Olympus E-PL1 - test

Olympus E-PL1 jest trzecim cyfrowym PEN-em japońskiego producenta. Aparat charakteryzuje się jeszcze bardziej "kompaktową" obsługą oraz wymiarami - w sam raz dla dotychczasowych użytkowników prostych aparatów kieszonkowych. Identycznie jak w przypadku E-P2 aparat został wyposażony w port akcesoriów, nowością natomiast jest wbudowana lampa błyskowa. Wewnątrz znajdziemy sprawdzoną 12 MP matrycę Live MOS oraz procesor TruePic V.

Autor: Damian Bednarzak

16 Kwiecień 2010
Artykuł na: 38-48 minut

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Generalnie co do szybkości E-PL1 nie możemy mieć większych zarzutów. Jedynie podczas korzystania z filtrów artystycznych zauważamy spowolnione odświeżanie monitora oraz chwilę przestoju podczas obróbki zdjęcia. Samo uruchomienie aparatu zajmuje pół sekundy, ale musimy pamiętać aby kitowy obiektyw znajdował się w odpowiedniej pozycji - w przeciwnym wypadku aparat nie pozwoli wykonać zdjęcia oraz zostanie wyświetlony stosowny komunikat. Na pochwałę zasługuje układ AF, mimo iż działa w trybie detekcji kontrastu to sprawnie radzi sobie z ustawieniem ostrości.

Zdjęcia seryjne

W trybie seryjnym producent podaje, iż aparat jest w stanie wykonywać zdjęcia prędkością 3 kl/s, a długość serii zależy w dużej mierze od szybkości karty pamięci. Według naszych pomiarów E-PL1 faktycznie jest w stanie robić zdjęcia z szybkością 3 kl/s, w przypadku JPEG-ów długość serii wynosi 15 klatek. Dla zdjęć RAW natomiast 10 klatek, a dla JPEG+RAW 9 klatek. Należy przyznać, iż 3 kl/s to na dzień dzisiejszy jedynie standard, nie wyróżniający korpusu spośród konkurencji.

Pomiar ostrości

W E-PL1 pomiar ostrości odbywa się jedynie na zasadzie detekcji kontrastu, czyli tak jak ma to miejsce w kompaktach i wszelkiego rodzaju hybrydach. Przeciętny czas, jaki potrzebuje układ AF na ustawienie ostrości to 0,5 - 1 sekundy - podobnie jak przypadku E-P2. Wśród podstawowych trybów pracy AF (pojedynczy, ciągły oraz manualny) znajdziemy pozycję C-AF TR, oznaczającą tryb śledzenia AF, czyli podążanie pola AF i ustawianie ostrości na wskazanym obiekcie. Obiektyw kitowy charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami optycznymi oraz stosunkowo cichą pracą. Posiada on także niezłe właściwości makro, mimo że nie zostało to uwzględnione w nazwie obiektywu, pisaliśmy o tym w teście modelu E-P2.

tryby pracy układu AF

Pomiar światła

Olympus E-PL1 oferuje trzy podstawowe sposoby pomiaru: ESP - matrycowy, centralnie ważony i punktowy. Do tego E-PL1 daje możliwość wyboru dwóch zmodyfikowanych pomiarów punktowych: HI oraz SH, pomiar HI celowo nieco prześwietla, a SH niedoświetla zdjęcia. Uzyskany efekt może przydać się, gdy fotografujemy w technice High-key lub Low-key pamiętajmy jednak, że podobne rezultaty możemy uzyskać używając tradycyjnego pomiaru światła oraz korekty ekspozycji. Pomiar światła doskonale spełnia swoją rolę, każdy z tradycyjnych trybów działa bardzo przewidywalnie i w zdecydowanej większości przypadków możemy na nim polegać.

tryby pomiaru światła

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów ekspozycji znajdziemy siedem trybów fotografowania i jeden filmowy. Bardziej zawansowani użytkownicy zapewne będą wykorzystywać tryby półautomatyczne oraz manualny (P,A,S,M). Dla początkujących oraz w specyficznych sytuacjach, wymagających szybkiego wykonania zdjęcia, z pomocą przyjdzie tryb iAuto, automatycznie dobierający optymalne parametry. Tradycją w Olympusach stała się obecność filtrów artystycznych, znajdujących się pod pozycją ART. Do wyboru mamy ich sześć, szczegóły przedstawiamy w dalszej części tego rozdziału. W nowym Olympusie nie zabrakło również trybów tematycznych SCN - lista trybów tematycznych wygląda identycznie jak w przypadku wcześniejszych PEN-ów.

tarcza trybów

Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowany tryb Auto oraz zaimplementowane w nim narzędzie Live Guide. Pisaliśmy o nim w artykule Live Guide Olympusa na stronie internetowej, w którym znajdziemy odnośnik do wspomnianego w temacie symulatora. Live Guide ma na celu uproszczenie obsługi aparatu oraz w przystępny sposób wytłumaczenie działania konkretnych pozycji w menu. Przykładowo, korekta ekspozycji wyjaśniona jest jako "zmiana jasności", a zmiana wartości przesłony jako "rozmycie tła". Ponadto w wielu miejscach, po naciśnięciu przycisku INFO uzyskujemy informacje o aktualnie zmienianym ustawieniu.

Live Guide

Co ciekawe, w trybie AUTO znajdziemy również mini poradnik, podpowiadający nam jak w fotografować w określonych sytuacjach. Przykładowo znajdziemy wskazówki jak postępować podczas fotografowania dzieci, kwiatów (makro) lub żywności. Wszystko wytłumaczone bez używania takich pojęć jak przesłona czy ogniskowa. Dodatkowo znajdziemy informacje o podstawowych zasadach kadrowania, np. zasadzie trójpodziału, co sprawia, że w czasie podróży lektura tego mini poradnika może okazać się pouczająca.

przykładowe pozycje poradnika

Filtry artystyczne

Filtry artystyczne na stałe trafiły do lustrzanek oraz kompaktów z wymienną optyka Olympusa. Nic dziwnego, gdyż dają one naprawdę ciekawe i dobrze wyglądające efekty. W modelu E-PL1 lista filtrów artystycznych wygląda następująco:

  • Pop Art.
  • Zmiękczanie ostrości
  • Ziarnisty film
  • Fotografia otworkowa
  • Diorama
  • Delikatna sepia
filtry artystyczne

Poniżej przedstawiamy działanie wyżej wymienionych filtrów, dla ułatwienia porównania kadr pozostał niezmieniony.

Szczególnie do gustu przypadły nam dwa filtry: ziarnisty film oraz diorama. Tajemnicza nazwa tego drugiego oznacza efekt makiety, podobną zabawę głębią ostrości możemy osiągnąć obiektywami typu tlit-shift.

Bracketing

W nowym aparacie Olympusa mamy do dyspozycji nie tylko autobracketing, czyli bracketing ekspozycji, ale również bracketing: balansu bieli, błysku oraz czułości ISO. Zaawansowane opcje bracketingu często znajdujemy w konstrukcjach Olympusa, jest to ich niezaprzeczalna zaleta. Niestety, by w E-PL1 dostać się do jego ustawień musimy przebrnąć przez gąszcz zakładek menu.

Balans bieli

Identycznie jak w przypadku E-P2, poza automatycznym pomiarem balansu bieli oferuje 8 trybów zdefiniowanych, ustawienie na białą kartkę i według stopni Kelvina, czyli wszystko co może być nam potrzebne. Zmiany balansu bieli dokonujemy za pomocą szybkiego menu funkcyjnego. Jeżeli chcemy korzystać z balansu bieli ustawianego na białą kartkę musimy zdefiniować przycisk Fn, żeby obsługiwał jednodotykowy balans bieli.

ustawienia balansu bieli w szybkim menu funkcyjnym

Należy przyznać, że automatyczny balans bieli dobrze radzi sobie w większości sytuacji. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości możemy ustawić balans bieli ręcznie lub skorzystać z zapisu danych w postaci plików RAW.

Filmowanie

E-PL1 umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości HD 720p, czyli rozdzielczości 1280x720 z dźwiękiem. Tak jak w przypadku E-P2 możemy używać trybu manualnego podczas nagrywania, co oznacza że jesteśmy w stanie ustawić przesłonę oraz w pewnym zakresie szybkość migawki i czułość ISO podczas nagrywania. Ponadto, podczas rejestracji materiał może być poddawany obróbce zgodnie z wcześniej wybranym filtrem artystycznym. Oczywiście przez cały czas nagrywania możemy korzystać z AF (także trybu śledzenia AF) oraz stabilizacji obrazu. Filmowanie usprawnia wcześniej wspomniany dedykowany przycisk na tylnej ściance, szybko uruchamiający nagrywanie. Filmy zarejestrowane E-PL1 wyglądają bardzo dobrze i można je porównywać do nakręconych prostymi kamerami HD. Nieco przeszkadza delikatnie słyszalny odgłos ustawiania ostrości przez kitowy obiektyw.

Podsumowanie rozdziału

Główną zaletą E-PL1 jest obecność dających bardzo dobre efekty filtrów artystycznych. Kolejnymi atutami małego Olympusa są z pewnością narzędzie Live Guide oraz zaawansowane funkcje rejestracji wideo (HD 720p). Jeśli chodzi o niedociągnięcia, to życzylibyśmy sobie nieco szybszej pracy aparatu - szczególnie podczas korzystania z filtrów artystycznych.

+ filtry artystyczne

+ narzędzie Live Guide

+ rejestracja filmów HD 720p

+ dobre osiągi kitowego obiektywu

- niekiedy powolna praca aparatu

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57