Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/4G VR - test

Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/4G VR to najnowszy profesjonalny teleobiektyw japońskiego producenta. Wielu użytkowników czekało na tego typu propozycję z bagnetem F. W tym segmencie jest jednak bardzo duża konkurencja. Czy najnowszy produkt Nikona będzie w stanie nawiązać równą walkę z droższą propozycją Nikona i obiektywami producentów zewnętrznych?

Autor: Patryk Wiśniewski

15 Luty 2013
Artykuł na: 29-37 minut

14.Podsumowanie

Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/4G VR to bez wątpienia udana konstrukcja. W porównaniu do swojego starszego brata, którego test zaprezentowaliśmy w ubiegłym tygodniu, jest zdecydowanie mniejszy i lżejszy, ale kosztem światłosiły. Spadek światła o 1 EV poskutkował także wyraźnym spadkiem ceny - nowy Nikkor kosztuje ponad 2500 złotych mniej niż flagowa propozycja.

Mimo tej wyraźnej różnicy cenowej nie możemy narzekać na jakość wykonania nowej propozycji. Wszystkie elementy obudowy ściśle do siebie przylegają, metalowa obudowa została pokryta czarnym matowym lakierem. Wzornictwo jest spójne z pozostałymi profesjonalnymi obiektywami Nikona. Bagnet jest oczywiście metalowy i uszczelniony. Jedyne zastrzeżenia możemy mieć do miękkiego pokrowca i plastikowej osłony przeciwsłonecznej. Najwyraźniej jest to zarezerwowane tylko dla topowych modeli Nikkora. Dziwi także brak mocowania do statywu, które w tego typu konstrukcjach jest dość istotne.

Właściwości optyczne obiektywu w nieznacznym stopniu odbiegają od flagowego modelu, czyli Nikona AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II. Nie możemy specjalnie narzekać na jakość obrazu, która jest na dobrym poziomie, zbliżonym do flagowej propozycji. Wyniki rozdzielczości są do siebie bardzo zbliżone, zdjęcia charakteryzują się jednak wyższym kontrastem i nasyceniem niż w wersji f/2.8. Obiektyw bardzo dobrze radzi sobie z aberracją chromatyczną czy dystorsją, które nie wpływają w znaczący sposób na jakość generowanego obrazu. Jedyne zastrzeżenia możemy mieć do poziomu winietowania, zwłaszcza przy konstrukcji o świetle f/4.

Na pochwałę zasługuje także system autofokusa, który pracuje bez zarzutu. Swobodnie możemy przełączać się między trybem pojedynczym, a ciągłym. Autofokus jest cichy, szybki i celny, a tego przecież oczekujemy w przypadku obiektywu Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/4G VR. Na pochwałę zasługuje także stabilizacja obrazu, która jest wydajna nawet o 4 EV.

Nikon prezentując ten obiektyw nie zawiódł pokładanych w nim oczekiwań. Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/4G VR bez najmniejszych kompleksów może stawać do rywalizacji z ze swoim starszym bratem, obiektywem Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II. Oferuje zbliżoną jakość obrazu do propozycji ze światłem f/2.8, jest jednak od niej wyraźnie tańszy, aż o 2500 złotych. W zamian otrzymamy obiektyw mniejszy i lżejszy o bardzo zbliżonych osiągach. Czy w takim razie warto dopłacić do flagowego Nikona AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II? Warto pod warunkiem, że niezbędne jest nam światło f/2.8, w innych przypadkach powinniśmy bliżej zapoznać się z obiektywem Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/4G VR.

+ niewielkie gabaryty

+ bardzo dobra jakość wykonania

+ uszczelniony bagnet

+ wygodna obsługa

+ szybki i celny autofokus

+ wydajna stabilizacja

+ ostrość w centrum i na brzegach kadru

+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna

+ niewielka dystorsja

+ skuteczne powłoki antyrefleksyjne

- brak mocowania do statywu w zestawie handlowym

- winietowanie

Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/4G VR otrzymał w swojej klasie 85%
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)