Akcesoria
Black November w Next77 - promocje na sprzęt foto-wideo przez cały miesiąc
Na zlecenie Nikon Polska firma Kinoulty Research przeprowadziła pierwsze w Polsce dokładne badania rynku aparatów cyfrowych. Nieocenione dla tworzenia strategii promocji i sprzedaży aparatów wnioski dotyczą zarówno świadomości i akceptacji marek, jak i wizerunku reklamy oraz zwyczajów zakupowych klientów.
Powszechnie wiadomo, że podstawowym narzędziem, które pozwala na ocenę efektów działań i formułowania strategii sprzedaży i promocji aparatów cyfrowych w Polsce są badania udziału rynku gfk Polonia. Są one jednak narzędziem ułomnym, gdyż badają jedynie końcowy efekt działań - wysokość sprzedaży, na który wpływać może wiele innych, niezależnych czynników. Ponadto badania te nie uwzględniają coraz silniejszego kanału dystrybucji, jakim są sklepy internetowe.
Zlecenie jakże potrzebnych badań rynku aparatów cyfrowych przez firmę Nikon Polska to kolejny dowód na profesjonalizm i innowacyjność zespołu zajmującego się strategią promocji i sprzedaży tej marki w Polsce. Gratulujemy Nikonowi tej decyzji i dziękujemy za częściowe udostępnienie wyników badań do publikacji.
Nas wstępie należy zaznaczyć, że badania zostały przeprowadzone na grupie ponad 1000 Polaków i Polek, którzy kupili bądź w chwili badania planowali zakup aparatu cyfrowego. Tak dobrana grupa była źródłem cennych opinii, których zapis statystyczny prezentujemy poniżej:
Zwyczaje zakupowe aparatów cyfrowych w Polsce
Zadziwiające jak wielu Polaków nie sięga do informacji źródłowych, polegając jedynie na opiniach i rekomendacjach znajomych i przyjaciół (37%), sprzedawców (17%) oraz profesjonalistów i fotografów (7%). Do szczegółowych opisów w prasie specjalistycznej i Internecie sięga 16% badanych, pozostałym wystarczają materiały producentów (8%), gazetki sklepowe (6%), reklama internetowa (3%) i prasa niespecjalistyczna (2%).
W momencie decyzji zakupowej, na wybór konkretnego modelu ma wpływ na pierwszych miejscu marka (30%) i cena (27%), ale i tutaj nie bez znaczenia są rekomendacje znajomych (12%), opinie fachowców (7%) i rady sprzedawcy (6%). Interesujące, że badani wymieniali także matrycę (5%), krotność zoomu (3%) i wygląd aparatu (2%). 5% badanych wskazało także na promocje POS.
Miejsca zakupów
Wśród sklepów zakupu aparatów cyfrowych nadal dominują wielkie sieci handlowe: 37% badanych wymieniło duże sklepu AGD/RTV a 22% super- i hipermarkety, co daje dużym sieciom 59% rynku. 20% badanych wybiera specjalistyczne sklepy fotograficzne i laboratoria, a 8% sklepy internetowe. Na kolejnych miejscach znalazły się giełda (4%) i sklepy komputerowe (3%).
Wizerunek reklamy
Najwięcej pozytywnych ocen przypadło reklamom Nikona, co nie jest niespodzianką - od ponad roku kampanie Nikona zdobywają pochlebne opinie zarówno w branży reklamowej (Kreatura 2005) jak i w oczach konsumentów. Reklamy Nikona podobają się 75% badanych, w opinii 65% zachęcają do zakupu, według 60% badanych różni się od innych reklam aparatów, a aż 55% uważa, że jest to "reklama dla kogoś takiego jak ja". Interesujące jest, że w przypadku każdej z badanych marek, większość respondentów twierdzi, że reklama im się podoba i jednocześnie zachęca do zakupu (poza Canonem, w którego przypadku występuje tu rozbieżność ponad 10%), jednak zdecydowanie mniej osób deklaruje, że reklama jest "dla kogoś takiego jak ja" (np. Sony - wynik 30% przy 60% odpowiedzi "reklama podoba mi się"). Nie budzi niespodzianek odpowiedź na trzecie pytanie, w którym respondenci najczęściej wskazywali Nikona jako reklamę różniącą się od reklam konkurencji. Najmniej wyrazista w oczach konsumentów były reklamy Canona (poniżej 20%), KonicaMinolta (poniżej 30%) oraz Sony (32%). Warto zauważyć, że najlepsze wyniki w tym badaniu osiągnęły marki Nikon i Olympus, które w ostatnim czasie otworzyły oficjalne biura w Polsce i rozpoczęły intensywne działania marketingowe. Jak pokazują badania - działania zakończone sukcesem.
Świadomość marki
Badania świadomości marki potwierdziły nadal wiodącą pozycję Canona i Kodaka, które od wielu lat wytrwale pracują na swój wizerunek. Nikon, Olympus, Sony i KonicaMinolta nadal utrzymują się w czołówce.
Akceptacja marki
Nadzwyczajnie wysokiej pozycji Kodaka wśród wymienianych marek nie potwierdzają wyniki badań akceptacji marki, w których liderem jest Canon z ponad 50% wskaźnikiem odpowiedzi "jest to jednak z kilku marek, których zakup na pewno biorę pod uwagę". Zaraz za nim jest Nikon z wynikiem 39% a następnie kolejne tradycyjne marki fotograficzne oscylujące w granicach 30%. Mimo znacznego przywiązania konsumentów do firm z tradycjami w fotografii analogowej, Sony zdołał osiągnąć bardzo dobrą pozycję, która odzwierciedla udział w rynku tego koncernu. Od peletonu zdecydowanie odstaje HP - zakupu aparatu tej firmy na pewno nie bierze pod uwagę co piąty badany.
Ponadto badania Kinoulty Research wskazują, że wizerunek Nikona jest silniejszy niż konkurencji także w kontekście takich cech jak: marka odważna, z bogatym doświadczeniem w fotografii, pozwalająca rozwijać warsztat fotograficzny, oryginalna.
Zapraszamy do przeczytania informacji prasowych Nikon Polska, gdzie znajduje się więcej szczegółów:
Badania konsumenckie rynku aparatów cyfrowych - wizerunek reklamy Nikona oraz zwyczaje zakupowe klientów
Warszawa, 27 czerwca 2005 r. - Badania przeprowadzone przez Kinoulty Research wykazały wysoką świadomość marki Nikon opartą na mocnych i pozytywnych atrybutach takich, jak: profesjonalizm, najwyższa jakość oraz niezawodność.
Według badań marka Nikon jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek aparatów fotograficznych w Polsce - zna ją 73% Polaków*. Marka Nikon jest lepiej znana wśród mężczyzn, wśród osób z wyższym dochodem i wśród osób powyżej 25 roku życia.
Spośród wszystkich producentów marek fotograficznych Nikon oznacza się najsilniejszym wizerunkiem marki. Konsumenci postrzegają markę Nikon jako markę najbardziej profesjonalną; ich zdaniem produkty z logo Nikon pozwalają na zrobienie bardzo dobrych zdjęć i są warte swojej ceny. Trzeba zaznaczyć, że wizerunek Nikona jest silniejszy niż konkurencji także w kontekście takich cech jak: marka odważna, z bogatym doświadczeniem w fotografii, pozwalająca rozwijać warsztat fotograficzny, oryginalna.
Nikon może pochwalić się bardzo wysoką akceptacją swojej marki. 70% konsumentów bierze pod uwagę tę markę przy zakupie aparatu cyfrowego. Bardzo dużą lojalność można zauważyć wśród użytkowników Nikona - 97% konsumentów posiadających aparat tej marki bierze pod uwagę zakup kolejnego aparatu firmy Nikon. Można to zinterpretować jako wskaźnik bardzo dużego zadowolenia i przywiązania do marki.
*respondentami były osoby, które bądź to kupiły niedawno aparat lub też planują jego zakup w najbliższych miesiącach.
Badania konsumenckie rynku aparatów cyfrowych - wizerunek reklamy Nikona
oraz zwyczaje zakupowe klientów
Warszawa, 29 czerwca 2005 r. - Badania reklam aparatów fotograficznych, przeprowadzone przez Kinoulty Research, pokazują, że kampanie Nikona są jednymi z najbardziej znanych w Polsce. Profil reklamy Nikona jest najsilniejszy i najbardziej wyróżnia się spośród reklam innych marek fotograficznych, a jego najwyższa świadomość występuje wśród mężczyzn w wieku 18-24 lata.
Reklamy Nikona znane są przede wszystkim z prasy oraz billboardów. Ich profil jest najsilniejszy pośród wszystkich mierzonych marek w ogólnej ocenie, w szczególności w swojej unikalności. Przoduje on jako "brand dla mnie" i w wysokim stopniu zachęca do zakupu.
Badanie zwyczajów zakupowych aparatów cyfrowych w Polsce ukazało jakie jest najważniejsze źródło informacji dla klientów, jakie są główne powody wyboru aparatu cyfrowego, w jakich sklepach klienci najczęściej dokonują zakupów oraz jaką rozdzielczość matrycy najchętniej wybierają. Przeprowadzane badania wykazują, że przed decyzją o wyborze konkretnego aparatu i finalnym zakupem klienci najchętniej zasięgają rady znajomych i przyjaciół. W porównywalnym stopniu klienci cenią sobie opinie fachowców w prasie lub w internecie oraz sprzedawców w sklepie. Trzeba zauważyć, że zsumowanie opinii specjalistów daje wynik porównywalny z tym, jaki uzyskali znajomi i przyjaciele.
Podejmując ostateczną decyzję o zakupie konkretnego aparatu cyfrowego, 30% kupujących kieruje się przede wszystkim marką producenta. Równie ważna przy finalnym zakupie jest cena aparatu, na którą zwraca uwagę aż 27% klientów. Dużo mniejsze znaczenie ma rekomendacja osoby znajomej. Planując zakup aparatu cyfrowego klienci najchętniej wybierają rozdzielczość rzędu 4-5 mln pikseli.
Wybierając miejsce zakupu aparatu cyfrowego kupujący najchętniej kierują się do dużego sklepu foto/AGD/RTV (37% wskazań). W równym stopniu cenią sobie sklepy wielkopowierzchniowe typu hiper i supermarket (22%) oraz specjalistyczne sklepy fotograficzne i laboratoria (20%). Sklepy komputerowe wciąż są bardzo rzadko wybierane jako miejsce zakupu aparatu cyfrowego (3%).
Czytaj także:
Odwaga Nikona Polska doceniona w konkursie Kreatura 2005 czytaj...
Otwarcie biura Nikon Polska czytaj...