Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Ubiegłoroczna ankieta dostarczyła nam wielu cennych wniosków. Kierowaliśmy się jej wynikami przygotowując nową szatę graficzną, nowe działy i funkcje serwisu. W tym roku przyszedł czas na ocenę zmian.
Podczas trzech tygodni wyświetlania ankiety na stronie, wypełniło ją niemal 700 osób. Prawie 30% spośród nich czyta Fotopolis od niespełna roku. Byliśmy ciekawi czy grupa naszych najnowszych czytelników różni się od tych, czytających Fotopolis dłużej.
Dane demograficzne okazały się mało zaskakujące - wiek, płeć i wykształcenie badanych w tym roku tylko nieznacznie różni się od ubiegłorocznych wyników. Dominują zatem mężczyźni (91%), z wykształceniem licencjackim i wyższym (67%) w wieku 25-34 lata (48%) oraz przedstawiciele wolnych zawodów (32%). Podobnie jak w ubiegłym roku widoczna jest grupa uczniów i studentów (14%).
Podobnie jak w ubiegłym roku bardzo interesowało nas jakim sprzętem fotografują nasi czytelnicy. W ubiegłym roku ponad 60% badanych deklarowało, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zamierza kupić nowy aparat. Byliśmy ciekawi jak zmienią się odpowiedzi na pytania o posiadany sprzęt. Okazało się, że udział poszczególnych marek i rodzajów aparatów posiadanych przez naszych czytelników uległ zmianie. Przede wszystkim w porównaniu do ubiegłego roku wzrosła ilość lustrzanek cyfrowych. Nie powinno to dziwić w kontekście dynamicznego rozwoju tego segmentu rynku. Jednocześnie niewielu naszych czytelników pozbyło się analogowego sprzętu: lustrzankę analogową posiada 44,4% (do 60% w 2005).
Ranking marek wśród posiadanych lustrzanek cyfrowych także uległ zmianie. Wprowadzenie przez Nikona lustrzanek D80 i D200 na rynek nie pozostało bez wpływu na wyniki ankiety i plebiscytu. W tym ostatnim, Nikon D80 zajął pierwsze miejsce. Prezentujemy zestawienie marek lustrzanek systemowych cyfrowych (1) i analogowych (2) posiadanych przez naszych czytelników.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku 34% badanych posiadało Canona, a tylko 20,5% Nikona.
Po raz pierwszy zapytaliśmy się dlaczego nasi czytelnicy interesują się fotografią. Dla zdecydowanej większości - 70%, fotografia jest tylko hobby. Dla grupy 20% fotografia jest hobby, a okazjonalnie także źródłem przychodów. Niecałe 6% to zawodowi fotograficy, natomiast niespełna 4% pracuje w branży fotograficznej (np. w sklepie, firmie dystrybucyjnej, galerii).
I na koniec - opinia na temat zmian, które podczas minionego roku wprowadziliśmy na Fotopolis. Od stycznia 2006 serwis Fotopolis.pl dostępny jest w nowej, odmienionej formie. I choć pierwsze reakcje na forum nie były entuzjastyczne, to z perspektywy czasu zmiany zostały ocenione bardzo pozytywnie. Nowy podział działów (m.in. aparaty, obiektywy, akcesoria w miejsce: 35mm, 6cm, cyfra) 95,7% badanych uznało za bardziej czytelny. Nową szatę graficzną pozytywnie oceniło aż 99,5% badanych, a nowe logo z aparatem spodobało się 91,1%. Nawigacja w nowej wersji serwisu została uznana za łatwiejszą przez 91%. Bardzo nas to cieszy. Mamy nadzieję, że szczegółowa analiza tegorocznych danych pozwoli nam wprowadzić nowe modyfikacje, które zostaną ocenione równie pozytywnie za rok.
Spośród osób, które wypełniły ankietę wylosowaliśmy ośmiu laureatów drobnych fotograficznych upominków. W ich ręce trafią pokrowce Lowepro z serii D-Res, oprogramowanie Foto Office, przewodniki po Paryżu, albumy National Geographic i fotograficzne gadżety. Losowanie wyłoniło następujące nazwiska: