mocowaniami Canon EF, Nikon F oraz Sony FE. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl
Wśród obiektywów Pentaksa nie znaleźliśmy modelu odpowiadającego założonym parametrom, ale z mocowaniem K dostępny jest Irix 15 mm f/2.4 Blackstone. Wspomnieliśmy już o nim krótko, bo jest to także bardzo dobra propozycja dla fotografów w systemie Canon EF, jak również Nikon F. Irix 15 mm f/2.4 Blackstone jest obiektywem manualnym, ale w zasadzie zaprojektowanym do fotografii krajobrazowej i tej z elementami astro. Świetna jakość obrazu w całym kadrze praktycznie od pełnego otworu względnego gwarantuje wysoką jakość zdjęć i filmów, a dopracowana na najwyższym poziomie ergonomia wygodne fotografowanie.
Prawdziwy astroklasyk o polu bliskim 116 stopniom, który dostępny na wielu mocowaniach w tym do Pentaksa. Mimo niskiej ceny oferuje naprawdę świetną jakość optyczną. W dodatku to solidna konstrukcja, choć nieuszczelniona. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl
Lustrzanki z matrycą APS-C zawsze cierpiały na brak jasnych i szerokich obiektywów. Sytuacji nie zmieniło pojawienie się bezlusterkowców. Znów musimy szukać u niezależnych producentów i jak zwykle nie zawodzi Samyang. Jeśli chcemy fotografować niebo aparatami systemów belusterkowych Fujifilm X lub Canon M warto wybrać obiektyw Samyang 12 mm f/2 NCS CS. Choć bardzo tani, pozwoli uchwycić szeroki fragment nieboskłonu, tak jakbyśmy do aparatu pełnoklatkowego podłączyli obiektyw o ogniskowej 18 mm. To bardzo kompaktowe i lekkie szkło (ok. 250 g), ale dzięki jasności f/2 i bardzo dobrej jakości obrazu znakomicie spisze się w astrokrajobrazie.
Szersza, ale nieco droższa propozycja z mocowaniami do bezlusterkowców APS-C. Venus Optics Laowa 9 mm f/2.8 Zero-D jest pełnoklatkowym odpowiednikiem obiektywu o ogniskowej 15 mm, ale oferuje praktycznie zerową dystorsję. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl
Na rynku mamy już coraz mniej lustrzanek APS-C, ale grono ich użytkowników jest nadal spore. Niestety nawet w ofercie Canona i Nikona naprawdę jasnych i szerokich stałek nie było. Z tego powodu, należy sięgnąć po Samyanga. Wśród wielu modeli koreańskiego producenta najbardziej odpowiednim obiektywem do fotografowania nieba lustrzanką APS-C będzie manualny Samyang 10 mm f/2.8 ED AS NCS CS. To odpowiednik 15-16 mm na pełnej klatce, więc oferuje naprawdę szerokie pole widzenia, w sam raz do astrofotografii krajobrazowej. Nie jest przy tym drogi, za to lekki i poręczny. Jednocześnie gwarantuje naprawdę dobrą jakość obrazu.
To przykład tego, że do korpusów z matrycami APS-C możemy podłączać obiektywy pełnoklatkowe, ale musimy pamiętać o mnożniku ogniskowej, który wynosi 1.5 lub 1.6x (u Canona). W tym przypadku dostajemy więc odpowiednik pełnoklatkowego modelu o parametrach 21 mm f/2.8. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl
Znalezienie jasnego i naprawdę szerokiego obiektywu do aparatów bezlusterkowych systemu Mikro 4/3 to spore wyzwanie. Najbardziej odpowiednim kandydatem wydaje się Venus Optics Laowa 10 mm f/2 Zero-D, którego pole widzenia na matrycy 4/3 wynosi 96 stopni. Ten obiektyw to niezwykle kompaktowa konstrukcja, choć pozbawiona autofokusa. Przy wymiarach 54x41 mm waży zaledwie 125 g. Mimo to zapewnia dobrą jakość obrazu z wzorowo korygowaną dystorsją i wszechstronność, dzięki ostrzeniu już z odległości 12 cm.
Ten model polecaliśmy już do lustrzanek APS-C z mocowaniami Canon i Nikon, ale jest on również dostępny do bezlusterkowców Mikro 4/3. Jedyna różnica to mniejsze pole widzenia, bo na matrycy 4/3 stanie się odpowiednikiem pełnoklatkowego obiektywu 20 mm. Sprawdź cenę w Fotoforma.pl