Joshua Dudley Greer: "Chcę, by ludzie zadawali sobie pytania"

W latach 2011-2017 przejechał samochodem ponad 100 000 mil. Zwrócił swój aparat w stronę ogromnej sieci autostrad i zamiast przemieszczać się po nich w tempie, w jakim robi to większość z nas, zwolnił i przyjrzał się ich miejscu w krajobrazie Ameryki.

Autor: Julia Kaczorowska

10 Marzec 2020
Artykuł na: 4-5 minut

Joshua Dudley Greer w swoim długoterminowym projekcie Somewhere along the line bada zarówno rzeczywiste jak i wyobrażone granice, które wyznaczają drogi. Zebrane w ramach książki fotograficznej zdjęcia, przedstawiają stan infrastruktury Ameryki jako metaforę jej ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań.

- Chociaż niektórzy mogą widzieć infrastrukturę drogową jedynie jako zło konieczne we współczesnym życiu, można ją również postrzegać jako przejaw naszej zbiorowej świadomości, naszych niepowodzeń i aspiracji - wskazuje fotograf.

fot. Joshua Dudley Greer

Pierwszą podróż krajową Greer odbył w wieku dziewiętnastu lat. Później, w 2010 roku, gdy przeprowadził się do Tennessee i zamieszkał z bliską mu osobą w pobliżu skrzyżowania dwóch dróg międzystanowych, zaczął myśleć o drodze jako o temacie projektu fotograficznego. Wkrótce później odbyta wycieczka samochodowa stała się katalizatorem do badania idei domu i korzeni oraz wątku ucieczki.

- W ciągu sześciu lat odbyłem około 30 podróży, niektóre trwały tylko kilka dni, inne kilka miesięcy. Czasami obierałem sobie konkretny cel, jak na przykład Alaskę, ale przeważnie sama droga była dla mnie istotniejsza niż to gdzie prowadzi - wyjaśnia fotograf. - Pracowałem prawie wyłącznie w furgonetce, śpiąc na przystankach dla ciężarówek i na parkingach. Czasami, gdy w zimowe miesiące dokuczał mi chłód, zatrzymywałem się w tanim motelu. Nawet wtedy starałem się wybierać miejsca leżące blisko autostrady, by budzić się i mieć ją od razu w zasięgu wzroku.

fot. Joshua Dudley Greer

Choć fotograf zwiedził cały kraj, trudno w kadrach zlokalizować konkretne stany. Wiele dróg, w szczególności te międzystanowe, zostało zaprojektowanych tak, aby wyglądały i funkcjonowały tak samo bez względu na to, gdzie leżą.

- Chciałem zwrócić na to szczególną uwagę, a jednocześnie bardzo sumiennie starałem się przemycić choć kawałek specyficzności krajobrazu w danym miejscu - mówi autor projektu. - Staram się robić zdjęcia, które sugerują konkretną narrację, ale nigdy nie wpadają w pułapkę próby pełnego wyjaśnienia czegokolwiek. Wolę, żeby ludzie sami zadawali sobie pytanie: dlaczego ktoś malowałby "I Need a Kidney" na billboardzie? Jaka jest historia tej osoby?

Na zdjęciach Greera niewiele jest relacji międzyludzkich. W miejscach, które odwiedzał fotograf, nikt nie jest przywiązany do ziemi, a mało kto przywiązuje się też do drugiej osoby, ponieważ sąsiedzi co chwilę się zmieniają.

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (12)

- Podróżowanie pomaga mi w zrozumieniu tożsamości kulturowej Ameryki. W moim codziennym życiu żyję w bańce, jak chyba większość ludzi, ale te wycieczki pozwalają mi wyjść poza tę bańkę i spotkać ludzi, z którymi normalnie nie miałbym styczności - zauważa Greer. - Największym wyzwaniem tego projektu było dla mnie znalezienie własnego miejsca w historii fotografii drogi. Jest tak wielu wspaniałych fotografów, którzy ustawili poprzeczkę bardzo wysoko! Uznałem jednak, że jest to ważny wątek do zobrazowania w XXI wieku - przyznaje na koniec.

Projekt Somewhere along the line został wydany w postaci książki fotograficznej, w której prócz zdjęć znajdziemy dwa eseje, mapy i szczegółowy plan podróży fotografa.

Więcej zdjęć fotografa znajdziecie na stronie internetowej: jdudleygreer.com

Skopiuj link

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
World Press Photo 2025 - zobacz najlepsze zdjęcia reportażowe minionego roku
World Press Photo 2025 - zobacz najlepsze zdjęcia reportażowe minionego roku
Dobiega końca kolejna edycja najważniejszego konkursu fotografii prasowej na świecie. Jury World Press Photo opublikowało właśnie listę zwycięskich projektów w sekcjach regionalnych....
11
Leica Women Photo Project 2025 - kobieca odsłona współczesnej fotografii
Leica Women Photo Project 2025 - kobieca odsłona współczesnej fotografii
Za nami 6. edycja konkursu Leica Women Photo Project, którego celem jest promowanie kobiecego spojrzenia na fotografię. Tegoroczne odsłona pod hasłem „Jedność poprzez różnorodność”...
8
Female in Focus 2024 - fotografia oczami kobiet. Barbara Woźniczka i Kasia Ślesińska wśród nagrodzonych
Female in Focus 2024 - fotografia oczami kobiet. Barbara Woźniczka i Kasia Ślesińska wśród...
Za nami kolejna edycja konkursu Female In Focus, który stawia sobie za cel promowanie kobiecej fotografii. Zobaczcie najlepsze zdjęcia z tegorocznej edycji, której motywem przewodnim...
12
Powiązane artykuły