Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Michał Bojara urodził się w 1979 roku w Warszawie. Absolwent grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, obecnie student studiów uzupełniających na ASP w Poznaniu. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Związku Polskich Artystów Plastyków. Swoje prace prezentował na kilkunastu wystawach zbiorowych i indywidualnych. Do najważniejszych należą: wystawa poplenerowa Pracowni Otwartej Leona Tarasewicza, Sejny (2000); wystawa grupowa Zapach, Stara Pomarańczarnia (2002); Portret Mistrza, wystawa poświęcona Władysławowi Hasiorowi, BWA Gorzów Wielkopolski (2003); wystawa indywidualna, Galeria Teatru Rampa (2003); wystawa indywidualna Figury, Teatr Dramatyczny w Warszawie - café kulturalna (2004); "Sin-kobiety" i "Gesty", Galeria Pauza w Krakowie (2006); Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie - S.A.M (2007). Jest laureatem konkursu "City after eight" oraz Kanonu Twórców 2005 i Kanonu Twórców Digital Edition 2006. Natomiast w 2007 roku zająl I miejsce w I edycji konkursu fotopolis.pl "Czterobój fotograficzny - runda "Człowiek".
Ciemnia fotograficzna przechodzi do lamusa i jeśli już, to kojarzy się raczej z fotografią czarno-białą. - napisała Anna Panek-Kusz - Dlatego wystawa Michała Bojary może zaskoczyć, gdyż wyzwala kolor, wyzwala emocje i obraz, wyzwala, a może wyzywa fotografie. Jego prace powstają w tradycyjnej ciemni fotograficznej, i są połączeniem fotografii analogowej z spontanicznym i kreatywnym działaniem malarskim, co w konsekwencji ujawnia nam obraz pełen wizualnej i emocjonalnej ekspresji. Jego interwencja w strukturę obrazu fotograficznego, budzi skojarzenia z aktywną twórczością Jacksona Pollocka polegającą na wykorzystaniu spontanicznego aktu tworzenia (tzw. action paiting /malarstwo gestu) tzn. nieskrępowanym malarskim geście bezpośredniego rozlewania (chlapania) farby na płótno, a w przypadku Michała Bojary odczynników fotograficznych. Wszystkie prace to odbitki stykowe, autorskie, robione trochę na zasadzie monotypii fotograficznej, bez możliwości powtórzenia. Tematem prac są kobiety wspaniały motyw do zgłębiania, ujawniania i oddziaływania poprzez zastosowane środki wyrazu - a wszystko to jak pisze artysta, przy odrobinie ekspresji, działań nieprzemyślanych, podświadomych, trochę zabawy... (...)
Kiedy w 1839 narodziła się fotografia niektórzy głosili, że malarstwo upadnie. My już wiemy, że tak się nie stało a twórczość Michała Bojary to kolejny dowód na możliwość współistnienia i dopełniania się tych dwóch sposobów obrazowania.
Dla bardziej dociekliwych dobrym wstępem, do obcowania z wystawą będą organizowane dzień wcześniej warsztaty pt "Fotografia kolorowa w ciemni". Niewiele osób wie jak powstaje obraz fotograficzny w ciemni. Najczęściej robi się "pstryk", zanosi negatyw do fotografa i odbiera gotowe odbitki. Oczywiście niektórym to wystarczy, a dla bardziej zainteresowanych proponujemy tradycyjne metody - klimat ciemni, zapach odczynników fotograficznych i magie powstawania obrazu fotograficznego. - kurator galerii, Anna Panek-Kusz
Warsztaty praktyczne "Fotografia kolorowa w ciemni" pod okiem Michała Bojary odbędą się 17 stycznia 2008 roku w galerii. Ze względu na specyfikę ciemni, liczba miejsc jest ograniczona. Wszyscy chętni udziału w warsztatach proszeni są o kontakt z galerią pod nr. telefonu: 0 95 758 24 39 wew.14.
Michał Bojara Sin - kobiety
warsztaty: 17.01.2008, start godzina 16
wernisaż wystawy: 18.01.2008 godzina 18
Ekspozycja czynna będzie do 7 marca 2008
Galerii OKNO
ul. 1 Maja 1, Słubice