Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24 mm f/1,8 ZA - test

Użytkownicy bezlusterkowców Sony z matrycą APS-C, którzy chcieliby fotografować "jasną trzydziestkąpiątką" mogą skorzystać z modelu Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24 mm f/1,8 ZA. Przekonajcie się jak ten obiektyw poradził sobie z naszą procedurą testową.

Autor: Michal Grzegorczyk

9 Październik 2014
Artykuł na: 23-28 minut

13. Podsumowanie

Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24 mm f/1,8 ZA wzbudza mieszane odczucia. To ładny, bardzo solidnie wykonany obiektyw, który z przyjemnością przypina się do korpusu. Nominalna ogniskowa 24 mm w połączeniu z matrycą APS-C daje kąt widzenia jak obiektyw 36 mm na pełnej klatce. To tzw. reporterski standard, chyba najbardziej uniwersalna ogniskowa, która sprawdzi się praktycznie w każdej sytuacji zdjęciowej. Jeśli do tego dodamy dobre światło f/1,8 to otrzymamy obiektyw, który dla wielu fotografow mógłby być jedynym używanym szkłem.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Rozdzielczość w calym obszarze kadru i na wszystkich przysłonach przekracza "poziom przyzwoitości", choć warto mieć świadomość dużych różnic między środkiem kadru, a jego brzegami. Testowany Zeiss nie jest też konstrukcją, której wystarczy lekkie przymknięcie przysłony, by osiągnąć najlepsze rezultaty. Rozdzielczość poprawia się dość wolno i swoje maksimum osiąga dopiero w okolicy wartości f/4 - 5,6.

Jeśli chodzi o pozostałe wady optyczne nie jest już tak różowo. Od obiektywu za około 3500 złotych oczekiwalibyśmy mniejszej aberracji chromatycznej i winietowania (tym bardziej, że Zeiss 24 mm f/1,8 nie jest szczególnie mały). Również praca pod ostre światło może sprawiać problemy.

Jak widać Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24 mm f/1,8 ZA to obiektyw dobry, ale nie idealny (szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę jego cenę). Ostatecznym argumentem przemawiającym za tą konstrukcją jest jednak fakt, że nie ma bezpośredniej konkurencji. Jeśli użytkownik bezlusterkowców Sony z matrycą APS-C chce fotografować "jasną trzydziestkąpiątką", wybór jest prosty.

+ solidna, metalowa obudowa

+ metalowy bagnet

+ cichy i szybki autofokus

+ wygodny pierścień ostrości

+ niewielka minimalna odległość ostrzenia

+ bardzo dobra rozdzielczość obrazu w centrum kadru

+ minimalna dystorsja

+ bogaty zestaw handlowy

- zbyt duża aberracja chromatyczna

- winietowanie

- praca pod ostre światło

- brak stabilizacji obrazu

Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24 mm f/1,8 ZA uzyskał w swojej klasie 70%
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)