Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Raptem na początku czerwca Getty zapowiedziało uruchomienie platformy dostarczającej materiał sferyczny do oglądania w goglach VR, a teraz w ślady firmy idzie agencja Reuters, która zapowiada długofalową współpracę z Samsungiem, którego systemy będzie wykorzystywać do relacjonowania wydarzeń.
Gdy w czerwcu Getty zapowiedziało, że każdy fotoreporter relacjonujący Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro będzie wyposażony dodatkowo w kamerę 360° zastanawialiśmy się czy materiały sferyczne zdominują rynek mediów. Obserwując rozwój wydarzeń i wysiłek jaki producenci wkładają w promowanie technologii zdaje się to już niemal pewne. Do grona dużych graczy inwestujących w rozwiązania z segmentu VR dołącza agencja Reuters (największy na świecie dostarczyciel materiałów informacyjnych), która zawiązała współpracę z Samsungiem - jednym z głównych popularyzatorów rzeczywistości wirtualnej.
Jak czytamy, w ramach współpracy Samsung wyposaży 50 fotografów agencji z 25 krajów świata w kamery Samsung Gear 360, rejestrujące obraz w rozdzielczości 3840 x 1920 pikseli, które dodatkowo uszczelnione są przed kurzem i zachlapaniami, co pozwolić ma na dostarczanie wyjątkowych materiałów terenowych.
Przykładowy film nagrany kamerą Gear 360
- Nasze porozumienie z Samsungiem pozwoli nam rozwinąć dziennikarstwo wizualne i dostarczać bardziej wciągające materiały dla naszych widzów. Dzięki technologii VR użytkownicy będą w stanie spojrzeć na wydarzenia z szerszej perspektywy i otrzymają znacznie więcej kontekstu potrzebnego do ich zrozumienia - mówi Stephen Adler, szef i redaktor naczelny agencji.
Oprócz tego Reuters startuje z dedykowaną, darmową platformą Focus 360, przeznaczoną do oglądania filmów sferycznych, która zsynchronizowana będzie z dostępną na Androida i iOS aplikacją Reuters TV, dzięki czemu każdy zainteresowany, wyposażony w smartfon i gogle VR otrzyma wygodny dostęp do materiałów, które będzie można także pobierać w celu późniejszego obejrzenia.
Dodatkowo filmy zawitają do serwisu dystrybucyjnego Media Express, wraz z możliwością łatwego zamieszczania ich na zewnętrznych stronach internetowych. Możemy się więc spodziewać, że materiały sferyczne już wkrótce zaleją większość serwisów informacyjnych.
Przykładowy film nagrany kamerą Gear 360
Pierwszy materiał w serwisie pojawił się wczoraj. Choć składa się on wyłącznie z wątpliwej jakości zdjęć sferycznych i nie jest specjalnie imponujący, to możemy się spodziewać, że wraz z upływem czasu i rozwojem technologii tego typu content będzie powoli wypierał z mediów tradycyjne metody relacjonowania wydarzeń.
Czy fotografowie powinni się obawiać? Dobra, dwuwymiarowa fotografia zawsze będzie w cenie, choć istnieje obawa, że wraz z upływem czasu może stać się ona jedynie dodatkiem do newsów transmitowanych na żywo, prosto do urządzeń VR. Z pewnością to też dobry czas dla fotografów i filmowców zajmujących się różnego rodzaju relacjami do zainteresowania się i zainwestowania w kamery rejestrujące obraz sferyczny, bo prawdopodobnie już niedługo taki zestaw będzie standardem oczekiwanym przez klientów.
Pozostaje jedynie pytanie jak na sferyczne newsy zareagują zwykli odbiorcy. To wciąż raczkujący i nie do końca pewny rynek. Próby zainteresowania widza innym niż tradycyjnym odbiorem wizualnym nie zawsze kończą się powodzeniem. Warto przywołać tu chociażby telewizory z technologią wyświetlania 3D, która powoli umiera śmiercią naturalną.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem thomsonreuters.com.