Tryby pracy i obsługa

Fujifilm uchodzi w tej chwili za specjalistę w dostarczaniu znakomitych, dopracowanych rozwiązań średniej i wysokiej klasy po bardzo przystępnych cenach. Aparat, który przetestowaliśmy potwierdza tę tezę w 200%.

Autor: Tomasz Gutkowski

3 Kwiecień 2002
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

TRYBY PRACY I OBSŁUGA

Praca z FinePix 2800 Zoom jest bardzo przyjemna. Ilość przycisków ograniczono do minimum, ale wystarczająco by mieć pełna kontrolę i szybki dostęp do funkcji aparatu. Większość zmian dokonuje się bezpośrednio w menu, które jest wyjątkowo przejrzyste. Składa się z tylko jednej strony głównej i rozwinięcia działu "Setup". Sam projekt wizualny listy przypomina nam co chwila, że mamy do czynienia ze sprzętem amatorskim - menu jest kolorowe, żeby nie powiedzieć cukierkowe. Osoby wolące bardziej purytańskie rozwiązania mogę uspokoić, że po pierwsze można się przyzwyczaić, a po drugie do pewnego stopnia ułatwia to pracę.

Zabawę z FP 2800Z rozpoczynamy zawsze od przycisku On/Off znajdującego się w środku pierścienia trybu pracy. W zależności od tego na jakiej pozycji będzie się ono znajdowało w momencie włączenia - uruchomi się ekran LCD (odtwarzanie) lub wizjer (rejestracja). W tym samym momencie obiektyw wysuwa się do pozycji początkowej i aparat zgłasza diodą (pod wizjerem) gotowość do pracy. Cała operacja zajmuje ok. 3 sek. (wyłączanie o 0.5 sek. dłużej).

W tym momencie możemy rozpocząć fotografowanie. Jeśli wcześniej nie wprowadzaliśmy żadnych zmian, aparat będzie pracował w trybie auto, w którym całkowicie dba za nas o właściwy dobór ekspozycji. Menu trybu Auto daje dostęp do rejestracji makro (obiektyw ustawia się automatycznie na właściwą pozycję i nie można zmienić ogniskowej), zapisu notatki dźwiękowej (po wykonaniu zdjęcia), oraz do samowyzwalacza (10 sek.). Jest też oczywiście ustawienie lampy błyskowej. Czas otwarcia migawki i przysłona dobierane są stosowanie do warunków zdjęciowych, za pomiar których odpowiada 64-strefowa matryca umieszczona za obiektywem (TTL). Test zdjęciowy pokazuje iż najlepszy pomiar zrobimy trzymając się centralnej części kadru tzn. interesujący nas obiekt powinien w momencie dokonywania mierzenia znajdować się w środku. Istnieje przy tym możliwość przekadrowania po zablokowaniu parametrów ekspozycji lekkim dociśnięciem spustu migawki (pół-pozycja).

Warto zauważyć, że nie ma programów tematycznych jednak jak okazuje się w praktyce FinePix 2800 Zoom daje sobie doskonale radę w bardzo różnorodnych sytuacjach zdjęciowych.

Tryb "manualny" nazwano tak nieco na wyrost. Wbrew powszechnie przyjętemu nazewnictwu nie możemy zmienić tu parametrów ekspozycji, ale da się je skorygować od -1.5 do +1.5EV (w skokach 1/3EV). Inna zmiana, do której daje dostęp ten tryb pracy to zmiana balansu bieli. Poza automatyką jest to równoważenie światła dziennego, żarowego, przyćmionego i 3 profile dla oświetlenia sztucznego. W stosunku do Auto odpada z menu samowyzwalacz - tak jakby używało się go tylko przy pełnej automatyce pracy.

Podobnie z rejestracja dźwięku, aby jej dokonać musimy przejść w tryb Auto (patrz Menu). W jednorazowym "ujęciu" nagramy do 30 sek. notatki dźwiękowej i będzie ona przypisana do ostatniego zrobionego zdjęcia. Licznik czasu nagrania wyświetla się klarownie na ekranie LCD. Nagrywanie włącza się i wyłącza przyciskiem MENU/OK. na tylnej ściance aparatu.

Aby uzupełnić informacje o ekspozycji trzeba dodać, że FinePix 2800 Zoom pracuje przy czasach 1/1500 - 1/2 sek. Szybka migawka całkiem przyzwoita, wolne czasy mogą być sporym ograniczeniem jeśli będziemy chcieli wykonać zdjęcia nocne przy świetle zastanym. Nie pomoże tu także większy ekwiwalent czułości - jest tylko jeden stały ISO 100. Większą swobodę automatyka aparatu ma z doborem migawki niż przysłony - dostępne są bowiem 3 otwory f/2.8 / f/4.8 / f/8.2. Z jednej strony mało, ale biorąc pod uwagę na jaki "rodzaj" fotografowania jest ten aparat nastawiony można wybaczyć. Do małej, średniej i dużej głębi ostrość chyba wystarczy, a o jakiejkolwiek precyzji z jej doborem i tak nie ma mowy.

W obu trybach pracy (rejestracja - Auto i Manual) możemy użyć lampy błyskowej. Ma ona 5 standardowych, znanych z większości aparatów trybów, a jej efektywny zasięg to ok. 0.3 - 3.5m przy szerokim kącie i 0.8 - 3.5m przy tele. Ogólnie lampa świeci równym błyskiem, oświetlając rogi kadru niewiele słabiej niż centrum. Nie polecamy za to stosowania lampy przy makrofotografii - zbyt silne skupienie i natężenie światła powodują ostre cienie i odbicia (i trudno się dziwić). Przy zdjęciach o zmierzchu przydaje się tryb synchronizacji z długimi czasami, możemy wykonać dzięki niemu eleganckie zdjęcie na którym światła w tle będą właściwie zaznaczone a pierwszy plan nie będzie wypalony.

Tryb filmowy to trzeci z podstawowych trybów pracy aparatu (obok rejestracji i odtwarzania). Po uruchomieniu górnym pokrętłem sterującym na LCD zobaczymy pozostały dostępny czas nagrania zaczynając od 60 sekund czyli czasu maksymalnego ujęcia (jeśli wystarczy miejsca na karcie). Obrazy ruchome zapisywane są w tempie 10 kl./sek. w rozdzielczości 320 x 240. Nagrywanie rozpoczyna się dociśnięciem spustu migawki i tak samo kończy się sekwencję. Będzie ona zapisana jako pojedynczy plik AVI (obraz z dźwiękiem). Przy "filmie" obiektyw zablokowany jest w ustawieniu szerokokątnym, ale dostępne jest 2.5-krotne zbliżenie cyfrowe.

Standardowo czas między kolejnymi ujęciami potrzebny na przygotowanie aparatu to ok. 3 sek. FP2800Z nie ma wbudowanego bufora pamięci dlatego jedynym ograniczeniem jest pojemność karty. W przypadku ruchomych obiektów bardzo przydaje się wybierany w menu tryb zdjęć ciągłych. W jednej serii zrobimy do 4 ujęć z prędkością ok. 2.5kl/sek (odstępy 0.4 - 0.5 sek. zależnie od wybranej rozdzielczości). Podczas zapisywania obrazów w pamięci wyświetli się index, na którym możemy podejrzeć efekty. Trzeba przyznać, że zabawa trybem ciągłym robi bardzo pozytywne wrażenie.

Ocena Trybów pracy i obsługi
Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57