Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
W ciągu 5 lat istnienia, system Nikon Z rozrósł się do 17 obiektywów zmiennoogniskowych Nikkor. Który będzie idealny dla ciebie? Przyglądamy się ofercie, aby rozwiać wątpliwości.
Materiał we współpracy ze sklepem Cyfrowe.pl
Każdy z producent obrał nieco inną strategię na ekspansję w systemach bezusterkowych. W przypadku Nikona jest to z pewnością skupienie dużej uwagi na rozwoju obiektywów typu zoom, które zapewniają wygodę i swobodę pracy w różnorodnych sytuacjach. W ciągu raptem 5 lat istnienia oferta zmiennoogniskowych szkieł Nikkor Z rozrosła się do 3 różnych serii, na które składa się 17 różnych modeli - od konstrukcji ultraszerokokątnych, do długich, profesjonalnych teleobiektywów. To jeden z najlepszych wyników w świecie bezlusterkowych pełnych klatek.
Prawdę mówiąc zoomów w systemie Nikon Z jest już tak dużo, że wybór właściwego modelu może sprawiać pewne trudności. Dlatego też wspólnie ze sklepem cyfrowe.pl postanowiliśmy przybliżyć Wam poszczególne konstrukcje, opisując do jakiego rodzaju realizacji sprawdzą się najlepiej.
Zanim przejdziemy do konkretnych modeli, przyjrzyjmy się całym seriom obiektywów w systemie Nikon Z. Na chwilę obecną możemy rozgraniczyć 3 linie zoomów Nikkor Z: kierowane do wymagających zawodowców szkła serii S, przystępne cenowo zoomy z serii standardowej a także obiektywy DX, kierowane do użytkowników aparatów z matrycami APS-C.
Te pierwsze gwarantują najlepszą jakość optyczną i najbardziej dopracowane technologie, ale są zarazem najcięższe i najdroższe. Seria standardowa stara się zaoferować jak najlepszy stosunek jakości do ceny, przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowych rozmiarów - w sam raz na potrzeby hobbystów i początkujących zawodowców. Seria DX to z kolei bardzo przystępne cenowo, choć nieco ciemne zoomy dla amatorów, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki na polu fotografii. Najdroższe pozycje w ofercie są oczywiście najlepsze, ale nie zawsze będą tymi, które najlepiej sprawdzą się w naszym działaniu. Może się bowiem okazać, że nasze oczekiwania w pełni zaspokoją modele kierowane do hobbystów. Zobaczmy więc z czego system Nikon Z pozwala nam wybierać.
Najszerszy zoom systemu Nikon Z, kierowany głównie do wymagających fotografów krajobrazu, architektury i wnętrz, a dzięki stosunkowo dużej jasności cieszy się zainteresowaniem również wśród fotografów nocnego nieba.
Jak na swoje możliwości, szkło odznacza się kompaktową budową i ma do zaoferowania ponadprzeciętną jakość optyczną, z wyrównaną rozdzielczością i dobrze kontrolowaną winietą oraz dystorsją. Może pochwalić się także w pełni uszczelnionym tubusem z rozbudowaną ergonomią i możliwością nakręcania tradycyjnych filtrów kołowych (rozmiar 112 mm).
Nieco ciemniejsza i mniej rozbudowana pod względem ergonomii, ale za to sporo tańsza i mniejsza alternatywa dla opisywanego wyżej modelu 14-24 mm. Jako, że również reprezentuje serię S, także i tutaj możemy liczyć na profesjonalne rezultaty w zakresie optyki. Tak samo, jak w przypadku modelu 14-24 mm, jest to obiektyw uszczelniony i oferujący możliwość nakręcania tradycyjnych filtrów.
Kluczową różnicą pomiędzy obydwoma obiektywami jest oczywiście światłosiła. Przy świetle f/4 raczej nie ma co porywać się na astrofotografię czy fotografowanie z ręki po zmroku. Jeśli jednak należycie do fotografów krajobrazowych czy wnętrzarskich, którzy pracują głównie na statywie, a do tego zwykle i tak mocno domykacie przysłonę, warto zwrócić się właśnie w kierunku tego modelu. Zwłaszcza, że jest prawie o połowę tańszy i oferuje szerszy zakres ogniskowych. Z tego względu może sprawdzić się także w streecie i reportażu.
Klasyczny standardowy zoom ze światłem f/2.8, czyli jeden z głównych obiektywów w arsenale fotografów prasowych i reportażystów, ale także osób zajmujących się szeroko pojętą fotografią komercyjną. Dzięki uniwersalnemu zakresowi sfotografujemy nim zarówno wartką akcję, jak i wykonamy ujęcia produktowe, modowe czy portretowe.
Nikkor Z 24-70 mm f/2.8 S to solidna, uszczelniona konstrukcja, przygotowana na najcięższe trudy zawodowej pracy. Jak przystało na szkło typowo profesjonalne, charakteryzuje się także rozbudowaną ergonomią z przyciskiem i pierścienim funkcyjnym oraz cyfrową skalą odległości.
Analogiczna do modelu 14-30 mm, sporo mniejsza i tańsza alternatywa dla topowego zoomu z profesjonalnej linii S. Nikkor Z 24-70 mm f/4 S to przede wszystkim kompaktowa budowa, dzięki której model ten stanie się ciekawą propozycję na uniwersalny obiektyw do fotografii podróżniczej.
Podobnie jak w przypadku szerokich kątów, najistotniejszą różnicą jest tu mniejsza światłosiła. Będzie to więc zdecydowanie obiektyw do fotografowania za dnia. Bardzo dobrze sprawdzi się także w studiu i wszelkich sytuacjach gdzie stawiamy na jak najlepsze połączenie jakości i mobilności.
Prawdopodobnie najbardziej uniwersalny zoom w systemie Nikon Z, który wielu fotografom będzie w stanie zastąpić cały zestaw stałek, pozwalając realizować wszelkie najpopularniejsze typy ujęć. Konstrukcja lubiana szczególnie przez filmujących, którym pozwala ograć cały materiał bez konieczności wymiany obiektywu.
Z racji swoich możliwości i całkiem przystępnej ceny, Nikkor Z 24-120 mm f/4 S to także świetna propozycja na pierwszy zoom i obiektyw do nauki fotografowania. Szeroki zakres ogniskowych pozwala próbować swoich sił w dowolnym typie fotografii, a światłofiła f/4 umożliwia także uzyskanie przyjemnej plastyki obrazu.
Klasyczny reporterski tele-zoom, będący obowiązkowym elementem wyposażenia fotografów prasowych, sportowych czy przyrodniczych. Ze względu na szybki system AF doskonale sprawdza się w sytuacjach dynamicznych, wymagających fotografowania na odległość.
Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S wyróżnia się ponadprzeciętna ostrością i dopracowanym rozmyciem, dostarczając obraz dorównujący obiektywom stałoogniskowym. Jak każdy zoom z serii S, oferuje także uszczelnienia i wytrzymała obudowę z rozbudowaną ergonomią, obejmująca m.in. mocowanie statywowe, przełącznik zakresu ostrzenia czy aż 2 przyciski funkcyjne.
Profesjonalny superteleobiektyw, stworzony głównie z myślą o wymagającej fotografii sportowej i przyrodniczej. Szybki system AF zapewni błyskawiczną reakcję, a wbudowany system redukcji drgań zadba o to, byśmy mogli tą konstrukcją komfortowo fotografować także z ręki. Ten zoom to jednak znacznie więcej, niż widać na pierwszy rzut oka.
Nikkor Z 100-400 mm f/4.5-5.6 VR S, jak na swoje możliwości cechuje się wyjątkowo niską wagą 1,3 kg. Dodatkowo oferuje specjalny system balansu, który utrzymuje środek ciężkości obiektywu, niezależnie od używanej ogniskowej. W końcu, dzięki możliwości fotografowania z minimalnej odległości 75 cm sprawdzi się także w zastosowaniach makro. A to wszystko przy ponadprzeciętnej jakości optyki serii S.
Uniwersalny, szerokokątny zoom, który będzie świetnym uzupełnieniem dla dłuższych ogniskowych i uniwersalną propozycją dla miłośników szerokiego pola widzenia. Nie oferuje tak ekstremalnego kąta widzenia, jak modele z serii S, ale będzie dla nich bardzo ciekawą i bardziej przystępną cenowo alternatywą.
Nikkor Z 17-28 mm f/2.8 to także ciekawy zamiennik dla reporterskich zoomów 16-35 mm, stając się atrakcyjną propozycja dla fotografów krajobrazu, architektury. czy reportażu. Użytkownicy zwracają uwagę na dobre osiągi optyczne i kompaktowe wymiary, dzięki którym obiektyw ten bardzo dobrze sprawdzi się w podróży.
Niezbyt jasny, ale rekordowo kompaktowy zoom średniego zasięgu, który może stać się ulubionym szkłem fotografów ceniących przede wszystkim mobilność. Dobra propozycja na obiektyw do fotografii ulicznej czy dokumentalnej i utrwalania codziennego życia. Sprawdzi się także w realizacjach typu flat lay.
Z racji przeciętnej światłosiły nie będzie to szkło, które oczaruje nas swoją plastyką i rozmyciem nieostrości, ale jeśli tylko macie w zwyczaju pracę na mocniej domkniętej przysłonie, może wam zastąpić dużo droższe i cięższe konstrukcje. Przy wszystkich swoich zaletach jest także naprawdę tani.
Wszechstronny zoom rozwijający ideę obiektywu „do wszystkiego”. Podobnie jak model 24-120 mm, pozwoli nam realizować praktycznie wszelkie typy ujęć, a dzięki jeszcze dłuższemu zakresowi sprawdzi się także w hobbystycznej fotografii sportowej czy przyrodniczej. Przy tym wszystkim jest bardzo kompaktowy.
Konstrukcje pokroju Nikkora Z 24-200 mm f/4-6.3 VR to szkła bardzo chętnie wybierane zwłaszcza do hobbystycznej fotografii przyrodniczej i krajobrazowej, które pozwalają użytkownikom na pełną swobodę pracy, bez konieczności martwienia się o wymianę obiektywu. Z racji małej światłosiły obiektyw ten nie sprawdzi się jednak w przypadku fotografowania sportów halowych czy fotografowania po zmroku.
Przystępna cenowo alternatywa dla standardowego reporterskiego zoomu 24-70 mm. Z racji nieco zawężonego zakresu na szerokim krańcu nie sprawdzi się być może tak dobrze w dynamicznym reportażu i fotografowaniu z ekstremalnych kątów, ale jednocześnie zachowuje dużą światłosiłę, pozwalającą na swobodę pracy z dowolnych warunkach.
Nikkor Z 28-75 mm f/2.8 to konstrukcja stanowiąca bardzo dobry balans pomiędzy osiągami, rozmiarami i ceną. Szkło oferuje bardzo dobrą optykę i szybki autofokus, a swoje możliwości zamyka w stosunkowo lekkim i przystępnie wycenionym korpusie, który pokochają wszyscy, którym zależy na wygodzie.
Kolejna przystępna cenowo alternatywa dla szkła z serii S - tym razem dla reporterskiego zooma 70-200 mm. Model 70-180 mm oferuje profesjonalne możliwości w kompaktowym tubusie, skrojonym na potrzeby zaawansowanych hobbystów i mniej wymagających zawodowców.
Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 to obiektyw, który sprawdzi się w fotografii reportażowej, sportowej i przyrodniczej. Jego główne zalety to niska waga (795 g) i niewielkie gabaryty (84 x 151 mm), a także możliwość współpracy z natywnymi telekonwerterami o krotności 1,4x i 2x.
Najnowszy zoom w ofercie producenta, a zarazem najdłuższy obiektyw zmiennoogniskowy w całym systemie. Dzięki wyjątkowo dużemu zakresowi ogniskowych, doskonale sprawdzi się w wymagającej fotografii przyrodniczej i sportowej.
Nikkor Z 180-600 mm f/5.6-6.3 VR dla wielu może stać się ciekawszym wyborem od obiektywu 100-400 mm, a przy tym jest od niego o połowę tańszy. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że ze względu na swoją wagę (ponad 2 kg) będzie to obiektyw, którym będziemy pracować głównie na statywie.
Kompaktowy zoom średniego zasięgu, oferujący ekwiwalent ogniskowych 18-42 mm dla pełnej klatki. Jego największą zaleą są miniaturowe wymiary, dzięki którym stanie się wygodnym towarzyszem fotografowania codziennych sytuacji i ciekawą propozycją na obiektyw do vlogowania.
Realizacje wideo ułatwi także fakt, że Nikkor Z DX 12-28 mm f/3.5-5.6 PZ VR jest obiektywem stabilizowanym. Z kolei osoby myślące o wykorzystaniu go w podróży ucieszy to, że oferuje uszczelnienia. Oferowany zakres ogniskowych sprawdzi się m.in. w fotografii krajobrazowej, dokumencie i szerszych ujęciach portretowych.
Superkompaktowa i bardzo tania alternatywa dla pełnoklatkowego zoomu 24-70 mm. Obiektyw oferuje dokładnie ekwiwalent 24-75 mm i będzie ciekawym wyborem na pierwszy obiekty do aparatu APS-C systemu Z.
Nikkor Z DX 16-50 mm f/3.5-6.3 VR nie należy do jasnych, ale na swoją obronę na wydajny system stabilizacji o skuteczności aż 4 EV. Z jego pomocą powinniśmy być stanie skutecznie fotografować z ręki nawet w słabym oświetleniu czy po zmroku. Atrakcyjna propozycja do uwieczniania codziennych chwil i nauki fotografowania.
Atrakcyjny i kompaktowy zamiennik pełnoklatkowego obiektywu 24-200 mm. Oferując ekwiwalent ogniskowych 28-210 mm szkło stanie się świetnym wyborem do hobbystycznej fotografii krajobrazowej i podróżniczej. Może też sprawdzić się w amatorskim fotografowaniu sportu.
Do tego wszystkiego, jest naprawdę mały, co sprawi, że zestaw aparat + obiektyw bez problemu zmieści się nawet do niewielki torebki. Oprócz tego, oferuje skuteczny system stabilizacji i możliwość realizowania ujęć makro. Dobra propozycja do nauki świadomego fotografowania i świetny wybór do utrwalania wakacyjnych wyjazdów.
Najdłuższy zoom DX systemu Nikon Z. Obiektyw oferuje ekwiwalent ogniskowych 75-375 mm dla pełnej klatki, co stawia go w kategoriach szkieł kierowanych do fotografii sportowej i przyrodniczej oraz krajobrazowej.
Jest to szkło dosyć ciemne, toteż nie należy oczekiwać, że zaoferuje nam wyjątkową plastykę, ale wynagradza nam to bardzo kompaktowymi wymiarami, układem stabilizacji i niską ceną, skrojoną na możliwości każdego amatora.