Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Braci Lumière znamy głównie jako wynalazców pionierów kinematografii. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na początku XX wieku, w 1907 roku, bazując na pomyśle Louisa Ducos du Haurona opracowali oni szklane płyty umożliwiające uchwycenie obrazu w barwach naturalnych. Technika autochromu polegała na naświetlaniu płyt pokrytych warstwą mikroskopijnych ziarenek skrobi ziemniaczanej w trzech kolorach: pomarańczowym, fioletowym i zielonym oraz emulsją panchromatyczną. Przenikające przez kolejne warstwy światło, po wywołaniu do negatywu dawało barwny obraz.
fot. Léon Gimpel
Choć technika ta była rewolucyjna, miała też swoje wady. Początkowo nie było możliwe uzyskanie w ten sposób kolorowych odbitek na papierze, a do oglądania zdjęć potrzebne było mocne światło, którym podświetlano szklane płyty. I choć bracia Lumière swój projekt dopracowywali, prezentując w 1931 roku bazujący na autochromie film arkuszowy Filmcolor, a w 1933 roku zwijany w rolkę Lumicolor, wynalazek szybko ustąpił popularności nowym kolorowym filmom Kodaka (Kodachrome) i Agfy (Agfacolor Neu).
Mimo to w swoim czasie technika ta cieszyła się dużym uznaniem, a na całym świecie wykonano za jej pomocą zapewne kilkaset tysięcy zdjęć. Warto wspomnieć chociażby o przedsięwzięciu francuskiego bankiera Alberta Kahna, który w 1914 roku zlecił czterem fotografom (Leon Gimpel, Stephane Passet, Georges Chevalier i Auguste Leon) dokumentację różnych miejsc na świecie. W ramach projektu powstało około 72 tys. fotografii w technice autochromu.
Kolekcja ta przechowywana jest Muzeum Alberta Kahna na przedmieściach Paryża. Drugi co do wielkości zbiór autochromów (15 tys. fotografii) znajduje się w archiwach National Geographic Society. 384 płyty ma w swoim posiadaniu także Biblioteka Kongresu USA.