Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
WŁAŚCIWOŚCI FOTOGRAFICZNE
FinePix S2 Pro oferuje wszystkie tryby ekspozycji charakterystyczne dla zwykłej lustrzanki. Nie ma tu programu Auto, który zwykle automatycznie uruchamia lampę błyskową, ale jest typowy tryb automatyki programowej (P). Ponadto półautomatyczne tryby priorytetu migawki (S) i priorytetu przysłony (A) oraz tryb w pełni manualny. Po wybraniu trybu pracy wartości czasu ekspozycji i przysłony dobieramy dwoma kołami sterującymi (pod palcem wskazującym i kciukiem prawej dłoni). Ustawnie indywidualne CSM 9 umożliwia wybór które z pokręteł ma odpowiadać za który z parametrów.
Migawka operuje w zakresie czasów 30 - 1/4000 sek., ale w trybie automatyki (P) i priorytetu przysłony (A) najdłuższy czas naświetlania to 15 sek. Ponadto w trybie manualnym dostępny jest czas wymuszony (bulb), ale trzeba go wcześniej aktywować (CSM 6). Mimo tego, że S2 Pro oferuje długie czasy naświetlenia to nie posiada żadnego specjalnego programu redukcji szumów. Charakterystyczną właściwością sensorów światłoczułych jest generowanie zakłóceń przy długich czasach naświetlania. SuperCCD III wykonuje tu całą pracę bardzo dyskretnie i nadzwyczaj skutecznie. Nawet przy bardzo słabym oświetleniu zdjęcia nie są "wybrakowane".
S2 Pro posiada tradycyjny system pomiaru światła i każdy trzech sposobów wybierany jest niewielkim pokrętłem ulokowanym z prawej strony wizjera. Podobnie jak w wypadku F80 można się tu przyczepić do wygody takiej obsługi. W czasie aktywnej pracy w terenie przy zmiennych warunkach oświetleniowymi, szybka zmiana sposobu pomiaru nie jest łatwa. Drugiej strony "sztywność" i niezbyt wygodny dostęp do przełącznika gwarantuje małe prawdopodobieństwo przypadkowej zmiany tego parametru. Przy pełnej zgodności obiektywu najbardziej uniwersalny jest 10-polowy, multisegmentowy pomiar matrycowy zbierający informacje o oświetleniu z całej matówki według optymalnego algorytmu. Przy średnio-kontrastowych warunkach przydatny może być pomiar centralnie-ważony obliczający wymagane wartości ekspozycji na podstawie centralnego pola o średnicy 12mm. Ostatni to pomiar punktowy (4mm - ok. 2 % pola obrazowego) połączony z jednym z pięciu punktów AF.
W każdym trybie pracy dostępna jest korekta ekspozycji w zakresie +/-3EV i skoku 1/2EV. Uruchamiamy ją dociskając przycisk korekty z jednoczesnym wyborem żądanej wartości głównym kołem nastawczym. W przypadku zwykłego filmu skok 1/2EV był całkowicie wystarczający, ale film cyfrowy o znacznie mniejszej tolerancji na błędy naświetlenia wymaga korekty co 1/3EV i kolejna wersja lustrzanki FinePix powinna to uwzględnić.
Ciekawe funkcje kryje przycisk blokady ekspozycji / ostrości. W ustawieniu podstawowym jest to standardowa kombinacja AE-L/AF-L, ale w menu CSM pod numerem 9 kryją się alternatywne opcje blokady. I tak, możemy zastosować tylko blokadę ekspozycji (CSM 9/1) lub tylko blokadę ostrości (CSM 9/2). Trzecia opcja to "utrzymanie blokady AE" (CSM 9/3), której zwolnienie następuje po drugim dociśnięciu przycisku AE-L/AF-L lub po wyzwoleniu migawki. W praktyce, możemy kontynuować mierzenie ostrości przy stałych parametrach ekspozycji. Ostatnia funkcja to przeniesienie pomiaru ostrości z półpozycji migawki na przycisk blokady (CSM 9/4), ale musimy wtedy pamiętać, że naciśnięcie spustu nie powoduje aktywacji systemu AF. Z kolei w menu CSM 5 (0: Disable, 1: Activated) możemy wybrać czy za blokadę AE/AF ma odpowiadać przycisk blokady czy też funkcję tę ma pełnić spust migawki (półpozycja). To drugie rozwiązanie bardzo ułatwia wykonanie pomiaru i szybkie przekadrowanie kompozycji.