Dlaczego wciąż kręci nas retro? Zapytaliśmy ekspertów i designerów

Autor: Maciej Luśtyk

3 Kwiecień 2016
Artykuł na: 17-22 minuty

Vintage miało być chwilową modą, okazało się jednym z najsilniejszych trendów ostatnich lat. Dowodem na to jest nowy Olympus PEN-F, stylistyką nawiązujący bezpośrednio do analogowego przodka z lat 60.

 

KIERUNEK NA DŁUŻEJ?

Zdaniem projektantów - na pewno. - Ludzie są przesiąknięci nową technologią, nowymi rozwiązaniami, związanymi z ułatwianiem użytkowania elektroniki. Zaczynamy tęsknić za tym co było oryginalne, niespotykane i wymagało dużego doświadczenia. Taki powrót jest czymś nieuniknionym. Zaczyna się epoka powrotu do zapomnianych zawodów, a także rzemiosła związanego ze sztuką.

Również Kochanowska jest zdania, że ten zwrot ku stylistyce vintage - zarówno tej autentycznej jak i cytowanej – to nie przelotna moda, bo trwa już dobrych 20 lat. - Każda kolejna dekada cytuje ileś poprzednich. Za 20 lat super vintage będzie to, co mamy teraz i tak dalej. Oczywiście moda w projektowaniu cały czas się zmienia. To, że nie ma teraz jednego nurtu, który byłby dominujący powoduje, że rynek się atomizuje i dzieli na bardzo różne elementy. Trend vintage jest ciągle mocno widoczny, zmienia się jedynie sposób jego akcentowania. Albo są to faktycznie stare rzeczy, które są odświeżane i aplikowane na nowo, albo właśnie cytaty, jak Olympus PEN-F.

STREFA ORYGINALNOŚCI

Obecnego stanu rzeczy już nie da się powstrzymać – uważają Bracia Lange - Wszystko będzie coraz bardziej kompaktowe, i bardziej zaawansowane. Coraz więcej firm będzie pochłaniało mniejszych producentów i globalizowało swoje obszary, tak jak na rynku mody robią to obecnie Zara czy H&M. Równolegle będzie się jednak wytwarzać strefa oryginalności, produktów premium. Będą to produkty stworzone dla osób, które dokładnie wiedzą, czego potrzebują. Świat będzie opierał się na zestawieniu paru obszarów - producenci dbający o jakość produktu będą mieli swoje mniejsze, ale elitarne grona odbiorców, którzy docenią korzystanie z rzeczy unikatowych, wysokogatunkowych, które mają za zadanie służyć dłużej niż produkty mainstreemowe. Tak, jak wygląda to obecnie w przypadku producentów zegarków.

Patek Phillipe, producent jednych z najbardziej pożądanych chronometrów, reklamuje się spotem, w którym ojciec przekazuje zegarek synowi. Ta informacja działa na podświadomość. Nie stara się bezpośrednio zmusić klienta do kupienia produktu, ale wywołuje określone emocje - uczucie ponadczasowości i wzruszenia z nią związanego. Kiedyś ojciec synowi przekazywał miecz, lub amulet, teraz każdy chciałby mieć po tacie Rolexa czy stylowy, zaawansowany aparat. - mówi Lange.

- Obecnie mamy do czynienia z taką polifonią nurtów, że właściwie żadna propozycja nie dziwi – stwierdza Kochanowska. -Mam wrażenie, że jesteśmy w takim momencie, w którym walka o konsumenta, to w dużej mierze walka na stylizację, do czego jestem nastawiona dość krytycznie. Ale akurat tego typu zabiegi, nawiązywanie do przeszłości, całkiem lubię, szczególnie jeśli chodzi o aparaty fotograficzne. Aparat to typ obiektu, który kojarzy się z pewną atencją i pokazuje, że zrobienie dobrego zdjęcia nie sprowadza się jedynie do dotknięcia ekranu smartfona. Takie nawiązanie do tradycji jest czymś bardzo pozytywnym.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Świetne używane aparaty i obiektywy do 2000 zł - na dobry sprzęt nie musisz wydawać kroci
Świetne używane aparaty i obiektywy do 2000 zł - na dobry sprzęt nie musisz wydawać kroci
Jeszcze niedawno pełne klatki i profesjonalne obiektywy dla większości amatorów były wyłącznie obiektem westchnień. Dziś świetne modele z minionych lat możemy już jednak kupić w bardzo...
13
Rodzinka w komplecie - przegląd optyki Fujifilm Fujinon XF
Rodzinka w komplecie - przegląd optyki Fujifilm Fujinon XF
Rodzina Fujinon XF to już prawie 40 modeli. Producent rozpoczął niedawno kolejne okrążenie, wprowadzając nowe generacje najważniejszych obiektywów, ale konsekwentnie rozszerza też ofertę...
18
Twoje fotograficzne portfolio. Stwórz niepowtarzalną CEWE FOTOKSIĄŻKĘ!
Twoje fotograficzne portfolio. Stwórz niepowtarzalną CEWE FOTOKSIĄŻKĘ!
Portfolio to jedno z najważniejszych narzędzi fotografa, a koniec roku to doskonała okazja, by podsumować swoją twórczą pacę, uaktualniając je lub tworząc nowe. Sprawdź, jak stworzyć wyjątkowy...
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj