Adobe chce demaskować zmanipulowane zdjęcia. Firma opracowała już specjalny algorytm bazujący na sztucznej inteligencji

Autor: Michał Chrzanowski

25 Czerwiec 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Już niebawem wykrycie fotomontaży może sprowadzić się do kilku kliknięć. Adobe pracuje obecnie nad technologią, która pozwoli efektywnie i skutecznie rozpracowywać zmanipulowane obrazy.

W Internecie często możemy natknąć się na zdjęcia, które bawią, szokują lub odznaczają się czymś nadzwyczajnym. Niekiedy są one prawdziwe, jednak znacznie częściej to skrzętnie zaplanowane fotomontaże. Bez wątpienia sporą cegiełkę do tego dołożyła firma Adobe, której zaawansowane programy (głownie Photoshop) są powszechnie stosowane do tworzenia takich cyfrowych manipulacji. Jednak tym razem Adobe postanowiło „przejść na drugą stronę mocy". Producent pracuje obecnie nad rozwiązaniem, które przy użyciu sztucznej inteligencji ma wykrywać fałszywe fotografie.

- Badamy granice tego, co jest możliwe przy użyciu nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, aby łatwo, niezawodnie i szybko wykryć, czy jakakolwiek część cyfrowego obrazu została zmanipulowana. Techniki zastosowane w tym badaniu dają więcej możliwości i opcji zarządzania wpływem manipulacji cyfrowej i mogą skuteczniej odpowiadać na pytania dotyczące autentyczności - zaznacza Adobe.

 

Wprawdzie istnieją już pewnego rodzaju sposoby, które pomagają wykryć fotomontaż (nawet ten najbardziej realistyczny), niemniej jednak rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji mogą zoptymalizować ten proces. Zespół naukowców Adobe, pod przewodnictwem Vlada Morariu, pracuje obecnie nad tego typu technologią. Inżynierowie jak na razie zgłębiają trzy najbardziej popularne techniki manipulacji, jakich dopuszczają się fotografowie. Są to: nanoszenie jednego cyfrowego obrazu na drugi, przenoszenie lub kopiowaniu wybranych obszarów w obrębie jednego kadru lub całkowite usuwanie elementów z planu fotograficznego.

- Każda z tych technik ma tendencję do pozostawiania pewnych artefaktów, takich jak silne krawędzie kontrastu, celowo wygładzone obszary lub odmienne wzory szumu - powiedział Vlad Morariu. - Korzystając z dziesiątek tysięcy przykładów znanych, zmanipulowanych obrazów, z powodzeniem wyszkoliliśmy głęboko uczącą się sieć neuronową, aby rozpoznać manipulację obrazem.

Jak zaznacza Adobe, „używanie sztucznej inteligencji do wyszukiwania fałszywych obrazów jest sposobem na zwiększenie zaufania i autentyczności w mediach cyfrowych“. Jednocześnie firma zauważa, że opracowywana technika nie jest jeszcze w pełni doskonała, ale gwarantuje już znacznie więcej możliwości i opcji potrzebnych w wykrywaniu zmanipulowanych fotografii. Po więcej informacji odsyłamy na bloga Adobe.

zdjęcie główne: pexels.com

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Software
Final Cut Pro 11 - magnetyczne maski, inteligentny tracking, automatyczne transkrypcje i usprawniony workflow. Apple na dobre bierze się za flagowy edytor wideo
Final Cut Pro 11 - magnetyczne maski, inteligentny tracking, automatyczne transkrypcje i...
Po 13 latach Apple prezentuje w końcu kolejną wersje programu do edycji wideo Final Cut Pro. Nowa odsłona nie wprowadza rewolucji, ale wreszcie otrzymuje funkcje, dzięki którym może...
4
Nowości AI w Adobe Photoshop, Lightroom i Premiere - rewolucja w pracy kreatywnej nabiera rozpędu
Nowości AI w Adobe Photoshop, Lightroom i Premiere - rewolucja w pracy kreatywnej nabiera rozpędu
Podczas konferencji Adobe Max producent oprogramowania przedstawił i zapowiedział szereg nowych funkcji opartych o AI, które jeszcze bardziej ułatwią pracę w programach graficznych....
29
Adobe Content Authenticity - producent przygotowuje aplikację webową do przypisywania i podglądu certyfikatów autentyczności
Adobe Content Authenticity - producent przygotowuje aplikację webową do przypisywania i podglądu...
W ramach rozwoju inicjatywy CAI / C2PA Adobe wprowadza platformę, która ułatwić ma przypisywanie i podgląd specjalnych metadanych poświadczających oryginalność cyfrowych plików.
6
Powiązane artykuły
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj