"802 procent normy. Pierwsze lata Nowej Huty" w albumie

Autor: Marta Sinior

14 Luty 2008
Artykuł na: 2-3 minuty
Niedawno w dawnym Kinie "Światowid" w Krakowie zakończyła się wystawa "802 procent normy. Pierwsze lata Nowej Huty". Wystawa oprócz dużej wartości dokumentalnej prezentowała znakomite fotografie dwójki artystów: Henryka Makarewicza oraz Wiktora Pentala. Teraz zdjęcia doskonałych fotografów będzie można oglądać w opublikowanym albumie pod tym samym tytułem.
album z zewnątrz

Album "802 procent normy. Pierwsze lata Nowej Huty" to antologia twórczości dwóch wielkich fotografów, dokumentalistów pierwszego dwudziestolecia Nowej Huty - Wiktora Pentala i Henryka Makarewicza. W albumie znalazło się ponad 120 najcenniejszych i najciekawszych fotografii autorstwa obu artystów. Zdjęcia nie są jednak swoistą podróżą sentymentalną do lat budowy "idealnych miast" i tworzenia "idealnego człowieka". To przede wszystkim promocja znakomitych fotografii oraz próba włączenia współczesnego odbiorcy w dyskusję o Nowej Hucie jako laboratorium realnego socjalizmu.

album w środku

Kilka słów o autorach fotografii:

Henryk Makarewicz (1917-1984) - Fotograf, operator Polskiej Kroniki Filmowej. Prowadził dokumentację Nowej Huty od początku jej istnienia. Jego rozpoznawalny, elegancki styl przyrównać można do Henri Cartier-Bressona: zawsze w sercu wydarzeń, czyhający na decydujący moment, kiedy wszystkie elementy kadru złożą się w idealną całość. W dziele Makarewicza uderza przede wszystkim właśnie perfekcja formalna, poszukiwanie kadru doskonałego.

Wiktor Pental (ur. 1920) - Fotoreporter, budowniczy Nowej Huty. Wywodzący się z tradycji humanistycznej, w swoich fotografiach bliższy człowiekowi, cieplejszy. Tak jak Robert Doisneau, do którego zdjęć można przyrównać jego fotografie, skupia się na jednym temacie: całe jego dzieło fotograficzne dotyczy Nowej Huty, a w centrum zainteresowań pozostaje nieodmiennie człowiek. Pental traktuje go z czułym humorem, nigdy z dystansem.

Album 802 procent normy. Pierwsze lata Nowej Huty

stron: 200

format: 26x26 cm

język: polski & angielski

oprawa twarda

Wydawca: Fundacja Imago Mundi & vis-a-vis/etiuda, Kraków 2007

Publikacja dostępna m.in. Galerii f5 i Księgarnii fotograficznej i wybranych księgarniach w Polsce.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
World Press Photo nie chce na gali rosyjskiego fotografa. Podtrzymuje jednak decyzję o nagrodzie
World Press Photo nie chce na gali rosyjskiego fotografa. Podtrzymuje jednak decyzję o nagrodzie
Ciąg dalszy zamieszania wokół wyróżnienia Mikhaila Tereschenko w tegorocznym World Press Photo. Organizacja podtrzymuje nagrodę, ale cofa zaproszenie dla fotografa na galę...
18
Fujifilm podnosi ceny materiałów analogowych. Ceny filmów wzrosną nawet o 50%
Fujifilm podnosi ceny materiałów analogowych. Ceny filmów wzrosną nawet o 50%
Fujifilm kolejny raz podnosi ceny filmów analogowych. Tym razem podwyżki wynoszą od 21 do nawet 52%. Póki co zmiany dotyczą rynku japońskiego, ale z dużym prawdopodobieństwem w...
6
Zakaz fotografowania wchodzi w życie na dobre. Od 17 kwietnia grozi nam grzywna, areszt lub konfiskata sprzętu
Zakaz fotografowania wchodzi w życie na dobre. Od 17 kwietnia grozi nam grzywna, areszt lub...
Formalnie zakaz fotografowania poszczególnych obiektów funkcjonuje w Polsce już od kilku lat, jednak ze względu na brak jednolitego znaku zakazu przepis ten nie mógł być skutecznie...
276
Powiązane artykuły