Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
9. Aberracja chromatyczna
Aberracja w obiektywie Nikon AF-S Nikkor 28mm f/1.8G jest dobrze skorygowana. W całym zakresie przysłon jest na bardzo dobrym poziomie i nie powinna przeszkadzać fotografującemu. Możemy ją zaobserwować tylko w brzegach kadru i tylko przy powiększeniu 1:1 na ekranie komputera.
Największą aberrację zaobserwowaliśmy na przesłonach f/11 i f/16, na których osiągnęła wartość 1.5 piksela. Mimo tego, według naszych standardów jest to bardzo dobry wynik.
Aberracja na odbitkach nie będzie widoczna już od najmniejszego otworu przesłony.
Podłużna aberracja chromatyczna
Praktycznie każdy jasny obiektyw boryka się z podłużną aberracją chromatyczną. Wpływa ona na obszary przed punktem ostrości oraz za punktem ostrości, dając im kolorową obwódkę zieloną lub magentową. Nie inaczej jest w przypadku obiektywu Nikon AF-S Nikkor 28mm f/1.8G. Najwyraźniej tę wadę optyczną zaobserwujemy oczywiście na maksymalnym otworze względnym przysłony, czyli f/1.8. Wraz z przymykaniem jej wartości wada coraz mniej wpływa na jakość zdjęć, a przy f/4 jest już praktycznie niewidoczna. Poniżej prezentujemy wycinki z plików RAW ilustrujące zachowanie obiektywu.