Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Jak uprościć własne zdjęcia
Znalazłeś stary zardzewiały rower i uważasz, że to świetny motyw. Jak zamierzasz zrobić zdjęcie, które odda jego cały urok? Wyobraź sobie tę fotografię w dużym formacie, oprawioną i wiszącą na ścianie galerii. Rower ma swój charakter, ale to ty musisz wiedzieć, jak go pokazać w kadrze.
Aby sobie poradzić, zastanów się nad tłem. O co opiera się rower? Może fragment ramy i wycinek koła stworzą lepszy obraz niż cały rower? Kolory rdzy gryzą się z jaskrawą czerwienią drzwi szopy? Słońce odbijające się od chromowanych części roweru daje za dużo blików? Czy to najlepsza pora dnia do robienia zdjęć? Może spróbuj szczęścia później? Ale czy rower jeszcze tu będzie? Och, dlaczego fotografia jest tak skomplikowana?
Równowaga kompozycji oraz świadome wykorzystanie światła i koloru to bardzo istotne kwestie. Obecność twoich zdjęć na ścianie galerii może coś powiedzieć na temat umiejętności ich autora. Będzie to dowód, że wiesz, o czym piszemy w tym rozdziale; i potrafisz już realizować własne pomysły na takim poziomie, że nie możesz się doczekać, aż zobaczą je inni. Uważaj, to uzależnia! CM
Ucz się na zdjęciach innych
Zobacz, jak inni podchodzili do twojego motywu. Spróbuj dotrzeć do przedstawiających go pocztówek, kalendarzy, przewodników. Oglądaj dobre, ale też i słabe fotografie.
Tworzenie równowagi
Trudno opanować sztukę kompozycji zdjęć. Każdy fotograf podchodzi do tego inaczej. Zrozumienie i wykorzystanie podanych niżej wskazówek może jednak pomóc w uproszczeniu i poprawieniu twoich zdjęć.
Najczęstszym błędem jest budowanie kadru ze zbyt wielu elementów. Nie chodzi o to, że powinniśmy całkowicie unikać chaotycznych scen. Na zdjęciu ma jednak być widoczny jakiś porządek a nie, najbardziej nawet malowniczy, miszmasz.
Zdjęcia sprawiają przyjemność oglądającym, kiedy ich kompozycja jest zrównoważona. Równowaga formalna - w kadrach symetrycznych - występuje, gdy obraz podzielony jest na połowy, z których każda stanowi lustrzane odbicie drugiej. Dobrym przykładem takiej kompozycji jest zdjęcie przedstawiające drzewo na tle nieba i jego odbicie od powierzchni wody.
Znacznie częściej sięgamy po równowagę mniej formalną w kompozycjach niesymetrycznych. Daje ona więcej wolności podczas tworzenia kadrów. Trzeba jednak wtedy podejmować bardzo precyzyjne decyzje dotyczące widocznych w wizjerze kształtów, kolorów i wielkości oraz wzajemnego położenia wszystkich elementów kompozycji. Przypadkowy układ raczej nie będzie najlepszy.
Pomyśl o zasadzie złotego podziału. Podziel kadr na trzy równe pasy tak w pionie, jak i w poziomie. Cztery punkty, w których przecinają się linie podziału, to doskonałe miejsca do umieszczenia najważniejszych elementów zdjęcia. Kompozycje pokazujące 80% nieba i 20% ziemi (lub odwrotnie) również sprawiają wrażenie doskonale zrównoważonych.
Trzeba przykładać wielką wagę do detali. Sprawdź, czy na zdjęciu nie ma drobnych niedoskonałości, które mogą odciągać uwagę od całej kompozycji. Pamiętaj, że czerwień i biel najsilniej rzucają się w oko. Zanim naciśniesz spust migawki, obejrzyj dokładnie w wizjerze brzegi kadru. Czy nie zobaczysz tam czegoś niepożądanego?
Postaraj się zaakcentować wybrany obszar kadru za pomocą odpowiedniego ustawienia ostrości. Poprzez otwarcie przysłony możesz zredukować zakres głębi ostrości.
Zazwyczaj sprawdza się maksyma "mniej znaczy więcej". Zdjęcie pokazujące fragment dużego obiektu jest zazwyczaj lepsze od prób objęcia go w całości. Jeżeli niebo nie jest ciekawe - zrezygnuj z niego. Trzeba rozważać znaczenie każdego elementu kompozycji, a nie tylko głównego motywu.
Nie istnieją żadne twarde wytyczne dotyczące komponowania zdjęć. Ani żadne skróty. To raczej kwestia osobistego smaku, indywidualnego gustu. Choć gdy obrócisz zdjęcie do góry nogami na ekranie komputera, szybciej zobaczysz wszelkie jego niedostatki. Czas spędzony na doskonaleniu kompozycji zdjęć nigdy nie jest czasem straconym. CM
Szukaj wzajemnych relacji
Unikaj kompozycji, których elementy walczą - wewnątrz kadru - o zainteresowanie widza. Szukaj wzajemnych relacji między poszczególnymi fragmentami zdjęcia staraj się wykorzystać wiodące linie, by prowadzić wzrok widza w stronę najważniejszego punktu kompozycji. Jeżeli zdjęcie ogląda się od lewej do prawej strony, jego układ jest otwarty. Jeśli zaś od prawej do lewej - mamy do czynienia z kompozycją zamkniętą.
Zabytkowy kościół
Okolice Montpelier, Vermont, USA
Clive Minnitt
Inspiracja: Zwykle w kościołach jest mnóstwo ciekawych rzeczy wartych sfotografowania. Ten jest wyjątkowy - jego wnętrze jest prawie puste. A i tak można tam zrobić wiele zdjęć.
Sytuacja: W holu wejściowym znajdują się: krzesło, stare organy, niewielki stół i schody prowadzące na balkon chóru. Mój wzrok przyciągnęły uchylone drzwi. Istotą zdjęcia jest światło i cierpliwe cyzelowanie kompozycji.
Technika: Aparat: Panasonic Lumix DMC-LX3 Obiektyw: Leica DC Vario-Summicron, format 16:9
Ekspozycja: 1/10 s @ f/8 Filtr: Brak
Inne: Kompensacja ekspozycji -1/3 EV, ISO 80
Wspaniałe światło padające na krawędź drzwi subtelnie zmienia swój charakter -od góry do dołu. Starałem się dokładnie zaplanować układ krzesła względem krawędzi drzwi i klamki. Poświęciłem na to dużo czasu. CM
Clive i ja odwiedzaliśmy ten kościół wiele razy przy różnych okazjach. Ciekawe, że podczas naszej ostatniej wyprawy tylko on dostrzegł ten widok. Dla mnie to przykład, jak w zależności od upływu czasu zmienia się nasze postrzeganie świata. Warto więc odwiedzać ponownie miejsca, które już niby znamy. PM
Przekazuj swoje idee
Co chcesz powiedzieć światu swoimi zdjęciami? Postaraj się podsumować swoje cele jednym lub dwoma słowami. Bazuj na nich potem przy tworzeniu nowych kompozycji i szukaniu świeżych pomysłów.
Oia
Santoryn, Cyklady, Grecja
Clive Minnitt
Inspiracja: Czystość i prostota. Trudno tu nawet mówić o jakimś konkretnym motywie, ale rozmyślania, jak pokazać tę sytuację, mogą trwać godzinami. Tyle tu do pokazania.
Sytuacja: To podwórko było bardzo jasne, choć pozbawione bezpośredniego światła słonecznego. Światło odbijające się od ściany sąsiedniego budynku tworzyło miłą, ciepłą atmosferę.
Technika: Aparat: Canon EOS 5D Obiektyw: Canon 24-105 mm f/4L IS USM, nastawiony na 105 mm Ekspozycja: 1/160 s @ f/5.0
Filtr: Brak
Inne: ISO 50
Jedną z moich "obsesji" jest kwestia zostawiania wolnej przestrzeni między poszczególnymi elementami kadru. Ale tylko wtedy, gdy poprawia to kompozycję całości. W przypadku tego kadru - mówiąc kolokwialnie - stanąłem w rozkroku. Powinienem albo stworzyć odstęp między krzesłem a stołem, albo przysunąć je do siebie. CM
Stół faktycznie zahacza o krzesło. Ale, moim zdaniem, wzmacnia to ich relację. Zdjęcie pokazuje raczej jedność niż dwa osobne przedmioty. Kolory są wręcz doskonałe. Trzeba pochwalić Clive'a za umiejętność dostrzeżenia potencjału tej sceny. PM
Poznaj swoje plenery
Im więcej wiesz o fotografowanych miejscach, tym łatwiej będzie ci dostrzec w nich coś ciekawego.
Ośnieżone drzewa
Glen Orchy, Szkocja
Phil Malpas
Inspiracja: Muszę przyznać, że myślałem raczej o filiżance ciepłej herbaty, kiedy David Ward - podczas naszej wyprawy fotograficznej do Glencoe w 2009 roku - zadecydował, by zatrzymać się akurat w tym miejscu. Ale zapomniałem o herbacie, w chwili gdy zacząłem myśleć
0 skomponowaniu zdjęcia tej fantastycznej grupy drzew.
Sytuacja: Przez cały dzień padał śnieg. Tuż przed zachodem słońca zatrzymaliśmy się przy tych drzewach blisko wyższego końca Glen Orchy. Drzewa rosły na niewielkim wzgórku i układały się w formę kopuły, ale płaskie niebo zmusiło mnie do ciasnego kadrowania.
Technika: Aparat: Canon EOS-1 Ds Mk III Obiektyw: Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM, nastawiony na 105 mm Ekspozycja: 0,6 s @ f/16 Filtr: Brak Inne: ISO 50
Między drzewami prześwitywało niebo. Musiałem się trochę postarać, aby znaleźć fragment lasu bez jasnych punktów, które niepotrzebnie przyciągałyby wzrok widzów. Bardzo podoba mi się układ smukłych pni. Wydają się bardzo wysokie
1 delikatne. PM
Śnieg zamienił ten szary las w magiczną wręcz okolicę. Biel pokrywająca jeden bok pni wprowadza do kadru dodatkowy wymiar. Ważne, że na zdjęciu widać również poszycie lasu, co stwarza poczucie skali. CM
Planuj swoje zdjęcia
Dogłębna wiedza prowadzi do lepszego zrozumienia fotografowanych motywów. Pozwala to lepiej planować ujęcia.
Śnieg i trawy
Rannoch Moor, Szkocja
Phil Malpas
Inspiracja: Zainspirowało mnie fantastyczne zdjęcie Davida Warda, zatytułowane Blue Snow (Niebieski śnieg). To jedna z moich ulubionych fotografii. Widać na niej trzy małe kępy traw oświetlone ciepłym światłem na tle wspaniałego śnieżnego tła, zabarwionego przez błękit nieba.
Sytuacja: Podczas fotograficznej wyprawy do Glencoe w roku 2009 spędziliśmy na fotografowaniu wyjątkowo mroźny poranek. Część z nas postanowiła ogrzać się w autobusie. Czekając na ich powrót, zauważyłem grupkę niewielkich delikatnych trawek wystających spod śniegu na obrzeżu parkingu.
Technika: Aparat: Canon EOS-1Ds Mk III
Obiektyw: Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM, nastawiony na 40 mm Ekspozycja: 1/6 s @ f/11
Filtr: Brak
Inne: ISO 50
To zdjęcie wygląda dobrze jedynie w formacie kwadratu. Taki właśnie kształt ma grupa traw. Inny kadr pozbawiłby kompozycję równowagi. Wiele wysiłku kosztowało mnie umieszczenie traw dokładnie w środku kadru - z wolną przestrzenią śniegu przy każdej z krawędzi. Niektóre ze źdźbeł porusza wiatr. Nie dało się tego uniknąć przy takiej pogodzie. PM
Delikatne trawy tworzą mocny kontrast z mocnymi drzewami ze strony obok. Zaletą tego zdjęcia jest fakt, że trawki pochylają się w różnych kierunkach. A ruch rozmazujący niektóre z nich sprawia doskonałe wrażenie. CM
Kąt oświetlenia
Pomyśl o kierunku światła padającego na twój motyw. Kiedy - o jakiej porze dnia i roku -najlepiej będzie go fotografować, jeśli chcesz, na przykład, żeby niskie światło padało na obiekt z określonej strony? Czy właśnie teraz?
W plenerze:
Slapton Sands
Nie rozumiem, dlaczego ciągnąca się przez pięć kilometrów kamienista plaża nazywa się Slapton Sands (Piaski Slapton). Na jednym z jej końców leży mała wioska Torcross. Zyskała ona sławę jako miejsce ćwiczeń desantu amerykańskich żołnierzy przed inwazją na Normandię. Z powodu pomyłek taktycznych podczas tych manewrów zginęły wtedy setki osób. Stojący tam dziś czołg Sherman ma upamiętniać te wydarzenia.
Ja byłem tu w szczęśliwszych okolicznościach. W walentynki wybrałem plażę na miejsce mojej pierwszej poważnej randki z Anne. Pod koniec naszego ponaddziesięciokilometrowego spaceru (sic!) zbliżaliśmy się do baru w Slapton. Zimny wiatr znad morza zmuszał nas wręcz do rozgrzewki szybkim marszem. Zanim zeszliśmy w głąb lądu, odwróciłem się, by po raz ostatni spojrzeć na plażę. I zamarłem w bezruchu. Choć słońce zachodziło nad lądem, prawdziwe piękno było z zupełnie innej strony. Fantastyczny zespół ukośnych chmur wiszących nad horyzontem doskonale oddawał kształt fal rozbijających się o brzeg. Oba te elementy razem tworzyły idealny klin.
Niskie światło padające z mojej prawej strony tworzyło błyszczące krawędzie wokół każdego śladu na plaży. Zaparło mi dech w piersiach.
Anne zasłoniła obiektyw przed bezpośrednimi promieniami słońca, a ja zająłem się kompozycją kadru. Miałem niewiele czasu. Pracowałem więc w wielkim skupieniu, by wszystko dobrze się ułożyło. Najważniejsza była odpowiednia równowaga całego kadru. Musiałem znaleźć taki kąt widzenia, żeby błyszczące ślady stóp ułożyły się odpowiednio względem chmur i fal. Ile pokazać wody, a ile nieba? Kilka następnych fal nie wyglądało najlepiej - gdy się łamały, nie przypominały już kształtu chmur. Cholera! Ale potem przyszła ona - fala doskonała. Złapałem to!
W barze otworzyliśmy butelkę szampana, aby uczcić początek poważnego związku. A może z okazji zrobienia dobrego zdjęcia. CM
Trzeba mieć trochę szczęścia
Na pogodzie nie do końca można polegać. Żeby zrobić dobre zdjęcia, czasem trzeba mieć trochę szczęścia i znaleźć się w odpowiednim miejscu o właściwej porze. Każdy fotograf, który tego doświadczył, marzy, żeby jeszcze raz spotkało go coś podobnego.
Grupa
Toskania, Włochy
Inspiracja: Każdy, kto był w tej części Toskanii, zna tę grupę drzew. Widziałem ją na wielu zdjęciach zrobionych o różnych porach roku i przy różnej pogodzie. Nie do wiary, jak bardzo te zdjęcia są odmienne.
Sytuacja: Te drzewa rosną tuż obok drogi krajowej prowadzącej z Sieny do Rzymu. Widok - w stronę południa - jest zupełnie inny rankiem niż wieczorem. To jest późne popołudnie, dlatego wyraźnie widać cień rzucany przez drzewa. Rano światło padałoby z lewej strony, a cień byłby za krawędzią wzgórza.
Technika: Aparat: Canon EOS 5D
Obiektyw: Canon EF 17-40 mm f/4L USM,
nastawiony na 23 mm
Ekspozycja: 1/8 s @ f/16
Filtry: Polaryzacyjny, szary połówkowy 0.6
z twardym przejściem
Inne: ISO 50
Moim głównym celem było zwiększenie kontrastu między błękitem nieba a żółcią pól. Obecność chmury była niezbędna, by przełamać ciężar niebieskiego nad drzewami. Musiałem chwilę poczekać, aż chmury znajdą się w optymalnym miejscu kompozycji. PM
Gdyby nie było chmury, powiedziałbym, że drzewa są przesunięte za daleko w prawo. Podczas czekania na chmurę Phil mógł jednak zmienić ich pozycję i zachować jednocześnie równowagę kadru. Kiedy zaś chmura pojawiła się na niebie - na naszych oczach - wprowadziła do krajobrazu wiele napięcia. Chmury mogą jednak zniknąć tak samo szybko, jak powstają - i nici ze zdjęcia. Choć nie w tym przypadku. CM
Zgoda na krytykę
Gdy prosisz innych o ocenę swoich zdjęć, zaakcentuj, że chodzi ci o szczere opinie. Prośba o komentarz nie zawsze się równa zgodzie na poważną krytykę.
Santoryn
Cyklady, Grecja
Clive Minnitt
Inspiracja: Gdy odwiedzam takie plenery, uświadamiam sobie, jakim jestem szczęściarzem. Santoryn jest znany jako świetne miejsce na romantyczne wakacje. A na tej magicznej wyspie łatwo zrozumieć, dlaczego. Aby znaleźć inspirację, wystarczyło na chwilę usiąść, popatrzeć i posłuchać. Choć oczywiście piękno rodzi się w oku widza -różne plenery działają inaczej na każdego fotografa.
Sytuacja: Tuż przed zachodem duża chmura zasłoniła słońce. Wszystkie elementy krajobrazu przede mną znajdowały się w najlepszych miejscach - miałem wiele możliwości kadrowania do wyboru.
Technika: Aparat: Canon EOS 5D Obiektyw: Canon 24-105 mm f/4L IS USM, nastawiony na 47 mm Ekspozycja: 2 s @ f/18 Filtr: Szary połówkowy 0.6 z twardym przejściem
Inne: Kompensacja ekspozycji -1/3 EV, ISO 50
Mam nadzieję, że uchwyciłem swoje odczucia z tamtej chwili - wrażenie spokoju i bezpieczeństwa. Pokazałem kaplicę w taki sposób, bo nie chciałem, żeby zdominowała cały kadr. CM
To było jedno z pierwszych zdjęć, które Clive pokazał mi po powrocie z Santorynu. Pastelowe kolory i delikatna powierzchnia wody wspaniale akcentują nastrój spokoju. Pod żadnym względem nie jest to klasyczna kompozycja, a jednak doskonale się sprawdza. Każdy miałby pewnie silną pokusę, by uczynić z kaplicy główny motyw zdjęcia. A Clive stworzył lepszy kadr, bo nie uległ tej pokusie. PM
Rozumieć kolor
Trzeba rozumieć, co działa
Magiczny przepis na stworzenie "świetnego" zdjęcia nie istnieje. Aby pięknie grać, muzyk nie musi czytać nut. Tak samo fotograf nie musi skończyć żadnej szkoły, aby tworzyć piękne kadry. Wystarczy do tego jedynie znajomość kilku podstawowych zasad. Najważniejsze jest zrozumienie, że to ty tworzysz nastrój, atmosferę i uczucia, które mają działać na widza.
Przy rozważaniu, które elementy umieścić w kadrze, trzeba brać pod uwagę ich kolor. Barwa to podstawowe narzędzie kompozycji. Starannie wybierając kolorystykę swoich zdjęć, możesz decydować o ich nastroju, emocjach, energii i wrażeniu, jakie będą wywierać na widzów.
Kolor jest również przydatny w procesie upraszczania kompozycji. Możesz z niego zrezygnować - tworząc zdjęcie czarno-białe. Możesz także zredukować paletę barw do jednego wybranego odcienia. Inny wariant polega na wybraniu kolorów, które dobrze wyglądają obok siebie. Barwy dopełniające - na przykład niebieski i żółty - zwiększają kolorystyczny kontrast zdjęć, niezależnie od faktycznego nasycenia, względem innych elementów kadru. Kolory podobne do siebie - tak ciepłe, jak i chłodne - zmniejszają kontrastowość obrazu i pomagają w kreowaniu nastroju. Błękit i zieleń, na przykład, to kolory spokoju, ilustrują ciszę i relaks. Pomarańcz i żółć są żywe i poruszające. Sugerują młodość i energię. Jedną z najmocniejszych barw jest czerwień, zwłaszcza gdy zajmuje jedynie niewielki fragment kadru.
Jeżeli zamierzasz sprzedawać swoje prace, ich kolorystyka staje się jeszcze ważniejsza. Ludzie, którzy postanowią wydać na nie pieniądze, z pewnością najpierw pomyślą o miejscach, w jakich te zdjęcia będą wisieć. Łatwiej będzie im kupić fotografię dobrze się wpisującą w kolorystyczny schemat ich biura czy mieszkania. Warto więc mieć w swoim portfolio zdjęcia o różnych barwach dominujących.
Oprócz kolorów fotografowanych obiektów trzeba też wziąć pod uwagę temperaturę barwową padającego na nie światła. Jeśli fotografujesz aparatem cyfrowym, zrób kilka ćwiczeń z balansem bieli na etapie zapisu zdjęć lub konwersji plików RAW. Jeżeli używasz filmów, dowiedz się czegoś o filtrach zmieniających temperaturę barwową.
Trzeba też pamiętać o największych wrogach fotografii kolorowej. Obiekt, którego rozpiętość tonalna przekracza możliwości stosowanego przez ciebie nośnika informacji, zostanie odwzorowany jako czarny albo biały. Niezależnie od jego prawdziwego koloru. PM
Tłumaczenie zdjęć na słowa
Poproś innych, aby obejrzeli twoje zdjęcia i opowiedzieli, co czują. Czy ich wrażenia odpowiadają twoim zamierzeniom?
Reakcja emocjonalna
Pomyśl o emocjach, jakie mają wywołać u widzów twoje zdjęcia. W jaki sposób osiągnąć kadr prowadzący do założonej reakcji? Czy chcesz zasugerować nastrój smutku, szczęścia, gniewu, euforii, spokoju? Czy może coś innego? Czy chcesz zachęcić widzów do wizyty w tym samym miejscu, by mogli zobaczyć na własne oczy, co cię zainspirowało?
Piękno symetrii
W obrębie kompozycji symetrię można znaleźć nie tylko między kształtami, ale i między kolorami, światłem, cieniem. Piękno symetrii pozwala zrównoważyć wszystkie te elementy kadru.
Indywidualne podejście
Czy patrzysz na motyw zdjęcia wyłącznie pod kątem jego układu w kadrze? Wzajemnych relacji jego kształtów, kolorów, światła? A może zastanawiasz się, jakie budzi w tobie uczucia?
Dolina Manger
Uffington, Anglia
Phil Malpas
Inspiracja: Pierwsze zdjęcie tego miejsca zobaczyłem w bardzo inspirującej książce Chaliego Waite'a "The Making of Landscape Photography". Ponieważ leży ono tylko kilka kilometrów od mojego domu, zostało moim ulubionym plenerem.
Sytuacja: Późnopopołudniowe słońce oświetlało jedynie krawędzie fałdów i podkreślało ich cudowne kształty. Niewielkie drzewo jest mocnym akcentem kadru, a jednocześnie wprowadza do zdjęcia wyznacznik skali.
Technika: Aparat: Canon EOS 10D Obiektyw: Canon EF 75-300 mm, nastawiony na 300 mm Ekspozycja: 1/3 @ f/45 Filtr: Brak Inne: ISO 100
Choć zieleń to kolor uspokajający, może zanudzić widza na śmierć, jeśli nie jest zestawiona z innym kolorem. Jasna żółć, będąca efektem oświetlenia słonecznego, stanowi doskonały kontrapunkt dla zieleni i wywołuje u nas wspomnienia związane ze spacerami w ciepłe popołudnia. PM
Zdjęcie w jednym dominującym kolorze może się wielu z nas kojarzyć z czymś nużącym. Ten kadr pokazuje coś innego - jest tu dużo więcej, niż dostrzegamy na pierwszy rzut oka. Najważniejsza była odpowiednia pora fotografowania. Wcześniej - całe zbocze byłoby zalane światłem. Później - krawędzie nie byłyby oświetlone. Kąt przebiegu jasnych linii przez kadr i umiejscowienie drzewa są bardzo dokładnie przemyślane. W efekcie otrzymaliśmy zrównoważoną kompozycję. CM
Firostefani
Santoryn, Cyklady, Grecja
Clive Minnitt
Inspiracja: Amfora jest najpopularniejszym symbolem greckiej kultury i doskonałym motywem zdjęcia. Każdy człowiek rozpozna, gdzie zrobiono tę fotografię.
Sytuacja: Źródłem światła padającego na tę amforę była uliczna latarnia automatycznie wyłączająca się po świcie. Najważniejszym elementem kompozycji jest cień na górnej krawędzi muru. Po zgaśnięciu lampy znika natychmiast.
Technika: Aparat: Canon EOS 5D Obiektyw: Canon 24-105 mm f/4L IS USM, nastawiony na 93 mm Ekspozycja: 4 s @ f/14
Filtr: Brak
Inne: Kompensacja ekspozycji -1 EV, ISO 50
Z pozoru to prosty kadr. Jednak po dokładnym przyjrzeniu się, można zobaczyć, ile pracy kosztowało stworzenie tak precyzyjnej kompozycji. Musiałem się bardzo skoncentrować, ale było warto. CM
To jedno z moich ulubionych zdjęć zrobionych przez Clive'a. Światło jest piękne, kolory spokojne, a równowaga między obłymi kształtami amfory a prostymi liniami muru i schodów jest trafiona w dziesiątkę. Klasycznie prosty kadr, który oddaje więcej atmosfery tego miejsca, niż mogłaby to zrobić jakakolwiek szeroka panorama. PM
Clive Minnitt i Phil Malpas
"Szukając zdjęcia. Warsztaty fotografii plenerowej"
Cena: 49,90zł
Liczba stron: 160
Format: 229 x 260
Oprawa: miękka