"Światło zastane w praktyce" - fragmenty

Autor: Marcin Grabowiecki

30 Kwiecień 2011
Artykuł na: 23-28 minut
Na wiosnę wracamy z cyklem publikacji fragmentów poradników wydawnictwa Galaktyka. Rozpoczynamy książką "Światło zastane w praktyce".

Światło z okna

4.1. Ukierunkowane światło okienne tworzy efekt "chiaroscuro".

Prawdopodobnie pierwszą rzeczą, która ci się kojarzy z wykonywaniem zdjęć portretowych w naturalnym świetle, jest wykorzystanie światła padającego z okna. Myślę, że masz rację. Wielcy malarze - Caravaggio, Vermeer i Rembrandt - znali i doceniali piękno takiego światła. Zajrzyj do książek poświęconych historii sztuki, aby zobaczyć, jak ci mistrzowie wykorzy­stywali światło padające z okna.

CHIAROSCURO (ŚWIATŁOCIEŃ)

Zdjęcie 4.1 jest wprawdzie odległe od arcydzieł malarstwa, ale ilustruje efekt stosowany przez mistrzów: chiaroscuro, czyli używanie światła i cie­nia do wydobycia i przedstawienia kształtu. Jedną z najcenniejszych zalet światła padającego z okna jest możliwość jego ukierunkowania, co znakomi­cie pomaga w uzyskaniu tego efektu.

Można zapytać: Czy to znaczy, że każde światło jest nieukierunkowane? Czy nie pada ono zawsze z jakiegoś kierunku? Tak, oczywiście. Światło dzienne po­chodzi od słońca, a słońce znajduje się nad naszymi głowami. Ale to światło od­bija się też od naszego otoczenia. Gdyby modelka ze zdjęcia 4.1 stała na zewnątrz w świetle słonecznym, zacieniona część jej twarzy byłaby znacznie bardziej oświetlona, podobnie jak czubek głowy. Na zdjęciu modelka siedzi w wago­nie - światło słoneczne jest silnie ukierunkowane i dochodzi z prawej strony aparatu. Wnętrze wagonu działa jak zastawki blokujące światło padające z góry i z boku - z prawej strony modelki. Podczas pracy w świetle dobywającym się z okna najważniejsza jest jakość tego światła i to, w jaki sposób pomieszczenie blokuje jego część. To właśnie wpływa na ukierunkowanie światła.

Jest to kolejny przykład wysłaniania światła. Silny kontrast tworzy efekt chiaroscuro, który podkreśla kształt twarzy i fryzury. Światłocień wydobywa silny kontrast w obrębie twarzy i sylwetki modelki, ale także między modelką a tłem. Na zdjęciu 4.1 (strona 52) oświetlona strona postaci modelki (jej lewa strona) znajduje się na ciemniejszym tle, a ciemna strona postaci modelki (jej prawa strona) jest na jaśniejszym tle. Ten układ jasnego na ciemnym i ciemnego na jasnym wyznacza ramę zdjęcia i angażuje uwagę widza. Ukierunkowanie światła sprzyja ta­kiemu układowi. Umożliwia ono rozjaśnienie tła znajdującego się za ciemną stroną sylwetki modela, bez rozjaśnienia tła za jasną stroną.

TA SAMA BLENDA - RÓŻNE EFEKTY

4.2. Światło padające z okna, z prawej strony aparatu, zostało uzupełnione światłem odbitym od srebrnej blendy, znajdującej się po lewej stronie aparatu.
4.3. Modelka odwróciła się w kierunku srebrnej blendy, plecami do okna. Srebrna blenda stała się źródłem korzystnego światła, a światło z okna działało jako oświetlające włosy modelki.

Kolejne dwa zdjęcia (4.2, 4.3) zostały wykonane w tym samym miejscu. W przypadku zdjęcia 4.2 światło po­chmurnego dnia wpadało przez rozsu­wane oszklone drzwi po prawej stronie aparatu. Pokój był stosunkowo ciemny i prawie nie odbijał światła w kierunku zacienionej części twarzy modela. Zdecydowałem o dodaniu światła, aby stworzyć zdjęcie mniej kontra­stowe niż poprzednie zdjęcie dziew­czyny (4.1). Niektórzy fotografowani wymagają mniejszego kontrastu, inni większego. W tym celu ustawiłem po przeciwnej stronie modela srebrną blendę o wymiarach 1,2 x 1,2 m, odbijającą światło na nieoświetloną część twarzy. Światłem wypełniającym można łatwo sterować, odsuwając lub przysuwając blendę do modela. W tym wypadku była ona ustawiona bardzo blisko mężczyzny, prawie dotykała jego prawego ramienia - tak powstał deli­katny kontrast między lewą stroną twarzy a tą pozostającą w cieniu.

Podczas wykonywania zdjęcia młodej kobiety (4.3) aparat, źródło światła i blendy znajdowały się w takim samym położeniu, jak podczas wy­konywania zdjęcia 4.2.

Jedyną różnicą było ustawienie modelki: odwróciła się ona w kierunku srebrnej blendy, plecami do okna. Blenda odbiła miękkie światło w stronę jej twarzy. Ekspozycja została zwiększona (o l/2 stopnia przysłony), po­nieważ modelka była zwrócona w kierunku ciemniejszej części pokoju. Spowodowało to lekkie prześwietlenie jej włosów i dało efekt miękkości.

SKUPIONE ŚWIATŁO Z OKNA

Jednym z ciekawszych aspektów światła padającego z okna jest możliwość zmiany rozmiarów źródła światła, tak aby utworzyć bardziej skupiony strumień światła.

4.4. Duże, wysokie okno zostało miejscowo przysłonięte, aby za pomocą ukształtowanego światła podkreślić twarz modela.

Na kolejnym zdjęciu (4.4) modela oświetlało światło padające z okna wyso­kiego na 1,8 m, z lewej strony aparatu. Wysokie okna zazwyczaj dają dobre miękkie światło, rozpościerające się na dużej powierzchni. W tym przypadku chciałem jednak skupić światło i zwrócić uwagę widza na twarz modela. Za pomocą ar­kuszy czarnej pianki ustawionych blisko mężczyzny udało mi się przysłonić część światła padającego na jego głowę, rękę i tylną część stołu. Z połączonych ze sobą czterech arkuszy pianki, z otworem w środku, utworzyłem coś w rodzaju niewielkiego okna. Arkusza czarnej pianki użyłem też do zablokowania części światła padającego na tło. Zwykle dobrze pracuje się z dużymi oknami, ponieważ oświetlają spory obszar, a poza tym łatwo zmniejszyć wymiary okna za pomocą nieprzezroczystego materiału. Można w ten sposób podświetlać wybrane frag­menty powierzchni i zasłaniać mniej ważne.

W RAJU ŚWIETLNYM

4.5. Wysokie okna na sąsiadujących ścianach plus jasne ściany i światto stoneczne to prawdziwy raj oświetleniowy.

Światło padające z okna może być kształtowane i można nim sterować, po­dobnie jak światłem w studiu. Fotografowanie w jasnym pomieszczeniu daje szansę uzyskania efektu przeciwnego, a mianowicie miękkiego i korzystnego wyglądu modela. Dobrze jest rozejrzeć się za pomieszczeniem z białymi ścianami i białymi lub jasnymi podłogami, z oknami - najlepiej wysokimi - w narożnikach. Jeśli znajdziesz takie lokum, oznacza to, że jesteś w raju świetlnym.

W ten sposób właśnie są zaprojektowane profesjonalne studia dzienne. Nie mówię o niedrogich pomieszczeniach studyjnych omawianych w tej książce. Chodzi mi o studia w Nowym Jorku lub Los Angeles, zaaranżowane w loftach, wy­najmowane na pojedyncze dni (można je obejrzeć w Internecie, wpisując w wy­szukiwarce słowa daylightstudio). Studia te są poszukiwane dlatego, że ich wnętrza działają jak wielkie blendy odbijające światło w kierunku modela.

Zdjęcie 4.5 zostało wykonane w bibliotece, która szczęśliwym trafem spełniała wstępne wymogi stawiane miejscu, mającym być rajem świetlnym: wyso­kie okna na sąsiadujących ścianach, ściany o jasnych kolorach. Światło słoneczne wpadało przez okno znajdujące się za modelką, oświetlając jej prawe ramię i czu­bek głowy. Oświetlało także całe pomieszczenie i tworzyło przyjemne miękkie światło odbijające się od ścian na twarz kobiety.

DUŻE OKNA

Duże okna mogą oświetlić dużą powierzchnię. Widoczna na zdjęciu 4.6 mo­delka była równomiernie oświetlona od stóp do głów - sesja odbywała się w odkrytym przeze mnie raju świetlnym. Po lewej stronie aparatu znajdowały się wysokie na prawie dwa metry okna, otaczającą modelkę przestrzeń wypełniało wpływające przez nie światło dzienne.

4.6. Wysokie okna z lewej strony aparatu oświetlały dużą jasną przestrzeń, która była idealnym miejscem do fotografowania całych pojedynczych postaci i grup ludzi.

Taka rozległa, wypełniona miękkim światłem przestrzeń świetnie się na­daje do wykonywania zdjęć całych postaci pojedynczych osób lub nawet grup ludzi. Tworzy także interesujący kontrast dla ciemnych obiektów. Ponieważ cała scena jest zalana światłem, można wykonać fascynujący portret, pod wa­runkiem że osoba fotografowana ma ciemniejszy strój lub cerę niż jasne tło. Inną możliwością jest zastosowanie białego albo innego jasnego ubioru w ja­snym otoczeniu. W takim przypadku odcień skóry zostanie skontrastowany z najciemniejszym tonem na zdjęciu.

MAŁE OKNA I DRGANIA APARATU

4.7. Światło wpadające przez małe okno spotęgowało kontrast między stronami twarzy modelki.

Małe okna też mają swoje zalety. Na zdjęciu 4.7 z małego okna po prawej stro­nie aparatu padało na modelkę miękkie światło pochmurnego nieba. Pomiesz­czenie było ciemne i odbijało bardzo małą ilość światła na zacienioną stronę twarzy. Ponieważ było to niewielkie okno, rzucało światło na niewielki obszar, zaledwie na twarz i dłonie kobiety.

Przypomnę teraz prawo odwrotnej proporcjonalności - prostą zasadę pozwalającą ustalić spadek natężenia światła. Oto jak ono działa: ponieważ modelka siedziała blisko okna, różnica w intensywności oświetlenia (natężenia światła) między jasną a ciemną stroną jej twarzy była znaczna. Okno znajdowało się tuż obok kadru, po prawej stronie aparatu i jakieś 30 cm od ramienia. Nieoświetlona część twarzy modelki znajdowała się ok. 60 cm od okna. Oznacza to, że nieoświetlona część twarzy otrzymywała jedną czwartą (odwrotność 2 do drugiej potęgi) światła padającego na ramię. W przysłonach oznacza to, że nieoświetlona część twarzy kobiety była o dwa stopnie przysłony ciemniejsza od jej ramienia.

Upraszczając, im bliżej źródła światła znajduje się model, tym szybciej światło rozprasza się w miarę zwiększania się odległości. Taki szybki spadek natężenia światła używany jest do tworzenia efektu dramatyzmu.

Potencjalnym problemem podczas fotografowania w świetle padającym z okna jest niewystarczająca ilość światła. Zdarzyło się to podczas wykonywania zdjęcia 4.7. Kombinacja małego okna, ciemnego pomieszczenia i pochmurnego dnia spowodowała konieczność zastosowania długiego czasu otwarcia migawki. Podczas stosowania długich czasów otwarcia migawki trudno jest nieruchomo utrzymać aparat. Jednak fakt, że taka sytuacja może występować podczas fotografowania w świetle padającym z okna, nie oznacza, iż należy zrezygnować z tego wspaniałego światła. Ogólna zasada, która może zapobiec poruszeniom aparatu podczas wykony­wania zdjęć z ręki, jest następująca: należy stosować czas otwarcia migawki co naj­mniej tak krótki, jak odwrotność ogniskowej obiektywu. Na przykład, jeśli używasz obiektywu o ogniskowej 28 mm, czas otwarcia migawki powinien wynosić 1/30 s (najbliższy 1/28 s) lub być krótszy. W przypadku obiektywu o ogniskowej 200 mm, bezpiecznym czasem otwarcia migawki będzie 1/250 s (najbliższy 1/200 s) lub mniej. Firma Nikon konstruuje obiektywy wyposażone w układ redukujący skutki drgań, Canon też ma swoją wersję podobnych systemów; technologie te umożliwiają sto­sowanie dłuższych czasów otwarcia migawki i zmniejszają jednocześnie ryzyko po­ruszenia zdjęcia. Innym sposobem uniknięcia niechcianego efektu poruszonego zdjęcia jest użycie statywu i wężyka spustowego. Jeśli nie posiadasz stabilizowanego obiektywu czy aparatu ani statywu, to możesz zminimalizować poruszenia aparatu poprzez właściwe jego trzymanie. Trzeba pamiętać o ułożeniu łokci blisko ciała, nie należy ich unosić. Dobrze jest podtrzymywać obiektyw lewą ręką, opierając na niej cały jego ciężar.

Nie należy też gwałtownie naciskać spustu migawki, trzeba raczej delikat­nie przesuwać palec nad spustem. Dobrze również jest oprzeć się o coś pod­czas wykonywania zdjęć, na przykład o ścianę lub drzewo. A na koniec, należy skoordynować oddech z wyzwalaniem migawki: weź wdech, wypuść część powie­trza, przerwij wydychanie i dopiero wtedy naciśnij spust migawki.

Są to reguły służące zapobieganiu drganiom aparatu, ale reguły są po to, aby je łamać, prawda? Skoro już wiesz, jak unikać drgań aparatu, zachęcam do wy­konania poruszonych zdjęć. Podczas robienia tego zdjęcia (4.7) wiedziałem, że znajduję się na granicy swoich możliwości utrzymywania nieruchomo aparatu. W tym przypadku, aby otrzymać prawidłową ekspozycję, musiałem zastosować czas otwarcia migawki wynoszący 1/15 s, przy ogniskowej 50 mm. Dało to w efekcie poruszone zdjęcie, które zyskało dzięki temu pewien dramatyzm, nie będąc jednocześnie całkowicie zamazane. Inną ciekawą cechą poruszeń aparatu jest to, że ich skutki są bardziej widoczne w średnich tonach zdjęcia niż w ja­snych lub ciemnych.

W jasnych i ciemnych partiach zdjęcia nie ma wystarczającej ilości in­formacji, która mogłaby zostać zamazana. Oznacza to, że białka oczu mo­delki będą wyglądały na mniej poruszone niż reszta jej twarzy, co może dać interesujący efekt. Niezależnie od tego, czy chcesz wykorzystać efekt porusze­nia aparatu, czy nie, pamiętaj o tym, kiedy najczęściej ten efekt występuje. Jeśli zamierzasz go wykorzystać, wykonaj kilka zdjęć, aby wybrać właściwy czas otwarcia migawki. Możesz także zastosować funkcję powiększania obrazu na monitorze LCD aparatu, żeby zobaczyć efekty poruszenia, ponieważ nie są one widoczne podczas wyświetlania całej klatki.

ŚWIATŁO Z OKNA I FOTOGRAFIA ŻYWNOŚCI

4.8 i ilustracja 6. Do wykonania zdjęć truskawek zostało zastosowane światło padające z okna wychodzącego na północ.
4.9 i ilustracja 7. Dodałem niewielki arkusz białego kartonu odbijający światło w kierunku truskawek.
4.10 i ilustracja 8. Arkusz czarnego kartonu umieszczony nad talerzem z truskawkami osłabił światło.

Żywność najlepiej fotografować w miękkim oświetleniu padającym nieco znad i zza fotografowanego obiektu, zatem jest to doskonała okazja do wykorzystania światła z okna. Na serii zdjęć i schematów pokazałem podstawową aranżację stosowaną przy fotografowa­niu żywności. Na pierwszym zdjęciu (4.8) miękkie światło padające z okna wychodzącego na północ oświetla talerz z truskawkami z tyłu pod kątem 45 stopni.

W przypadku drugiego zdjęcia (4.9) dodałem nie­wielki arkusz białego kartonu odbijający światło w kie­runku truskawek.

Na trzecim zdjęciu (4.10) widać efekt zastosowa­nia małego arkusza czarnego kartonu, który odjął część światła padającego z góry na truskawki i tym samym zredukował kontrast między światłami a cieniami.

PROJEKTY

1. Zastosuj światło padające z boku modela do utwo­rzenia - wzorem mistrzów malarstwa - efektu chia­roscuro. Sprawdź, czy jaśniejsza strona postaci znaj­duje się na ciemniejszym tle, a ciemniejsza strona na jaśniejszym tle. Łatwiej jest uzyskać ten efekt w ciem­nym pomieszczeniu.

2. W podobnej aranżacji umieść blendę po ciemniej­szej stronie modela. Ustaw go w trzech pozycjach: w kierunku okna, w kierunku aparatu, a następnie w stronę blendy. W przypadku ostatniego ustawie­nia należy nieco dłużej naświetlać. Przesuwaj blendę do i od modela, aby uzyskać różne proporcje jasności obu części twarzy.

3. Zastosuj nieprzezroczysty materiał do zablokowa­nia części światła padającego z okna na modela. Na przykład, użyj czarnego kartonu do zablokowania światła padającego na dolną część ciała i stwórz miękkie światło punktowe oświetlające głowę i ramiona. Lub przeciwnie, wykorzystaj czarny karton do zablokowa­nia światła padającego na głowę modela - by oświetlić tylko to, co trzyma w ręku: książki, kwiaty, albo dziecko na rękach.

4. Wyszukaj takie miejsca, które mógłbyś nazwać rajem świetlnym. Są to po­mieszczenia z białymi ścianami, jasną podłogą i oknami - z co najmniej dwóch stron. Masz tutaj wiele możliwości kształtowania oświetlenia. Model może być owinięty światłem. Gdy do pomieszczenia wpadnie bardziej kon­trastowe światło słoneczne, spróbuj je połączyć z miękkim światłem od­bitym od ścian i podłogi. Światło pochmurnego dnia utworzy zupełnie miękkie oświetlenie. Niezależnie od tego, możesz przysuwać modela do tego lub innego okna, uzyskując delikatne różnice w oświetleniu stron jego twa­rzy. Możesz też ustawić go dokładnie między oknami, aby utworzyć równo­mierne oświetlenie, lub tyłem do okna, aby wykorzystać efekty oświetlenia tylnego. Przy podejmowaniu decyzji, co ma być najciemniejszym obszarem zdjęcia - twarz modela, włosy czy ubranie - pamiętaj o rozpiętości tonalnej.

5. Wykorzystuj wysokie okna. Ponieważ oświetlają one duży obszar, nadają się do oświetlenia całej postaci, grup osób lub modeli wymagających dużej przestrzeni, jak dzieci, tancerze, sportowcy itd.

6. Wykorzystuj małe okna do tworzenia dramaturgii powstałej dzięki szybko spadającemu natężeniu oświetlenia i pamiętaj o prawie odwrotnej proporcjonalności. Ustaw modela blisko niedużego okna, aby zaobserwować, jak szybko ciemnieje nieoświetlona połowa twarzy.

7. Nie unikaj sytuacji słabego oświetlenia. Stosuj reguły zapobiegające porusze­niu aparatu, ale też używaj celowego nieznacznego poruszenia jako środka tworzenia napięcia na fotografii.

8. Sfotografuj ustawiony obok okna talerz z jedzeniem. Najlepsze do tego jest miękkie, rozproszone światło, toteż używaj światła padającego z okien skierowanych na północ lub stosuj materiały rozpraszające bezpośrednie światło słoneczne. Zaaranżuj plan zdjęciowy w taki sposób, aby okno znajdowało się z tyłu kadru (może być widoczne w kadrze lub nie). Spraw, aby światło okienne padało na pożywienie nieco z góry i z tyłu. Stosuj blendy do wypełnienia światłem cieni znajdujących się z przodu planu zdjęciowego lub czarne zastawki do zlikwidowania świateł na potrawach.

Don Marr "Światło zastane w praktyce"
Liczba stron: 128
Format: 210 x 280
Oprawa: miękka
Cena detaliczna: 44,90 zł

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22
Powiązane artykuły