Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Tegoroczne targi NAB wyraźnie naznaczone są ofensywą rozwiązań trójwymiarowych. Propozycje wysokiej klasy kamer z podwójnym torem optycznym, jakie przedstawili zarówno Panasonic jak i Sony świadczą o rosnącej popularności tej technologii i zapotrzebowaniu na takie urządzenia, zarówno w segmencie profesjonalnym, jak i konsumenckim.
Dla tego pierwszego przeznaczony jest naramienny model PWM-TD300. Na końcu podwójnego toru optycznego umożliwiającego ogniskowanie od 1,2 metra znajdziemy parę układów trójprzetwornikowych Exmor CMOS o rozmiarze 1/2". Materiał nagrywany jest z próbkowaniem 4:2:0 w kodeku MPEG-2 HD z przepływnością do 35 Mbit/sek. Nośnikami danych są profesjonalne karty SxS.
Kamera oferuje zestaw typowych w tym segmencie złącz, tj. podwójne HD-SDI, wyjście HDMI, wejście Genlock, wejście i wyjście dla kodu czasowego oraz profesjonalne wejścia audio. Komfortową pracę ma zapewnić ekran LCD o przekątnej 3,5 cala z możliwością dołączenia lupy.
Porównując nowy produkt Sony z konkurencyjnym Panasonikiem AG-3DP1 zauważyć można dwie główne różnice. Pierwszą z nich jest kodek i porównanie to należy rozstrzygnąć na korzyść Panasonika - AVC-Intra pracujące z przepływnościami do 100Mbit/sek i 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2 przebija ofertę Sony. Należy jednak pamiętać, że tej klasy kamery bardzo często podłączane są przez złącza HD-SDI do różnego rodzaju urządzeń nagrywających lub transmisyjnych, więc z punktu widzenia stacji telewizyjnych nie jest to cecha znacząca. Drugą różnicą jest rozmiar sensora - 1/2" w PWM-TD300 i 1/3" w AG-3DP1. O ile z punktu widzenia szumów i dynamiki przewagę zawsze będzie miał przetwornik większy, o tyle w przypadku tego typu urządzeń równie ważnym czynnikiem jest głębia ostrości zbliżona do tej, jaką ma ludzkie oko, potrzebna do stworzenia wiarygodnego efektu trójwymiarowości. Zdania na temat tego, jaki rozmiar sensora jest do tego celu optymalny nadal są podzielone, więc najlepszą rzeczą jaka może spotkać klientów jest możliwość wyboru. A tę oba wymienione produkty właśnie dzięki wspomnianej różnicy oferują.
Drugą z premier jest półprofesjonalny model HVR-NX3D1. Jest to urządzenie bliźniacze względem konsumenckiej HDR-TD10E pokazanej na tegorocznym CES-ie. Za pozyskiwanie obrazu odpowiada para obiektywów o ekwiwalencie ogniskowych 34.4mm - 344 mm dla trybu 3D oraz 29.8mm - 357.6mm dla nagrywania dwuwymiarowego. Światłosiła w tym zakresie wynosi f/1.8 - 3.4. Z układem optycznym współpracują dwa sensory Exmor R CMOS o rozmiarze 1/4" i rozdzielczości 4,2 megapiksela każdy (efektywnie w filmie wykorzystywane są 2 Mpix). Nagrywanie z wykorzystaniem kodeka AVCHD odbywa się w rozdzielczościach 1920x1080, 1440x1080 oraz 720x576 (720x480 dla strefy NTSC) z przepływnościami:
Kamera poza wbudowaną pamięcią o rozmiarze 96GB oferuje gniazdo na karty obsługujące nośniki SD oraz Memory Stick. Rejestrację wysokiej jakości dźwięku mają umożliwić dwa wejścia XLR umieszczone w demontowalnym górnym uchwycie, podgląd nagrywanego materiału zapewnia monitor o przekątnej 3,5 cala z opcją wyświetlania trójwymiarowego.
Daty wejścia do sprzedaży i ceny nowych urządzeń nie są póki co znane