Test Minolta DiMAGE E323

Prezentujemy krótki test aparatu cyfrowego Minolta DiMAGE E323. Jest to prosty, bardzo sympatycznie prezentujący się kompakt o kieszonkowych rozmiarach wyposażony w 3-krotny obiektyw i 3-megapikselowy sensor CCD. Przeznaczony jest dla amatorów.

Autor: Tomasz Gutkowski

7 Sierpień 2003
Artykuł na: 9-16 minut

TRYBY PRACY I WŁAŚCIWOŚCI FOTOGRAFICZNE

DiMAGE E323 pracuje w trybie automatyki ekspozycji oraz w kilku programach tematycznych. Do dyspozycji mamy zdjęcia pojedyncze, zdjęcia seryjne oraz tryb filmowy. Każdy z nich posiada oddzielne menu, w którym optymalizujemy ustawienia aparatu do określonej sytuacji zdjęciowej.

W programie Auto oddajemy inicjatywę w całości automatyce aparatu - sam dobierze wartość ekspozycji oraz oceni czy skupić się podczas pomiaru ostrości na najbliższym obiekcie czy na grupie obiektów zajmujących większość kadru. Jeśli chcemy wskazać automatyce preferowane ustawienia powinniśmy wybrać jeden z programów tematycznych. Są to: program "sportowy", w którym aparat dobierze możliwie krótki czas migawki dla uniknięcia poruszenia; program "portretowy", w którym preferowana jest możliwie mała głębia ostrości; program "krajobrazowy" dobierający dużą głębię ostrości (od pierwszego do ostatniego planu); program "nocny" umożliwiający wykonanie długich naświetleń z lampa lub bez; drugi tryb "portretowy" uwzględniający kolorystykę skóry; oraz tryb "Slim", zwężający obraz (efekt przypominający oglądanie filmu panoramicznego na standardowym monitorze).

Wybór trybu pracy z poziomu menu

256-polowy pomiar ekspozycji rozłożony jest równomiernie na całej powierzchni zdjęcia, ale wynik możemy korygować w zakresie +/-1.8Ev w skoku 0.3EV. Czułość dobierana jest także automatycznie w zakresie ISO 50 - 200 choć podczas testu udało nam się zmusić aparat do zastosowania czułości ISO 350 (zgodnie z odczytem aplikacji Exif).

3.0-megapikselowy sensor CCD rejestruje zdjęcia w rozdzielczości podstawowej 2048 x 1536, ale rozszerzono ją o interpolowana (sztucznie podbijaną) rozdzielczość 6M 2880 x 2160. Do wyboru mamy jeden z dwóch poziomów kompresji Fine i Normal. Na kartę SecureDigital 16MB, którą dostajemy w zestawie zmieści się przykładowo ok. 13 zdjęć 2048 x 1536 Fine lub ok. 33 zdjęć 1600 x 1200 Normal.

Wbudowana lampa błyskowa oświetla fotografowana scenę równym, łagodnym światłem w zakresie odległości 0.11 - 3.0 m dla szerokiego kąta oraz 0.5 - 1.7m dla najdłuższej ogniskowej. Podczas pracy z lampą czułość zablokowana jest na poziomie ISO 100.

Rozkład światła błyskowego

Podobnie jak w innych aparatach Minolty za pomiar światła odpowiada system Video AF. Aktywujemy go lekkim dociśnięciem spustu migawki - system rozpozna najbliższy lub najbardziej kontrastowy obiekt i oznaczy go małą ramką. Przy szerszych planach, gdy obiekty oddalone są o mniej więcej równa odległość od aparatu system zastosuje szeroką ramkę z pomiarem ogólnym.

Sterowana elektronicznie migawka wyzwalana jest dość płynnie choć wsłuchiwanie się w "klik" sygnalizujący rozpoczęcie naświetlania może być zwodnicze. Opóźnienie wyzwolenia migawki nie jest duże, ale samo otwarcie odbywa się w środku zaciemnienia monitora wymaganego do przetworzenia obrazu. Niestety, brakuje tu natychmiastowego podglądu obrazu zaraz po wykonaniu zdjęcia. Podgląd aktywujemy ręcznie przechodząc w tryb odtwarzania lub centralnym polem nawigatora w trybie rejestracji.

Informacje na monitorze w trybie rejestracji (zdjęcia pojedyncze, bez lampy, tryb makro, pozostało 26 zdjęć, skala zoom)

E323 oferuje dobry program makro ogniskujący od 11cm (przy szerokim kącie). Ostatni tryb rejestracji obrazu to film zapisywany w dwóch rozdzielczościach 320 x 240 i 160 x 120 w tempie 15 kl/sek. Nie ma limitu długości jednorazowego ujęcia - jedyne ograniczenie to pojemność karty.

Program zdjęć seryjnych dzieli się na dwa tryby. Pierwszy z nich - Standardowy - rejestruje zdjęcia w tempie ok.1 kl/sek, a w jednej serii wykonamy do 9 ujęć (2048 x 1536, Fine). Nie można rozpocząć kolejnej serii do czasu opróżnienia bufora pamięci (zapisania zdjęć na karcie). W trybie Best rejestrowane są cztery ujęcia, które wyświetlane są zaraz po rejestracji na zbiorczym obrazku. Wybieramy z nich jedno, który uważamy za najlepsze i chcemy zachować.

Na funkcje odtwarzania składają się takie opcje jak ochrona zdjęć przed skasowaniem, kasowanie pojedyncze lub grupowe, obracanie obrazów (ręcznie) o 90 stopni w lewo lub prawo, edytowanie pokazu slajdów oraz wybranie zdjęć z przeznaczeniem do wydruku.

DiMAGE E323 zasilany jest dwoma "paluszkami", które wystarcza do wykonania ok. 100 zdjęć z włączonym monitorem i częściowym użyciem lampy. Jeśli zrezygnujemy z błysku i będziemy korzystać z bardzo przyzwoitego wizjera, czas pracy na jednym komplecie baterii można wydłużyć ponad dwukrotnie. Opcjonalnie, w warunkach domowych, możemy skorzystać z zasilania zewnętrznego (przez dedykowany kabel zasilający).

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33