Właściwości fizyczne

Zapraszamy do lektury testu aparatu Fujifilm FinePix E550 będącego najwyższym z reprezentantów nowej serii "E" tegoż producenta. 6-megapikselowa matryca Super CCD HR IV generacji, obiektyw o szerokim 4-krotnym zakresie, duży monitor to najważniejsze cechy tego modelu.

Autor: mmi

10 Listopad 2004
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

4. WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE

Optyka

E550 wyposażony został w 4-krotny obiektyw Fujinon o ogniskowej 7.2-28.8mm, co stanowi nieco rozszerzony ekwiwalent 32.5-130mm (dla małego obrazka). Cały jej zakres przechodzimy w około 8 skokach zapewniając sobie tym samym dość przeciętną płynność kadrowania. Także pod względem jasności obiektyw testowanego FinePixa nie zachwyca. Maksymalny otwór przysłony to kolejno F2.8 (dla ujęcia szerokokątnego) i spada do F5.6 (dla tele), nawet jak na tę klasę jest słabym wynikiem.

Warto również nadmienić, iż właściwości obiektywu możemy nieco zmodyfikować stosując opcjonalne konwertery. I tak, przy użyciu nasadki 0.76x uzyskamy ekwiwalent 24.7mm natomiast przy zastosowaniu 1.94x zwiększamy jej zakres do ekwiwalentu 252mm. Obydwa konwertery mocowane są przy użyciu dedykowanego adaptera za pomocą bardzo wygodnego bagnetowego mocowania.

przycisk zwalniający pierścień konwerterów (oblewający obiektyw)

Możliwości celownicze oraz wyświetlacze

Kadrowanie w E550 odbywać się może za pomocą wizjera optycznego lub dużego monitora LCD typu TFT. Pierwszy przekazuje około 77% rejestrowanego obrazu co jest wynikiem mocno przeciętnym. Jednakże cieszy fakt, iż wyposażony został w ramkę informującą o błędzie paralaksy (co zdarza się już coraz rzadziej) oraz zieloną diodę zgłaszającą gotowość aparatu oraz zagrożenie o poruszeniu ujęcia, a także co ciekawe, informacje o niepoprawnej ekspozycji (ewentualnego prze/niedo-świetlenia).

Imponująco natomiast przedstawia się praca z użyciem wyświetlacza. Duży, 2-calowy monitor o wysokiej rozdzielczości 154.000 punktów przekazuje 96% rejestrowanego obrazu stanowiąc wygodne narzędzie celownicze, które sprawdza się niemal w każdych warunkach. Zarówno w dużym słońcu, jak i podczas trudnych zdjęć nocnych uzyskiwany podgląd jest naprawdę czytelny, a dzięki aż 10-stopniowej skali jasności mamy możliwość szerokiej regulacji jakości obrazu.

Lampa błyskowa

Wbudowana lampa błyskowa typu pop-up umieszczona jest w centralnej części aparatu. Niestety nawet w trybie jego pełnej automatyki, lampa musi zostać podniesiona przez użytkownika (nie zwalnia się samoczynnie jeżeli następuje potrzeba błysku) i dopiero po jej otworzeniu możemy zdać się na automatykę jej błysku. Poza wspomnianym trybem auto oferuje ona także błysk redukujący efekt czerwonych oczu z ewentualna synchronizacją z długimi czasami naświetleń (np. portret nocny), samą synchronizację bez redukcji, a także błysk dopełniający (wymuszony) oraz wyłączony. Lampa wspomagana jest przez zewnętrzny czujnik kontroli błysku a jej roboczy zasięg pracy obejmuje zakres 0.6-4.5m (przy szerokim kącie) i 0.6-2.2m (przy tele). Nieco bardziej wprawionych użytkowników z pewnością ucieszy możliwość wprowadzenia korekty siły błysku w zakresie +/-0.7 EV.

Pamięć, zasilanie i złącza

FinePix E550 zapisuje pliki na maleńkich kartach xD-Picture. Przy standardowych rozdzielczościach aparat nie udostępnia poziomów kompresji do wyboru i tylko dla interpolowanego powiększenia mamy do dyspozycji wybór pomiędzy jakością Normal i Fine. O ile przy maksymalnej nominalnej rozdzielczości (6MPix) generowane JPEGi zajmują około 1.5MB o tyle już interpolowane powiększenia (12MPix) rozrastają się kolejno do ok. 2.5MB (Normal) i 4.5MB (Fine). Testowany Fuji umożliwia również rejestrację w formacie CCD-RAW, jednakże jak ilustruje poniższa tabela na 16MB karcie dodawanej do wyposażenia aparatu mieści się tylko jedno takie zdjęcie. Wobec powyższego zakup dodatkowej karty wydaje się być wydatkiem nieuniknionym, do czego zresztą producenci aparatów już nas przyzwyczaili.

border=2;sizex=3;sizey=8;headersx=0;headersy=0| Rozdzielczość obrazu; Jakość; Liczba zdjęć na xD16MB;
CCD-RAW; ; 1;
12MPix (4048 x 3040);Fine;3;
12MPix (4048 x 3040);Normal;6;
6MPix (2848 x 2136);Normal;10;
3MPix (2048 x 1536);Normal;19;
2MPix (1600 x 1200);Normal;25;
0.3MPix (640 x 480);Normal;122

Zasilanie w aparacie E550 realizowane jest poprzez 2 akumulatory Ni-MH typu LR-6 (AA) o pojemności 2300mAh. Cieszy fakt, iż tak pojemne ogniwa zostały dołączone wraz z ładowarką (BC-NH01) do zestawu handlowego (znajdujemy je w pudełku razem z aparatem). Czas potrzebny na ich pełne naładowanie to ok. 4,5 godziny. Po takim czasie umożliwiają nam wykonanie około 200 zdjęć, 50% z błyskiem oraz umiarkowanym ich podglądzie.

Pozostałe wyjścia/wejścia to złącze opcjonalnego zasilacza, port USB 1.1 oraz A/V. Wszystkie trzy zabezpieczone są gumową zaślepką, która o dziwo nie jest w żaden sposób przytwierdzona do aparatu i z pewnością zaginie niejednemu użytkownikowi podczas eksploatacji. Wyjątkowo nieszczęśliwe rozwiązanie.

Szybkość pracy

Od razu brawa! FinePix E550 to piekielnie szybka konstrukcja jak na kompaktowy aparat amatorski. Producent podaje, iż czas potrzebny na uzyskanie pełnej gotowości aparatu od momentu wciśnięcia głównego włącznika to ok. 1,2 s. (!) Przyznajemy, że wynik ten znalazł swoje potwierdzenie podczas testu. Natomiast zmiana wartości ogniskowej obiektywu od skrajnej pozycji wide do tle wynosi ok. 1,5 s.

Rewelacyjnie reaguje także migawka. Opóźnienia rzędu 0,1 s. po uprzednim pomiarze ostrości oraz 0,4 włączając pomiar to wyniki naprawdę bardzo dobre. Czas potrzebny na zapisanie plików na karcie pamięci również prezentuje zadowalający poziom i wynosi około 2 sekund (średnio 2,14 przy interpolowanej wielkości 12MPix o jakości Fine; 2,04 12 Mp Normal oraz 2,00 s. przy nominalnej, 6 Mp jakości Normal). To znakomite tempo wzrasta jeszcze podczas odtwarzania zdjęć (osiągając wartości 1,5 s. 12Fine; 1,2 12Normal oraz 1,14 s. 6Normal). Zdjęcia seryjne, które prezentują się równie znakomicie opiszemy w dalszej części testu.

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33