Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Michał Bojara urodził się w 1979 roku w Warszawie. Absolwent grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, obecnie student II roku studiów uzupełniających na ASP w Poznaniu. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Związku Polskich Artystów Plastyków. Bojara to artysta wszechstronny, stale poszukującym swojej drogi twórczej wykorzystując przy tym różnych narzędzi obrazowania. Jego fotografie nie są łatwe do sklasyfikowania. Można powiedzieć, że oscylują pomiędzy grafiką i malarstwem, będące równocześnie fotografią. Oglądając je tak naprawdę nie ma znaczenia sposób ich wykonania, a potrzeba ich zaszufladkowania znika. Po prostu patrzymy na obraz.
Swoje prace prezentował na kilkunastu wystawach zbiorowych i indywidualnych. Do najważniejszych należą: wystawa poplenerowa Pracowni Otwartej Leona Tarasewicza, Sejny (2000); wystawa grupowa Zapach, Stara Pomarańczarnia (2002); Portret Mistrza, wystawa poświęcona Władysławowi Hasiorowi, BWA Gorzów Wielkopolski (2003); wystawa indywidualna, Galeria Teatru Rampa (2003); wystawa indywidualna Figury, Teatr Dramatyczny w Warszawie - café kulturalna (2004); "Sin-kobiety" i "Gesty", Galeria Pauza w Krakowie (2006); Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie - S.A.M (2007). Jest laureatem konkursu "City after eight",Kanonu Twórców 2005 i Kanonu Twórców Digital Edition 2006 oraz konkursu "Biznes w obiektywie - Liderzy bankowości- z tego roku. Natomiast w 2007 zajął I miejsce w I edycji konkursu fotopolis.pl "Czterobój fotograficzny - runda "Człowiek". Michał Bojara, oprócz fotografią zajmuje się również grafiką, projektowaniem, scenografią oraz aranżacją wnętrz.
Idea "gestu plastycznego w fotografii" niewątpliwie odżyła zdecydowanie w związku z popularyzacją technik cyfrowych. Nic tak dobrze nie wpływa na rozwój technik mniej popularnych, jak coraz bardziej dynamiczny rozwój tych najbardziej popularnych. "Pop" kontra "off". Oprócz aspektu technicznego, pojawia się aspekt akcji/działania. Fotografowanie jest happeningiem, gestem (oderwanym od wynikowego obrazu), wydarzeniem - kamera to tylko narzędzie - najistotniejsza jest wola fotografującego, przekazanie obrazowi energii fotografującego [por. Tomaszczuk, Z. (2004). Odwzajemnione spojrzenie. Wrocław: Typoscript]. Zresztą fotograficzne poszukiwania czegoś innego niż tylko komunikat i odwzorowanie towarzyszą fotografii już od dawna - działania takie prowadzili choćby Moholy Nagy, Man Ray, Warhol i wielu innych. W dzisiejszych czasach fotografii zdominowanej przez techniki cyfrowe, oczywiste staje się to, że artyści chętniej sięgają po techniki manulane albo po prostu "archaiczne" (camera obscura, polaroid, lomo...). Prace Bojary świetnie obrazują to zjawisko, choć oczywiście nie to jest ich głównym przesłaniem. Autor jest właściwie malarzem, który posługuje się technikami fotograficznymi - używa ich jako środka wyrazu, powiększalnik i kuwety to dla niego pędzel i sztalugi...] - napisał Włodek Kierus
{BLD|Michał Bojara SIN - kobiety
otwarcie wystawy: 28 maja 2008 godzina 19
wystawa potrwa miesiąc
art-club praCoVnia
ul. Popiełuszki 16, Warszawa