"802 procent normy. Pierwsze lata Nowej Huty" w albumie

Autor: Marta Sinior

14 Luty 2008
Artykuł na: 2-3 minuty
Niedawno w dawnym Kinie "Światowid" w Krakowie zakończyła się wystawa "802 procent normy. Pierwsze lata Nowej Huty". Wystawa oprócz dużej wartości dokumentalnej prezentowała znakomite fotografie dwójki artystów: Henryka Makarewicza oraz Wiktora Pentala. Teraz zdjęcia doskonałych fotografów będzie można oglądać w opublikowanym albumie pod tym samym tytułem.
album z zewnątrz

Album "802 procent normy. Pierwsze lata Nowej Huty" to antologia twórczości dwóch wielkich fotografów, dokumentalistów pierwszego dwudziestolecia Nowej Huty - Wiktora Pentala i Henryka Makarewicza. W albumie znalazło się ponad 120 najcenniejszych i najciekawszych fotografii autorstwa obu artystów. Zdjęcia nie są jednak swoistą podróżą sentymentalną do lat budowy "idealnych miast" i tworzenia "idealnego człowieka". To przede wszystkim promocja znakomitych fotografii oraz próba włączenia współczesnego odbiorcy w dyskusję o Nowej Hucie jako laboratorium realnego socjalizmu.

album w środku

Kilka słów o autorach fotografii:

Henryk Makarewicz (1917-1984) - Fotograf, operator Polskiej Kroniki Filmowej. Prowadził dokumentację Nowej Huty od początku jej istnienia. Jego rozpoznawalny, elegancki styl przyrównać można do Henri Cartier-Bressona: zawsze w sercu wydarzeń, czyhający na decydujący moment, kiedy wszystkie elementy kadru złożą się w idealną całość. W dziele Makarewicza uderza przede wszystkim właśnie perfekcja formalna, poszukiwanie kadru doskonałego.

Wiktor Pental (ur. 1920) - Fotoreporter, budowniczy Nowej Huty. Wywodzący się z tradycji humanistycznej, w swoich fotografiach bliższy człowiekowi, cieplejszy. Tak jak Robert Doisneau, do którego zdjęć można przyrównać jego fotografie, skupia się na jednym temacie: całe jego dzieło fotograficzne dotyczy Nowej Huty, a w centrum zainteresowań pozostaje nieodmiennie człowiek. Pental traktuje go z czułym humorem, nigdy z dystansem.

Album 802 procent normy. Pierwsze lata Nowej Huty

stron: 200

format: 26x26 cm

język: polski & angielski

oprawa twarda

Wydawca: Fundacja Imago Mundi & vis-a-vis/etiuda, Kraków 2007

Publikacja dostępna m.in. Galerii f5 i Księgarnii fotograficznej i wybranych księgarniach w Polsce.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Zakaz fotografowania wchodzi w życie na dobre. Od 17 kwietnia grozi nam grzywna, areszt lub konfiskata sprzętu
Zakaz fotografowania wchodzi w życie na dobre. Od 17 kwietnia grozi nam grzywna, areszt lub...
Formalnie zakaz fotografowania poszczególnych obiektów funkcjonuje w Polsce już od kilku lat, jednak ze względu na brak jednolitego znaku zakazu przepis ten nie mógł być skutecznie...
268
Rosyjski fotoreporter zostanie pozbawiony nagrody w WPP? Gruzińscy fotografowie oburzeni wyróżnieniem w konkursie
Rosyjski fotoreporter zostanie pozbawiony nagrody w WPP? Gruzińscy fotografowie oburzeni...
Kolejne World Press Photo i kolejne kontrowersje. Gruzińscy fotografowie poddają w wątpliwość profesjonalizm i niezależność Mikhaila Tereshchenko, którego zdjęcia z antyrządowych...
7
Pora się pakować. Najnowszy generator obrazu od Open AI to koszmar fotografów komercyjnych
Pora się pakować. Najnowszy generator obrazu od Open AI to koszmar fotografów komercyjnych
Open AI zaprezentowało nowy model generowania obrazów, który niebawem trafi do Chata GPT. Nowy generator dużo precyzyjniej odtwarza drobne detale i napisy, utrzymuje spójność pomiędzy...
49
Powiązane artykuły