Jakość zdjęć

Prezentujemy praktyczny test jednego z najnowszych kompaktów firmy Nikon, modelu Coolpix 5200. Jest to bardzo zgrabna i bogata w funkcje konstrukcja dysponująca dobrym obiektywem o 3-krotnym zbliżeniu. Rozdzielczość 5.1 Megapikseli to spora pokusa dla ambitnych amatorów.

Autor: Tomasz Gutkowski

20 Październik 2004
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

JAKOŚĆ ZDJĘĆ

Jakość zdjęć rejestrowanych przez Coolpix 5200 jest dobra lub bardzo dobra. Najmocniejszą stroną aparatu są kolory - wierne, dobrze nasycone. Balans bieli w trybie automatycznym sprawuje się bardzo dobrze. W świetle żarowym lepiej korzystać z ustawienia dedykowanego do takich warunków bo automatyka nie zawsze dobrze rozpoznaje typ oświetlenia (zdjęcia są za żółte). Jeśli zauważymy na ekranie rozbieżność w stosunku do tego co widzimy w rzeczywistości, najlepiej skorzystać z balansu definiowanego ręcznie, który jest niezawodny.

System pomiaru ekspozycji sprawuje się bardzo przyzwoicie. Zauważyliśmy dwa drobne kłopoty - minimalna tendencja do niedoświetlania oraz zbyt wysoki kontras. Bierze się to prawdopodobnie z usilnego trzymania się niskich czułości (w trybie Auto najczęściej ISO 64), co z kolei wynika ze sporego zaszumienia obrazu przy czułościach wyższych. Tak wiec pomiar ekspozycji jest w większości wypadków godny zaufania, ale warto poeksperymentować na początek z funkcją korekty ekspozycji i kontrastu. Z drugiej strony obraz jest bardzo dynamiczny - szczególnie gdy zmniejszymy nieco kontrast wydobędziemy szczegóły zarówno z partii ciemnych, jak i bardzo jasnych. Coolpix 5200 jest w mniejszym stopniu niż wielu konkurentów podatny na wypalanie bieli.

Ciekawie wygląda zasygnalizowana wyżej kwestia szumów. Jest coś w algorytmach przetwarzania obrazu, co wprowadza pewną niekonsekwencję. Trafiają się zdjęcia wykonane przy czułości ISO 200, które wyglądają bardzo dobrze, a bywają i takie gdzie już przy ISO 100 widać wyraźną "kaszę", szczególnie w cieniach. Poniższa seria pokazuje rosnące zaszumienie w miarę podnoszenia czułości.

ISO 64
ISO 100
ISO 200
ISO 400

Jeśli pojawią się silne szumy możemy spodziewać się też spadku ostrości i "kanciastości" obrazu. Aparat próbuje wybrnąć z sytuacji przez lekkie podostrzenie, ale efekt jest chyba odwrotny do zamierzonego. Mówimy tu o dość specyficznych warunkach (słabe oświetlenie żarowe, ISO 200, czas ekspozycji ok. 1/8 sek., bez lampy). Najlepiej więc trzymać się niskich czułości. I tu po raz kolejny padnie "ale z drugiej strony...". Chodzi o zaskakująco dobrą jakość zdjęć nocnych z długim czasem ekspozycji. Może to skuteczne działanie systemu redukcji szumów sprawiło, że obraz prezentuje się lepiej niż w niektórych "dziennych" sytuacjach. Duże brawa. System redukcji szumów możemy włączyć i wyłączyć w menu - jest on skuteczny i na szczęście niezbyt forsowny.

Zdjęcie nocne z balansem bieli Auto (z lewej) i balansem do światła żarowego
Fragment 1:1 wycięty z prawego zdjęcia powyżej

Punktem newralgicznym wszystkich małych aparatów cyfrowych jest dystorsja oraz aberracja chromatyczna. Pierwszemu zjawisku nie oparła się ogólnie świetna optyka Coolpixa 5200 - przy ujęciach szerokokątnych widoczne jest średnie zniekształcenie beczkowate rzędu 1.3%. Przy zbliżeniach problem znika...

Aberracja jest to efekt rozszczepiania promieni światła na soczewkach i objawia się purpurowymi obwódkami na styku fotografowanych kontrastowych powierzchni. W fotografii cyfrowej zjawisko to wzmacniane jest przez sensor. Coolpix 5200 ma tylko na tle konkurencji bardzo lekką tendencję do generowania purpurowych obwódek. Jak zwykle jest ona silniejsza w rogach kadru i właściwie nie występuje w jego centrum.

Umiarkowana aberracja chromatyczna
Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
36
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57