Portret fotograficzny - przewodnik

Autor: Kuba Chełmoński

29 Kwiecień 2003
Artykuł na: 23-28 minut
Jaki sprzęt potrzebny jest do fotografii portretowej? Dlaczego model zachowuje się nienaturalnie? Jak oświetlić postać w plenerze? Jak przygotować domowe studio? Prezentujemy przewodnik po fotografii portretowej.

PORTRET W PLENERZE

W plenerze powstaje większość portretów amatorskich. Kiedy fotografujemy pod gołym niebem możemy wybrać sobie stosunek tła do zasadniczego elementu obrazu, którym w tym przypadku jest model. Pierwsza możliwość to portret całkowicie oderwany od tła. Tło nie powinno odwracać uwagi widza od postaci i zazwyczaj jest zupełnie nie związane z modelem. Kolejnym sposobem jest fotografowanie człowieka w charakterystycznym dla niego miejscu. W tym przypadku tło jest powiązane z modelem. Inna możliwość to tło, którego rolą jest uzupełnienie obrazu. Bez względu na to jaki będzie stosunek modela do tła, należy pamiętać o konieczności przemyślanego doboru, np. o tym, że tło nie powinno zlewać się z ubraniem modela. Przy fotografowaniu osób w plenerze w czerni i bieli powinniśmy znać podstawy używania filtrów barwnych. W naturalnym oświetleniu słonecznym używa się najczęściej filtra jasnozielonego. Służy on do przyciemnienia nieba, a jednocześnie nadaje ciemniejszą barwę ustom modela.

Światło słoneczne

W plenerze źródłem światła jest słońce - reflektor niezwykle kapryśny i zmienny. Sposób w jaki oświetla ziemię zależny jest od pory dnia. Liczy się nie tylko kąt padania promieni i ich wysokość, ale głównie skład spektralny światła słonecznego. Pod tą skomplikowaną nazwą kryje się kolorystyka promieni. Nie należy fotografować przy bezpośrednim świetle słonecznym, gdyż powoduje to "spłaszczenie" twarzy i pozbawienie jej plastyczności. Zalecane jest fotografowanie w kilka godzin po wschodzie i kilka godzin przed zachodem słońca w układzie przednio-skośno-bocznym (pokazuje to rysunek poniżej). Światło pada zza pleców portrecisty czyli z punktów 2 i 4.

rys. Ewelina

Jeśli chcemy doświetlić zacienione miejsca na twarzy fotografowanego, możemy użyć ekranu odbijającego światło (wykorzystać można np. kawałek białego płótna).

Cień

Fotografowanie w cieniu jest niekorzystne, ponieważ promienie słoneczne nie dochodzą w sposób bezpośredni, a światło jest rozproszone. Ponadto model jest oświetlony równomiernie ze wszystkich stron, przez co portret pozbawiony jest światłocienia. Jeżeli jednak zastosujemy ekran odblaskowy, kierując nieco światła na modela, to okaże się, że otrzymamy bardzo ciekawy efekt. Należy jednak uważać na promienie padające na fotografowaną postać przez liście drzew, szczególnie przy fotografii czarno-białej. Obraz widziany w rzeczywistości będzie się znacznie różnić od fotografii, którą otrzymamy. Zdjęcie będzie nieczytelne i pełne plam, które mogą przypominać defekty skóry.

Chmury

Najlepiej i jednocześnie najłatwiej fotografuje się, kiedy na niebie znajdują się pojedyncze białe obłoki lub kiedy całe niebo zasnute jest cieką warstwą chmur. W pierwszym przypadku mamy do czynienia ze światłem bezpośrednim, ale chmury możemy traktować jak gigantyczne ekrany rozpraszające światło. Natomiast w sytuacji, gdy niebo pokryte jest niezbyt grubą warstwą chmur światło jest rozproszone, ale nie płaskie. Odpowiednie operowanie ustawieniem modela i obiektywu względem słońca daje duże możliwości operowania światłocieniem.

Pod światło

Zdjęcia pod światło to ustawienie, kiedy promienie padają z punktów 7 i 8 (patrz rysunek)

rys. Ewelina

Jest to bardzo efektowne, ale dość trudne do pomiaru. Na przykład kiedy fotografujemy pod światło modelkę z rozwianymi włosami, pojawia się efekt aureoli: włosy są rozświetlone i skrzą się blaskiem słońca. Dzieje się tak dlatego, że słońce wpadające do obiektywu poważnie fałszuje wskazania światłomierza. W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie ustawienie systemu pomiaru ekspozycji na pomiar punktowy, jeśli nasz aparat posiada taką funkcję. Pomiaru dokonujemy na postaci, nie biorąc pod uwagę tła. Daje to gwarancję, że model przedstawiony na zdjęciu będzie odpowiednio widoczny. W przeciwnym razie jego sylwetka będzie po prostu za ciemna.

Lampa błyskowa

W plenerze wykorzystuje się często lampy błyskowe, nawet wówczas, gdy oświetlenie jest wystarczające. Lampa spełnia rolę dodatkowego oświetlenia. Można nią modelować i doświetlać, a także uplastycznić fotografowaną osobę. Lampy błyskowe bardzo często stosowane są przy zdjęciach pod słońce.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
8
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
11
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Przygotuj się z nami do swojego pierwszego wyścigu po zdjęcia akcji. Dzięki tym wskazówkom dowiesz się czym i jak fotografować sporty motorowe oraz inne dynamiczne tematy.
12
Powiązane artykuły