Nadchodzi Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RX D - zoom, dla którego porzucisz pełną klatkę

Autor: Maciej Luśtyk

25 Listopad 2020
Artykuł na: 4-5 minut

Wyciekły informacje na temat nowego obiektywu zoom Tamron, który oferując ekwiwalent ogniskowych 25-105 mm i dużą jasność, ma szansę przynieść rewolucję w systemach APS-C.

Zoomy 24-105 mm ze stałą jasnością f/4 to jedne z najbardziej uniwersalnych obiektywów, lubiane szczególnie przez filmowców, którym oferują wszystkie najczęściej wykorzystywane w filmie ogniskowe w jednej konstrukcji. Do tej pory w systemach bezlusterkowych były jednak głównie domeną pełnej klatki, przez co wygoda ta umykała użytkownikom aparatów z mniejszymi matrycami. Sony ma co prawda w ofercie obiektyw 18-105 f/4 do APS-C, a Fujifilm 16-80 mm f/4, ale w zakresie głębi ostrości dla niektórych mogą one już okazać się nieco zbyt ciemne (ekwiwalent f/6.7 dla pełnej klatki).

Ten stan rzeczy już niebawem zmieni znany z oryginalnych zoomów Tamron, który postanowił wprowadzić optyczną rewolucję w systemie APS-C. Obiektyw Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RX D, którego broszura wyciekła do internetu jeszcze przed premierą, to ekwiwalent pełnoklatkowego obiektywu 25-105 mm do aparatów Sony E z matrycą APS-C.

Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RX D to obiektyw, przy którym zalety pełnej klatki przestają mieć znaczenie

Nowe szkło ma w dodatku do zaoferowania jasność f/2.8 w całym zakresie ogniskowych. Oznacza, że pod względem głębi ostrości będzie oferował podobne rezultaty co obiektyw 24-105 mm f/4 na pełnej klatce, cechując się jednak większą rzeczywistą transmisją światła. To powinno pozwolić na na fotografowanie i filmowanie w słabym świetle z niższą czułością i w perspektywie zniwelowanie różnic w jakości obrazka, wynikających z korzystania z mniejszej matrycy.

Jednym słowem, oferując niemal identycznie rezultaty jak przy analogicznym zestawie pełnoklatkowym, nowy Tamron może okazać się powodem, dla którego wiele osób może w ogóle porzucić myśl o przesiadce na pełną klatkę. Zwłaszcza, że obiektyw prezentuje się ciekawie także od strony specyfikacji.

Mimo imponującej specyfikacji, nowy zoom Tamrona zachowa bardzo kompaktowe wymiary

Szkło pozwoli na ostrzenie z minimalnej odległości 19 cm dla ogniskowej 17 mm i tylko 39 mm dla ogniskowej 70 mm, a także będzie miało do zaoferowania system stabilizacji optycznej i cichy oraz szybki silnik autofokusu RXD, który bardzo dobrze sprawował się w przypadku ostatnich pełnoklatkowych konstrukcji producenta. W przypadku mniejszego szkła pod APS-C powinno być tylko lepiej.

Wrażenie robią też same rozmiary szkła. Mimo iż mamy do czynienia ze światłosiłą f/2.8, obiektyw mierzy raptem 74,5 x 119,3 cm i waży 525 g. Wydaje się, że to znacznie mniej niż gdybyśmy nawet przeskalowali pełnoklatkową konstrukcję 24-105 mm f/4. Aby to jednak rzetelnie ocenić, trzeba będzie zobaczyć obiektyw w praktyce.

Cena i dostępność

Zagadką pozostaje wciąż cena obiektywu oraz to kiedy trafi na rynek. Gotowa broszura może sugerować, że premiera jest tuż za rogiem, cena to natomiast pole do spekulacji. Tamron znany jest z przystępnych cen, ale tego typu konstrukcja na pewno zostanie wyceniona wyżej ze względu na swoją wyjątkowość.

Biorąc pod uwagę ceny obiektywów pełnoklatkowych prawdopodobnie należałoby spodziewać się pułapu 3500-4000 zł.

Broszura zostałą udostępniona na twitterze Nokishita.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony prezentuje superjasny obiektyw 28-70 mm, będący bezpośrednią odpowiedzią na innowacyjny model Canona. Szkło jest przy tym dużo lżejsze i mniejsze, a do tego oferuje rozbudowaną...
20
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Zgodnie z wiosennymi zapowiedziami do sprzedaży trafiają obiektywy stałoogniskowe Sigma z mocowaniem Canon RF. To dobrze znane i lubiane modele 16 mm f/1.4, 23 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 i...
5
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike prezentuje swój drugi obiektyw z serii Pro, który łączyć ma wysoką jakość optyczną i rozbudowaną ergonomie z niską ceną. Szkło wyceniono na mniej niż 1500 zł.
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)