Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Od marca 2010 roku trwa projekt "Fotorejestr", którego zakończenie planowane jest na październik 2011. Jego celem jest popularyzacja idei archiwizacji zbiorów fotograficznych oraz odnalezienie i promocja ciekawych kolekcji prywatnych i instytucjonalnych. W ramach projektu powstała platforma www.fotorejestr.net, która zawiera bazę kolekcji fotograficznych z wyszukiwarką, prezentację zeskanowanych fragmentów kolekcji prywatnych oraz informacje o przechowywaniu i opracowywaniu fotografii. Prezentujemy fragmenty dwóch kolekcji, które możemy oglądać dzięki "Fotorejestrowi".
Więcej informacji na temat projektu "Fotorejestr" znajdziemy na stronie: www.fotorejestr.net.
Władysław Pawelec
Kolekcja Władysława Pawelca, uznawanego za pioniera fotografii erotycznej w Polsce, to przekrój całej jego działalności fotograficznej. W latach 60., zajmował się fotografią mody i urody. Od lat 70. poświecił się fotografii aktu, wtedy też powstawały głośne sesje erotyczne "Natalia i Monika". Wśród fotografii z lat 80. wyróżniają się cykle "Dreams", surrealistyczna "Ekstaza" - inspirowana "Kwiatami zła" Baudelaire'a oraz cykl "Zmysły" (materiał do niezrealizowanego albumu "Eros w poezji polskiej XX wieku").W kolekcji znajduje się również duży zbiór fotografii z sesji zdjęciowych autorstwa Władysława Pawelca prezentujących takie gwiazdy jak: Wojciech Młynarski, Czesław Niemen, Anna Dymna, Joanna Szczepkowska, czy kończące prezentację zdjęcie Karin Stanek z zespołem Czerwono-Czarni. Atrakcją kolekcji jest duża ilość stykówek, pozwalająca przyjrzeć się metodzie pracy fotografa oraz poszczególnym sesjom fotograficznym w szerszym wymiarze.
Archiwum Grodeckich
Fotografie rodziny Grodeckich to mieszczący się w niewielkiej skrzynce zbiór zawierający szklane negatywy z lat 1904-1914 oraz negatywy celuloidowe powstałe między 1914 a 1939 rokiem. Autorami fotografii są prawdopodobnie Franciszek Grodecki i jego syn Miłosz - lekarze i społecznicy związani z uzdrowiskami w Druskiennikach i Birsztanach, a następnie z Milanówkiem i Warszawą.
Szklane negatywy przypisywane Franciszkowi Grodeckiemu pochodzą z okresu, kiedy cała rodzina mieszkała w okolicach Kowna. Dominują w nich tematy charakterystyczne dla fotografii amatorskiej początku XX wieku. Portret grupowy ma postać skonwencjonalizowaną - rodzina pozuje w powtarzalnym układzie wewnątrz domu, w parku, na wycieczce. Liczne widoki przedstawiają malowniczość nadniemeńskich terenów - rzeczne meandry, wzniesienia i lasy. Pojawia się jednak próba spersonalizowanego portretu - członkowie rodziny są przedstawiani osobno lub w kameralnych scenach. Widzimy mężczyzn i kobiety we wnętrzach, podczas codziennych czynności, chwili lektury, zabawy z dzieckiem.
Zdjęcia z okresu dwudziestolecia międzywojennego przypisuje się Miłoszowi Grodeckiemu. Przedstawiają one letnie i zimowe wycieczki do polskich miast i kurortów (Hel, Zakopane, Toruń, Gdańsk). Fotograf koncentrował się na aktywnościach związanych z czasem wakacyjnym: zabawami na plaży, wyprawami statkiem, kąpielami w morzu, spacerami, kuligami. Pojawiają się także interesujące widoki morza, widoki gór oraz architektury. Zdjęcia urzekają dynamiką i swobodnym ujęciem tematu. Wśród fotografii zaznacza się obecność tematyki sportowej (narciarstwo, siatkówka, kajakarstwo). Szczególną uwagę zwracają zdjęcia wykonane na lotnisku szybowcowym. Miłosz Grodecki, który posiadał srebrną odznakę szybowcową poświęcił oddzielną serię ujęć tej dyscyplinie.
W skrzynce ukrytej ukrytej do lat 80. XX wieku w piwnicy na warszawskim Żoliborzu zachował się zarówno sentymentalny obraz Kresów, jak i fotograficzna nowoczesność.