Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Dzisiejsza premiera to ciekawe rozszerzenie oferty aparatów producenta. Lumix GX 80 łączy w sobie doskonałą część specyfikacji zaawansowanego modelu GX8 z niewielkimi gabarytami, zarezerwowanymi dotychczas dla bardziej podstawowych modeli.
Zaprezentowany dziś Panasonic Lumix GX80 jest tym dla swojego starszego brata, czym dla Fujifilm X-T1 był model X-T10. Aparat plasuje się pomiędzy półprofesjonalnym modelem GX8, a kierowanym do hobbystów Lumiksem G7 i zamyka w sobie większość funkcji oferowanych przez ten pierwszy, zarówno jeśli chodzi o ergonomię, jak i podzespoły.
Na pokładzie modelu GX80 znajdziemy 16-milionową matrycę MOS, wspomaganą procesorem Venus Engine, która pierwszy raz w historii serii Lumix G została pozbawiona filtra dolnoprzepustowego. Jak twierdzi producent, szczegółowość obrazu będzie około 10% większa niż w przypadku wcześniejszych aparatów z podobną specyfikacją, a sam sensor świetnie ma sobie radzić także z szumami na wysokich czułościach.
Aparat pozwoli na pracę w zakresie ISO 200-25600 (rozszerzane do ISO 100) i nagrywanie filmów w maksymalnej jakości 4K (3840 x 2160 pikseli) z prędkością 25 kl./s. W trybie seryjnym wyciągniemy maksymalnie 8 kl./s (6 kl./s w trybie ciągłego AF).
Po raz pierwszy w przypadku aparatów Panasonica otrzymujemy też 5-osiowy system stabilizacji matrycy DUAL I.S, który współpracując z dwuosiową stabilizacją niektórych obiektywów pozwoli dobrać optymalne parametry w zależności od używanej przez nas ogniskowej. Wśród innych nowości znajdziemy też zupełnie nową konstrukcję migawki, która eliminuje wibracje i jest dużo cichsza niż w innych modelach.
Za ostrzenie odpowiada chwalony przez nas wielokrotnie, oparty o detekcję kontrastu superszybki system autofokusa DFD (Depth From Defocus), który pozwala na ostrzenie w czasie nawet 0,07 s. Dodatkowo użytkownicy otrzymają znaną z ostatnich aktualizacji funkcję Post Focus, w ramach której aparat wykona serię zdjęć z przesunięciem pola ostrości, co pozwoli im ustawić ostrość już po wykonaniu zdjęcia. Co więcej pozycją punktu AF można wygodnie sterować dotykowo, za pośrednictwem monitora.
Dotykowy ekran LCD oferuje rozdzielczość 1,04 Mp i jest odchylany o 80 stopni w górę oraz 45 stopni w dół, co ułatwi fotografowanie znad głowy, lub z poziomu ziemi. Bardziej zaawansowanych użytkowników ucieszy też z pewnością obecność wizjera elektronicznego o rozdzielczości 2,76 Mp i 100-procentowym kryciu kadru. Dopełnieniem ergonomii jest wygodny grip oraz fakt, że aparat posiada dwa pokrętła, co tak jak w innych zaawansowanych aparatach pozwoli na błyskawiczną regulację dwóch parametrów ekspozycji.
Aparat oferuje też szeregi ciekawych nowych funkcji. Przede wszystkim otrzymujemy znaną z najnowszych modeli funkcję 4K Photo, która bazując na trybie filmowym pozwala fotografować z prędkością 30 kl./s i wyciągać pojedyncze zdjęcia o rozdzielczości 8 Mp.
Pojawił się także dedykowany fotografii czarno-białej tryb L.Monochrome, który pozwoli na sterowanie gradacją obrazu oraz nowa funkcja 4K Live Cropping, w ramach której podczas nagrywania w jakości 4K będziemy mogli dotykowo przesuwać kadr o rozmiarach 1980 x 1020 pikseli (Full HD), co pozwoli na wirtualne, płynne panoramowanie i wykonywanie zbliżeń.
Standardowo już otrzymujemy także moduł Wi-Fi, który pozwoli na szybkie przesyłanie zdjęć na inne urządzenia i zdalne sterowanie aparatem z poziomu smartfona, lub tabletu.
Aparat trafi na rynek w trzech wersjach kolorystycznych, w cenie 699 euro za samo body, lub 799 euro w zestawie z obiektywem kitowym. Polskiej ceny na razie nie znamy.
Nazwa | Panasonic Lumix DMC-GX80 |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | 4/3 Live MOS (17,3 x 13 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 16 Mp |
Matryca | Mikro Cztery Trzecie |
Czułość | ISO 100 (rozszerzona) ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 |
Rozdzielczość maksymalna | 4:3 (4592 x 3448, 3232 x 2424, 2272 x 1704), 3:2 (4592 x 3064, 3232 x 2160, 1824 x 1216), 16:9 (4592 x 2584, 3840 x 2160, 1920 x 1080), 1:1 (3424 x 3424, 2416 x 2416, 1712 x 1712) |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | standard fine |
Balans bieli | ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Mikro Cztery Trzecie |
Kontrola błysku | Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | wbudowana |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa DUAL I.S. 2-osiowa stabilizacja w obiektywach |
Synchronizacja z lampą | 1/160 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M scenerie tryby użytkownika filtry artystyczne panorama z ręki |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/4000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3 albo 5 kadrów +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV |
Zdjęcia seryjne | 0.5 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy |
Pomiar ostrości | detekcja kontrastu (Depth From Defocus) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wielopunktowy AF strefowy AF |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 100% krycia kadru 2 764 000 punktów |
Ekran LCD | 3-calowy odchylany dotykowy 1 040 000 punktów |
Rejestracja filmów | Full HD 4K MPEG-4 AVCHD 100 MB/s |
Złącza | microHDMI micro USB 2.0 Wi-Fi |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy |
Wydajność zasilania | 290 |
Wymiary | 122 x 71 x 44 mm |
Waga | 426 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |