Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
6. WŁAŚCIWOŚCI I FUNKCJE FOTOGRAFICZNE
FinePix E550 to aparat adresowany zarówno do wymagających amatorów jak i nieco bardziej wyrobionych użytkowników. Wskazują na to oferowane przez tę konstrukcję liczne programy tematyczne oraz półmanualne i manualna możliwość kontroli ekspozycji. Najważniejsze tryby pracy (programy, P/A/S/M czy film) udostępnia nam wygodne pokrętło umieszczone na górnej części aparatu, natomiast pozostałe, niemniej ciekawe kryją się już w menu aparatu.
Tryby pracy
W każdym (poza filmowym) z dostępnych trybów pracy dostępnych za pomocą funkcyjnego pokrętła użytkownik ma do dyspozycji wybór rozdzielczości, czułości i trybu kolorów, które kryją się w podręcznym menu wywoływanym niebieskim przyciskiem funkcyjnym (F). Podstawowe tryby obejmują (zgodnie z ruchem wskazówek zegara): pełną automatykę - z dostępem do samowyzwalacza i trybu zdjęć seryjnych, automatykę programową P-AE z automatycznie dobieranymi parametrami ekspozycji według zadanego pomiaru światła, z możliwym shiftem, czyli zmianą stosunku czasu do przysłony (z zachowaniem poziomu ekspozycji) i kompensacją zdjęcia. W trybie tym użytkownik posiada także pełny dostęp do wszystkich ustawień aparatu. Dalej mamy priorytet migawki AE - ręcznie wybierany czas otwarcia migawki w zakresie od 3" do 1/1000 s. w skoku co 1/3EV; priorytet przysłony AE - ręcznie wybierany otwór przysłony w zakresie od F2,8 do F8.0 (W) i F5.6-F8.0 (T), oraz manual, który rozszerza zakres dostępnych czasów migawki do 1/2000 s. Lista zamykana jest przez sekwencje filmowe oraz programy tematyczne. Pierwszy realizowany jest w rozdzielczości 640x480 lub 320x240 w tempie 30 kl/s. użytkownik ma dostęp tylko do jasności LCD i menu Setup. Drugi obejmuje typowe sceny (nocną, sportową, krajobrazową i portretową).
Ekspozycja
FinePix E550 udostępnia 3 podstawowe sposoby pomiaru ekspozycji: punktowy (zdeterminowany centralnie), uśredniony-skoncentrowany oraz matrycowy pomiar Multi TTL, opierający się o wynik z 64 stref pomiarowych kadru. Jak już wspomnieliśmy zaproponowane na podstawie zadanego pomiaru wartości możemy skorygować w zakresie +/-2EV ze skokiem 1/3EV. Wartą odnotowania jest także funkcja auto bracketingu, który obejmuje serię 3 zdjęć (w kolejności poprawne, prześwietlone, nieoświetlone) z uprzednio zdefiniowanym skokiem o 1/3, 2/3 lub 1EV. Właściwość ta z pewnością przyda się zarówno bardziej wymagającym użytkownikom, jak i tym nieco mniej wprawionym, którzy mogą mieć jeszcze kłopoty z uzyskaniem optymalnej ekspozycji. Kolejnym z elementów niosącym za sobą wpływ na ekspozycję jest niewątpliwie zastosowany ekwiwalent czułości. W trybie jej automatyki obejmuje on zakres ISO80-640 natomiast ręczny wybór udostępnia nam wysoką wartość ISO800, która jednak ogranicza maksymalną rozdzielczość rejestrowanego obrazu do 2048 x 1536 (3MPix).
Pomiar ostrości
Ciekawie również prezentuje się lista trybów ustawiania ostrości. Obejmuje ona ostrzenie centralne z zablokowanym polem pomiarowym, matrycowy pomiar obszarowy z pierwszeństwem pierwszego planu, ostrość ciągłą (śledzącą) realizowaną tylko w centrum kadru, pomiar wielopunktowy (selektywny) z możliwością ręcznego wyboru jednego z 49 pól pomiarowych rozmieszczonych w układzie 7 x 7, a także strojenie manualne. Zaiste takiej listy nie powstydziłby się przedstawiciel bardziej zaawansowanej klasy. Do dwóch ostatnich mamy jednak małe zastrzeżenia. W czasie trwania testu pomiar selektywny kilkakrotnie pomylił się, przez co wybrany punkt ostrości, który miał być ostry - co sygnalizował aparat - wcale takim nie był. Z kolei ostatni z wymienianych sposobów strojenia naszym zdaniem nie został rozwiązany zbyt szczęśliwie. Tu dobieranie odległości odbywa się przy połączeniu przycisku ekspozycji i dźwigni zoom, niestety bez żadnej podpowiedzi. I choć duży monitor zapewnia precyzyjny podgląd, to jednak wyraźnie brakuje tu powiększenia obrazu czy choćby skali odległości. Szkoda.
W trybie normalnej rejestracji aparat ogniskuje z odległości 60 cm, co jest wynikiem bardzo przeciętnym. W trybie makro jest już nieco lepiej, choć i tak osiągi testowanego FinePixa odstają nieco od konkurencji. Tu minimalny dystans od fotografowanego obiektu wynosi 7,5 cm, co pozwala na rejestrację pola o powierzchni 6,8 x 5,1 cm.
Balans bieli
System równoważenia bieli poza bardzo dobrą automatyką obejmuje także tryb manualny, definiowany względem wzorca (białej lub szarej karty) oraz profile predefiniowane tj.: słońce, cień (chmury), światło żarowe i trzy jarzeniowe (dzienne 5700-7100K, ciepłe białe 4600-5400K, zimne białe 3900-4500K), które umożliwią uzyskanie optymalnych efektów przy niekiedy bardzo zróżnicowanym oświetleniu tego typu. Jak widać na tej liście nie znalazło się miejsce na profil światła błyskowego, jednakże wspomniana już znakomita automatyka gwarantuje w pełni zadowalające efekty.
Funkcje dodatkowe
W Fuji E550 arcyciekawie rozwiązane zostały możliwości rejestracji seryjnej. Poza wyżej opisanym bracketingiem aparat oferuje trzy dodatkowe formy klasycznej rejestracji seryjnej (bez zmiany wartości ekspozycji). Składają się na nie:
FinePix E550 oferuje także możliwość wprowadzenia korekty ostrości linii zdjęcia w skali +/-1, oraz dostępny za pomocą funkcyjnego przycisku (F.) tryb kolorów, który poza standardową barwną rejestracją obejmuje tryb chrome, o podwyższonym nasyceniu oraz rejestrację czarno-białą.