Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Zaprezentowane badania potwierdzają dynamiczny rozwój fotografii cyfrowej w Polsce. Nie dziwi, że pionierami w tej dziedzinie są użytkownicy Internetu, bowiem właśnie w sieci można znaleźć najświeższe i najpełniejsze informacje o nowym sprzęcie, a także najlepsze okazje cenowe. Jak podaje Gemius SA już 68% polskich użytkowników Internetu ma aparat cyfrowy i co ciekawe aż 18% z nich kupiło sprzęt z wyższej półki w cenie powyżej 2500 zł. Są to w przeważającej liczbie lustrzanki cyfrowe, co potwierdza dynamiczny rozwój tego segmentu, który był również widoczny w zeszłorocznej ankiecie czytelników Fotopolis.pl.
Wśród użytkowników polskiego Internetu, którzy dopiero planują zakup cyfrówki nadal najważniejszą cechą jest rozdzielczość matrycy. Nic dziwnego, że mimo krytycznych uwag prasy fachowej producenci nadal kontynuują wyścig na piksele. Najwyraźniej konsumenci dali się przekonać producentom, że "więcej znaczy lepiej". Cieszy, że na trzecim miejscu (po zoomie optycznym) znalazł się bardzo przydatny system stabilizacji obrazu, na który zwróciło uwagę aż 41% badanych respondentów. Zaskakująca za to jest czwarta pozycja tak dyskredytowanego przez nas zoomu cyfrowego (wskazanie 27% badanych). A przecież my go właściwie nie pokazujemy w testach aparatów - obniżenie jakości obrazu czyni tę funkcję praktycznie bezużyteczną! Być może tu znowu nabywcy ulegają reklamie. Z kolei tak ważne cechy dla użytkowania aparatu jak polski w menu czy wielkość ekranu LCD znalazły się niżej.
W badaniu wykazano także spadek zainteresowania aparatami o rozdzielczości 6 megapikseli, które do niedawna uznawane były za średnią półkę. Nic dziwnego, teraz do tego miana aspirują aparaty o rozdzielczości 10 megapikseli, które zastępują w sklepach urządzenia z mniejszymi matrycami.
Więcej informacji na temat badania można znaleźć w cytowanej poniżej informacji prasowej Gemius SA:
Gemius SA: Cyfrowy aparat dla internauty
Sprzęt cyfrowy - coraz bardziej profesjonalny - jest już produktem, którego zakup wytrzyma portfel przeciętnego internauty. Ponad dwie trzecie (68 proc.) polskich użytkowników sieci deklaruje posiadanie cyfrowego aparatu fotograficznego. Rośnie także popularność specjalistycznych sklepów ze sprzętem fotograficznym - w kwietniu 2007 roku co trzeci (34 proc.) badany dokonał zakupu aparatu cyfrowego właśnie w takim miejscu.
Rynek sprzętu fotograficznego w Polsce rozwija się dynamicznie. Wśród użytkowników internetu technologia cyfrowa jest już bardziej popularna niż analogowa - aparat analogowy posiada mniej niż połowa z nich. Internauci w momencie zakupu sięgają w przeważającej ilości przypadków po aparaty ze "średniej półki cenowej". Co drugi badany nabywca cyfrowego sprzętu fotograficznego deklarował zakup aparatu w cenie od 500 do 1300 złotych. Dość liczną grupę stanowią fani profesjonalnego sprzętu - prawie co piąty (18 proc.) nabywca za aparat zapłacił więcej niż 2500 zł.
Preferencje badane w czasie
Internauci dopiero planujący dokonać zakupu aparatu cyfrowego w przyszłości, zapytani o najistotniejsze cechy takiego urządzenia, wskazują na trzy główne elementy: rozdzielczość (51 proc.), zoom optyczny (47 proc.) oraz system stabilizacji obrazu (41 proc.).
Natomiast wśród badanych, którzy dokonali już zakupu, najpopularniejsza rozdzielczość matrycy nie przekracza 6 megapikseli. Wybór ten nie był jednak stałym. Porównując okres od stycznia do kwietnia 2007 r., o 11 proc. wzrósł odsetek osób preferujących rozdzielczość wyższą niż 6 megapikseli. Tym samym badanie pozwoliło odnotować postępujący spadek zakupu sprzętu o rozdzielczości do 6 megapikseli - z 59 proc. w styczniu do 45 proc. w kwietniu br.
Widoczne różnice w preferencjach badanych odnotowano także ze względu na wiek. Aż 60 proc. respondentów, którzy w momencie podejmowania decyzji o zakupie wskazali na istotność rozdzielczości, to osoby od 16 do 21 lat. Stosunkowo najmniejszą wagę do tej cechy produktu przywiązywały osoby starsze - od 26 do 29 lat i powyżej 38 roku życia. Rozdzielczość jest niemal równie ważna dla mężczyzn (54 proc.) i kobiet (52 proc.).
Zakupy - specjalistycznie
Niemal co trzeci respondent (36 proc.), planujący nabyć aparat w okresie miesiąca następującego po badaniu, brał pod uwagę zakupy w sklepie z elektroniką, RTV i AGD. Natomiast 29 proc. potencjalnych nabywców zadeklarowało chęć kupna w specjalistycznym sklepie fotograficznym.
Weryfikując plany o konkretne działania, czyli porównując tę grupę badanych, do tych którzy nabyli już aparat cyfrowy, zauważyć można wzrost zaufania klientów do specjalistycznych sklepów fotograficznych i sklepów internetowych. W styczniu 2007 roku co piąty internauta deklarował zakup sprzętu w sklepie specjalistycznym, podczas gdy w marcu i kwietniu - więcej niż co trzeci.
Gemius SA - firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje od 1999 roku, oferując profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma oferuje szeroki wachlarz kompleksowych badań dotyczących m. in. zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). We współpracy ze spółką Polskie Badania Internetu, Gemius prowadzi całościowe badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych - Megapanel PBI/Gemius. Firma realizuje badania internetu w Polsce, Czechach, Słowacji, na Litwie, Łotwie, w Estonii, Rumunii, na Ukrainie, a także na Węgrzech, Słowenii i Chorwacji.
O badaniu:
Badanie przeprowadzono między 1 stycznia a 30 kwietnia 2007 przy użyciu losowo wyświetlanych ankiet internetowych. Kwestionariusze emitowane były na witrynach objętych bezpłatnym audytem site-centric stat.pl/PBI. Analizą objęto 11 626 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautów w wieku od 16 do 80 lat.
Aby dane były reprezentatywne dla całej populacji internautów, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej. Przy analizach podsumowujących wyniki zbiorcze z całego okresu badania, korzystano z wagi skonstruowanej dla okresu od stycznia do kwietnia. Dla porównań między miesiącami, korzystano z wagi skonstruowanej dla każdego miesiąca oddzielnie. W obu przypadkach waga była stworzona na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu w Polsce, pochodzących z badania Omnibus PBS (I-II 2007). Przedstawiana pod wykresami liczba respondentów będącą podstawą procentowania dotyczy danych nieważonych.
Oprócz wyników dla całej badanej próby, dla większości pytań analizowano dane dla wybranych dwóch podgrup respondentów. Kryteriami podziału były:
- zakup cyfrowego aparatu fotograficznego w ciągu ostatniego miesiąca
- zamiar zakupienia takiego aparatu w ciągu najbliższego miesiącu