Wydarzenia
Black Week w CEWE FOTOJOKER – skorzystaj z fantastycznych cen
Venus Optics w krótkim czasie wybił się na jednego z najprężniej działających producentów manualnej optyki. Na targach Photokina zobaczymy aż 7 nowych pozycji i 5 kolejnych wariantów znanych konstrukcji, w tym modele przeznaczone dla filmowców.
Powstałe raptem kilka lat temu Venus Optics ma na swoim koncie już wiele wyjątkowych konstrukcji. Wystarczy choćby wspomnieć obiektywy Laowa 24 mm f/1.4 2x Macro Probe, 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro czy 15 mm f/4 1:1, które cieszą się bardzo przychylnymi opiniami. Firma jednak nie zwalnia tempa i prezentuje 8 nowych szkieł.
Ucieszą się głównie filmowcy i użytkownicy aparatów systemu Mikro Cztery Trzecie - to do nich skierowanych jest większość nowości, ale i w segmencie modeli pełnoklatkowych pojawia się kilka bardzo ciekawych konstrukcji. Oto lista wszystkich nowych modeli:
Jak widzimy 5 z nich to nowe warianty znanych nam już szkieł, a mowa dokładnie o trzech nowych wersjach obiektywu 9 mm f/2.8 (mocowania Mikro Cztery Trzecie, DJI DL i wariant dla filmowców) oraz o filmowych wersjach obiektywów 7,5 mm f/2 i 12 mm f/2.8 Zero-D. Oprócz tego otrzymujemy 4 szkła zapowiadane wiosną, które teraz debiutują na rynku europejskim i nowe szerokie kąty do Mikro Cztery Trzecie.
Laowa OOOM 25-100 mm T2.9 Cine Lightweight
Wraz z tegorocznymi premierami, Laowa wkracza na rynek kinematografii. Wśród nowych szkieł znajdziemy aż 4 szkła z serii Cine. Oprócz wspomnianych już modeli 9 mm T2.9 i 7,5 mm T2.1 i 12 mm T2.9 Zero-D Cine, najciekawiej prezentuje się chyba Laowa OOOM 25-100 mm T2.9 Cine Lightweight, który jest konstrukcją zupełnie nową.
Uniwersalny zoom to pierwsze szkło z linii profesjonalnych obiektywów filmowych Laowa, który zachowa punkt ostrości w trakcie zmiany ogniskowej i który pozbawiony jest efektu focus breathing. Otrzymujemy bezstopniowy pierścień przysłony oraz standardowe zębatki pozwalające na łatwe podłączenie systemów follow focus. Producent obiecuje najwyższej jakości optykę, a samo szkło, jak na obiektyw filmowy tego rodzaju, jest bardzo lekkie - waży jedynie 970 g.
Laowa 12 mm T2.9 Zero-D Cine
Widać, że ważnym segmentem dla producenta jest system Mikro Cztery Trzecie. Otrzymujemy aż 3 nowe szkła i zaadaptowany na potrzeby systemu model 9 mm f/2.8 Zero-D (ekwiwalent 18 mm). Nowości to natomiast Laowa 4 mm f.2.8 Fisheye, Laowa 12 mm f/1.8 i 17 mm f/1.8, czyli ekwiwalenty ogniskowych 8 mm, 24 mm i 35 mm.
Producent twierdzi, że model 12 mm f/1.8, bazujący na 13 elementach optycznych w 10 grupach sprawdzi się astrofotografii, kolei 17 mm f/1.8 to klasyczna jasna 35-tka. Jej zaletą mają być kompaktowe gabaryty (50 mm długości, waga 160 g) i niewielka minimalna odległość ostrzenia (15 cm). Obydwa szkła wyposażono niestety jedynie w 5-listkową przysłonę. Raczej nie ma więc co liczyć na kołowe rozmycie punktów świetlnych w nieostrościach, ale za to gdy te znajdą się w polu ostrości, po domknięciu przysłony, otrzymamy 10-ramienne gwiazdy.
Laowa 17 mm f/1.8 MFT
Laowa 12 mm f/1.8 MFT
W przypadku zapowiadanego już wiosną modelu 4 mm f/2.8 Fisheye otrzymamy ekstremalnie szeroki kąt widzenia (201°), ale niestety będziemy musieli liczyć się wyczernieniem brzegów kadru. To bowiem obiektyw kołowy.
Trzy kolejne szkła to konstrukcje, które były zapowiadane już w kwietniu. Laowa 10-18 mm f/4.5-5.6 FE to obecnie „najszerszy na świecie obiektyw zmiennoogniskowy do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony“. Zoom został zaprojektowany w taki sposób, aby spełnić oczekiwania wymagających podróżników, oferując kąty widzenia od 102° do 130°.
Laowa 10-18 mm f/4.5-5.6 FE
We wnętrzu obiektywu znajdziemy 14 soczewek w 10 grupach, w tym dwa elementy asferyczne i jeden element o bardzo niskiej dyspersji, które pozwolą nam ostrzyć już z odległości 15 cm. Poza tym na frontową soczewkę zooma będziemy mogli nakręcić filtry o średnicy 37 mm. Laowa 10-18 mm f/4.5-5.6 FE będzie kompatybilna wyłącznie z aparatami Sony z mocowaniem FE.
Kolejny z zaprezentowanych szkieł, to konstrukcja, która powinna zaciekawić fotografów makro. Laowa 100 mm f/2.8 2X Ultra-Macro APO zapewnia maksymalne powiększenie 2:1 przy minimalnej odległości ogniskowania wynoszącej zaledwie 24,7 cm. Obiektyw ma zapewniać „krystaliczny i wyraźny obraz. Zadba o to układ optyczny, który oparty został na 12 elementach umieszczonych w 10 grupach. Dzięki apochromatycznej konstrukcji, pozbawiony ma być aberracji chromatycznej. Dostępny będzie w wersjach Canon EF i Nikon F.
Laowa 100 mm f/2.8 2X Ultra-Macro APO
Ostatnim z przedstawionych obiektywów jest Laowa 17 mm f4 GFX Zero-D, który jest kompatybilny ze średnioformatowym aparatem Fujifilm GFX. Ta konstrukcja ma sprawdzić się fotografii krajobrazowej, architektury i wnętrz. Stałka zapewnia ekwiwalent ogniskowej wynoszący 13 mm i gwarantuje 113° pole widzenia.
Konstrukcja optyczna składa się z 21 elementów w 14 grupach, w tym dwóch elementów asferycznych i trzech elementów o niskiej dyspersji. Do tego optyka miała zostać w taki sposób skorygowana, by „zniekształcenia obrazu były bliskie zeru“ - obiecuje producent.
Laowa 17 mm f/4 GFX Zero-D
Wszystkie z wymienionych szkieł swoją europejską premierę będą miały podczas zaczynających się jutro targów Photokina 2018. Jak na razie, producent nie zdradza jeszcze informacji na temat cen poszczególnych modeli ani orientacyjnych dat pojawienia się ich w dystrybucji. Więcej szczegółów poznamy zapewne podczas targów.
Więcej informacji na temat obiektywów Laowa znajdziecie pod adresem venuslens.net.