Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Naszą czasochłonną ankietę wypełniło niemal 2000 stałych czytelników fotopolis.pl - tylko kilkaset osób mniej niż głosowało w plebiscycie (mimo, że to w ankiecie były losowane nagrody). Spośród wszystkich zgłoszeń wylosowaliśmy osiem osób. Tuż przed świętami trafią do nich fotograficzne prezenty: statywy i monopody Slika, pokrowce Fuze, karty pamięci i pamięci USB Lexar, ładowarki Hahnel oraz książki. Listę nagrodzonych i upominków znajdziecie na końcu artykułu, a tymczasem prezentujemy wyniki naszych ankietowych badań
Kim są czytelnicy fotopolis.pl
Od kilku lat wnioski z badań są niezmienne: fotografią pasjonują się przede wszystkim mężczyźni (95%). Czytelniczek mamy zaledwie 5%. Podobnie jak w ubiegłych latach, dominująca grupa to osoby w wieku od 25 do 34 lat (42%), ale nie brakuje także nieco starszych (co piąty czytelnik ma od 35 do 44 lat) i młodszych (19% to osoby w wieku 15-24).
Czytelnicy a fotografia
Dla zdecydowanej większości naszych stałych czytelników fotografia jest hobby. Co piąty łączy przyjemne z pożytecznym (odpowiedzieli: fotografia jest moim hobby a okazjonalnie także źródłem przychodów). Co dwudziesty ankietowany jest zawodowym fotografem, a 3% to pracownicy branży fotograficznej.
Rok temu większość ankietowanych deklarowała, że planuje kupić aparat w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Od ubiegłego roku w Waszych torbach fotograficznych nie przybyło kompaktów (nadał 2/3 czytelników posiada kompakt cyfrowy), ale lustrzanek zrobiło się zdecydowanie więcej (93% w stosunku do 62% w ubiegłym roku). Cena lustrzanek cyfrowych w 2008 roku spadła do takiego poziomu, który pozwolił większości pasjonatów fotografii na zakup nowego modelu. Canon i Nikon od kilku lat rywalizują o numer 1 w naszej ankiecie. W tym roku kilkoma punktami wygrał Canon, 32% ankietowanych posiada lustrzankę cyfrową tej marki. Zaraz potem jest Nikonem (w posiadaniu 28% ankietowanych. Na dobre, trzecie miejsce wysunęło się Sony (19%), a potem kolejno Pentax (10%) i Olympus (9%).
Czytelnicy a fotopolis
Fotopolis.pl istnieje na rynku od ponad 7 lat. Nic dziwnego, że połowa stałych czytelników jest z nami dłużej niż 2 lata. Co trzeci czyta nas od roku, ale też są tacy którzy interesują się fotografią od niedawna i czytają nas od kilku miesięcy (20% ankietowanych).
Zawsze chwalimy się dostarczaniem codziennie najświeższych wiadomości ze świata fotografii. Niemal 60% naszych stałych czytelników odwiedza fotopolis.pl codziennie lub prawie codziennie, a 30% kilka razy w tygodniu.
39% naszych stałych czytelników nadal od czasu do czasu sięga po czasopisma fotograficzne, a ponad 30% zagląda na strony zagraniczne. Natomiast 40% spośród ankietowanych, czyta wyłącznie fotopolis.pl. Z tego faktu jesteśmy szczególnie dumni, bowiem od początkunaszym założeniem było dostarczanie pełnych i rzetelnych informacji ze świata fotografii. Jak widać, to się nam udaje!
Nie mogło zabraknąć pytania o poziom testów. Zaledwie 2% uznało, że nasze testy mają niski poziom, kilka procent, że są zbyt szczegółowe, a grupie kolejnych kilkunastu procent zabrakło szczegółów. Natomiast cieszy nas, że zdecydowana większość uważa, że nasze testy "są w sam raz i pozwalają dobrze wybrać aparat". To świetny wynik, ale nie zamierzamy spocząć na laurach i nadal będziemy udoskonalali nasze procedury testowe.
Z dużym zainteresowaniem analizowaliśmy które działy czytacie najchętniej i jakich treści chcielibyście więcej. Zapewniamy, że Wasze postulaty zostaną poruszone na najbliższych kolegiach redakcyjnych i w nowym roku możecie się spodziewać spełnienia większości oczekiwań.
"Co najbardziej przeszkadza Ci na fotopolis.pl?"
Jedynym pytaniem otwartym w naszej ankiecie było "Co najbardziej przeszkadza Ci na fotopolis.pl?" Nie będziemy ukrywać, że jest to część ankiety, która budzi w naszej redakcji najwięcej emocji. Rodzą się pytania jak oceniają naszą pracę czytelnicy, czy spełniliśmy w tym roku ich oczekiwania. Tym bardziej, że otwarta forma pytania skłania wielu czytelników do wylania swoich żalów.
Całe szczęście w tym roku większość czytelników napisała, że nic im nie przeszkadza w serwisie, a wielu dodatkowo wykorzystało tę przestrzeń do pochwalenia nas. Bardzo nam miło. Dzięki takim głosom wiemy, że nasza ciężka praca ma sens. Oczywiście na drugim biegunie były głosy krytyczne. Mimo że było ich znacznie mniej musieliśmy zapomnieć o samozadowoleniu i krytycznie spojrzeć na naszą pracę. Niezadowoleni czytelnicy wytykali nam zarówno problemy techniczne ze stroną, jak również mieli uwagi do merytorycznej zawartości serwisu. Wszystkie głosy przeczytaliśmy z uwagą - nawet gdy często opinie różnych czytelników wykluczały się. Szczególnie po równo rozkładały się głosy za większą ilością treści sprzętowych i mniejszą artystycznych oraz głosy przeciwne - za większą ilością informacji o wystawach, a przeciw sprzętowi. Postaramy się wyważyć nasze treści tak, aby wszystkich zadowolić, choć mamy świadomość, że to może być trudne.
Wśród uwag technicznych wyróżniały się narzekania na trudności w wyszukiwaniu informacji na fotopolis.pl. Tu również obiecujemy poprawę, lecz trzeba mieć świadomość, że przy ilości publikowanych informacji (około 8500 artykułów w archiwum, ponad 2000 rocznie) zawsze wyszukanie starszych treści musi się wiązać z pewnym wysiłkiem. Podział fotopolis.pl na działy pozwala na lepsze wyselekcjonowanie poszukiwanych informacji i zachęcamy do korzystania z zakładek na górze strony oraz z artykułów powiązanych i słów kluczowych na dole artykułów. Powtarzało się też pytanie o komentarze czytelników pod artykułami. Tutaj musimy przyznać, że jesteśmy w redakcji przeciw tej funkcji. Szczególnie obserwując awantury na innych serwisach internetowych nawet bardziej zniechęcamy się do włączenia opcji komentarzy. Pozostajemy przy stanowisku, że za to co ukazuje się na stronie głównej fotopolis.pl odpowiada redakcja, natomiast platformą do wolnej dyskusji jest forum.fotopolis.pl. Myślimy jednak o umożliwieniu komentarzy wyjątkowo w niektórych działach serwisu.
Ogólnie Wasze komentarze przyniosły nam mnóstwo wskazówek i dzięki nim w ciągu najbliższego roku będziemy systematycznie poprawiać fotopolis.pl.
Nagrody dla szczęśliwej ósemki
Na koniec miła niespodzianka dla ośmiu osób, które wylosowaliśmy spośród wszystkich zgłoszeń:
Gratulujemy zwycięzcom, a wszystkim pozostałym dziękujemy za wypełnienie ankiety.
Dziękujemy firmie K-Consult za ufundowanie nagród.