Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Zbigniew Treppa urodził się w 1960 roku w Gdyni. Jest absolwentem Wydziału Teologicznego lubelskiego KUL-u. Zajmuje się komunikacją wizualną i zagadnieniem fotografii jako medium. Obecnie wykładowca fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz komunikacji wizualnej na Uniwersytecie Gdańskim.
Od ponad 25-ciu lat aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym kraju prezentując swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Od kilku lat Treppa zajmuje się również działalnością o charakterze naukowo-badawczym i popularyzatorskim. Na swoim koncie ma dwie książki (trzecia w przygotowaniu) dotyczące związków fotografii z wizerunkami acheiropoietos (nie-ludzką-ręką-wykonanymi) oraz artykuły z zakresu teorii fotografii i komunikacji wizualnej.
A oto jak o swoim cyklu napisał autor:
Fotografie opatrzone wspólnym tytułem "Znaki Światła", są w moim zamiarze zaproszeniem do wejścia w obszar symbolu. Bliskie jest mi takie rozumienie symbolu, które uwzględnia łączenie w jedno na pozór przeciwstawnych pojęć, takich jak: słabość - moc, widzialne - niewidzialne, negatyw - pozytyw, światło - brak światła. Powyższe przeciwstawienia uczyniłem osią moich poszukiwań w zakresie formy i treści. W trakcie realizacji obrazów ważne dla mnie było, by traktować przekaz fotografii na równych prawach z formą. Zważywszy, że przekaz moich ostatnich fotografii ma korzenie metafizyczne, działałem pod wpływem silnego imperatywu: na autorze spoczywa szczególna powinność wobec formy. Powyższy imperatyw tym bardziej przybiera na sile, wobec istnienia niepokojącej tendencji w kreacji artystycznej, mówiącej o tym, że to co dotyka kwestii sacrum, Boga, czy ogólniej rzecz ujmując -metafizyki, można od strony formalnej potraktować jakby od niechcenia, bez należytej dbałości o poszukiwanie adekwatnego języka wypowiedzi i środków wyrazu.
Większość moich ostatnich fotografii to solaryzacje, czyli obrazy wykonane w technice wynikającej z najbardziej esencjalnych cech fotografii, do których należy ambiwalencja tonalna, uwidaczniająca się w napięciu pomiędzy fotograficznym negatywem a pozytywem oraz światłoczułość. W uzależnieniu obrazu fotograficznego od światła, również ukrywa się pewien niemożliwy do zażegnania konflikt: obraz fotograficzny podlega prawu nieustannego unicestwiania przez to samo światło, które ten obraz powołało do istnienia. Być może też właśnie dlatego, wtórne niszczenie obrazu przez światło i poszukiwanie nowej jakości wyrazowej konstytuującej się w próbach ocalania niszczonego obrazu, co stanowi zasadę solaryzacji, umożliwia fotografii... postrzeganie Niewidzialnego. - tekst Zbigniew Treppa
Zbigniew Treppa Znaki Światła
Wernisaż: 7 marca 2008 godzina 18
Wystawa czynna do 28.03.2008
Galeria FF
ul. Traugutta 18, Łódź
tel.042 633 71 15
e-mail: galeriaff@ldk.lodz.pl