Nikon AF-S Nikkor 28mm f/1.8G - test

Nikon AF-S Nikkor 28mm f/1.8G to szerokokątny obiektyw japońskiego producenta, który swoją premierę miał w kwietniu bieżącego roku. To jasne i uniwersalne szkło w niewygórowanej cenie. Przeczytajcie nasz pełny test, aby przekonać się o jego możliwościach.

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Grudzień 2012
Artykuł na: 17-22 minuty

9. Aberracja chromatyczna

Aberracja w obiektywie Nikon AF-S Nikkor 28mm f/1.8G jest dobrze skorygowana. W całym zakresie przysłon jest na bardzo dobrym poziomie i nie powinna przeszkadzać fotografującemu. Możemy ją zaobserwować tylko w brzegach kadru i tylko przy powiększeniu 1:1 na ekranie komputera.

Największą aberrację zaobserwowaliśmy na przesłonach f/11 i f/16, na których osiągnęła wartość 1.5 piksela. Mimo tego, według naszych standardów jest to bardzo dobry wynik.

Aberracja na odbitkach nie będzie widoczna już od najmniejszego otworu przesłony.

Wykres przedstawiający średnią oraz maksymalną aberrację chromatyczną na kadrze w pikselach
Rozłożenie aberracji chromatycznej na pikselach przy przysłonie f/1.8
Rozłożenie aberracji chromatycznej na odbitce 20x30 cm przy przysłonie f/1.8
Rozłożenie aberracji chromatycznej na pikselach przy przysłonie f/4
Rozłożenie aberracji chromatycznej na odbitce 20x30 cm przy przysłonie f/4

Podłużna aberracja chromatyczna

Praktycznie każdy jasny obiektyw boryka się z podłużną aberracją chromatyczną. Wpływa ona na obszary przed punktem ostrości oraz za punktem ostrości, dając im kolorową obwódkę zieloną lub magentową. Nie inaczej jest w przypadku obiektywu Nikon AF-S Nikkor 28mm f/1.8G. Najwyraźniej tę wadę optyczną zaobserwujemy oczywiście na maksymalnym otworze względnym przysłony, czyli f/1.8. Wraz z przymykaniem jej wartości wada coraz mniej wpływa na jakość zdjęć, a przy f/4 jest już praktycznie niewidoczna. Poniżej prezentujemy wycinki z plików RAW ilustrujące zachowanie obiektywu.

f/1.8
f/2
f/2.8
f/4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)