Jedno zdjęcie może zaważyć na przyszłości kolektywu iN-PUBLiC. Czy to nadal fotografia uliczna?

Autor: Maciej Luśtyk

14 Wrzesień 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Jak donosi serwis The Phoblographer, przyszłość jednego z najważniejszych kolektywów skupionych wokół fotografii ulicznej wisi na włosku. Wszystko przez zdjęcie, które wywołało rozłam w jego szeregach.

Czym jest fotografia uliczna? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo ilu fotografów, tyle definicji. Nie trudno jednak zauważyć, że w dobie mediów społecznościowych i nowych technologii, podejście do streeta znacznie się zmieniło. Czy na tyle, by zaważyć o przyszłości jednego z najważniejszych ulicznych kolektywów na świecie?

Jak donosi The Phoblographer, wybór ostatniego Zdjęcia Miesiąca na stronie kolektywu iN-PUBLiC spowodował rozłam wśród członków. Chodzi o fotografię wykonaną przez Blake’a Andrewsa, do której stworzenia wykorzystał tryb panoramiczny iPhone’a. Sięgnięcie po ten środek wyrazu sprawiło, że osoby na zdjęciu są zniekształcone, co szczególnie dotknęło założyciela kolektywu, Nicka Turpina, który w tym tygodniu, wraz z innym fotografem Nilsem Jorgsensenem zrezygnował z członkostwa.

Fotografia Blake'a Andrewsa, będąca źródłem sporu

“Stworzyłem In-Public, ponieważ uważałem fotografię uliczną za specyficzną dziedzinę, która opierając się na wnikliwej obserwacji definiuje konkretny sposób pracy. (…). Podobają mi się zdjęcia Blake’a, ale nie uważam ich za fotografię uliczną.” - miał powiedzieć Turpin.

Wewnątrz kolektywu toczyć ma się aktualnie debata na temat cyfrowej manipulacji zdjęć ulicznych i kwestii prezentowania ich w publikacjach iN-PUBLiC. Zaproszeni do niej zostali wszyscy 22 członkowie. Jeśli jej wyniki nie będą pokrywać się z wizją Turpina, możliwe jest, że przestanie istnieć cały kolektyw.

“Zastanawiam się czy nie skasować całej strony. Być może formuła iN-PUBLiC po prostu się wyczerpała.” - czytamy we fragmencie komentarza Turpina opublikowanego przez The Phoblographer.

Sytuacja ta na nowo ożywia debatę na temat tego, co można, a czego nie powinno się uznawać za fotografię uliczną. Samo zdjęcie Blake’a wydaje się nie warte całego zajścia, punkt widzenia Turpina jest jednak zrozumiały - sprawa dotyka pryncypiów fotografii ulicznej, zasady przedstawiania życia takim, jakim jest. Czy jednak tego typu manipulacja w jakiś sposób zniekształca uchwycony moment, oprócz nadania mu mniej lub bardziej oryginalnej warstwy wizualnej? Można by argumentować, że z podobnym zniekształceniem będzie chociażby użycie lampy błyskowej z długimi czasami migawki. Oceńcie sami.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem thephoblographer.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Ikoniczne zdjęcie ma innego autora? Dochodzenie AP w obronie fotografa
Ikoniczne zdjęcie ma innego autora? Dochodzenie AP w obronie fotografa
Czy trzeba będzie przepisywać książki z historii fotografii? Pod koniec stycznia zadebiutować ma dokument, który podważa kwestię autorstwa słynnego zdjęcia Napalm Girl. Assiociated...
19
Zmarł Oliviero Toscani – słynny fotograf i twórca kampanii społecznych
Zmarł Oliviero Toscani – słynny fotograf i twórca kampanii społecznych
Oliviero Toscani, wybitny włoski fotograf i artysta wizualny, znany z kontrowersyjnych i poruszających kampanii reklamowych, zmarł w wieku 83 lat.
8
O włos od tragedii. Cywilny dron uderzył w samolot gaszący pożary w Kalifornii
O włos od tragedii. Cywilny dron uderzył w samolot gaszący pożary w Kalifornii
Content za wszelką cenę? Być może. Kanadyjski samolot „Super Scooper”, gaszący pożary nad Los Angeles został uziemiony po zderzeniu z cywilnym dronem, który latał w strefie zakazanej. Policja...
9
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)