System Lumix: siła optyki

Autor: Redakcja Fotopolis

24 Lipiec 2018
Artykuł na: 6-9 minut

O możliwościach systemu nie stanowią tylko zaawansowane korpusy - dla wymagającego fotografa kluczowa jest również dostępność zaawansowanych obiektywów. A tych w portfolio Panasonic nie brakuje. Mamy na to co najmniej 7 dowodów!

Przez 10 lat od powstania systemu Micro 4/3 i premiery pierwszego cyfrowego bezlusterkowca Panasonic Lumix G1, oferta dedykowanej optyki stale rosła - do modeli podstawowych, zaspokajających najważniejsze potrzeby każdego fotografa dołączały stopniowo modele profesjonalne - od ultraszerokokątnych zoomów, przez superjasne stałki, po zaawansowane zoomy, pozwalające fotografować dziką przyrodę czy duże wydarzenia sportowe. Dziś w portfolio Panasonic znajdziemy niemal 40 modeli, pokrywających zakres ogniskowych od 14 do aż 800 mm.

Jakość Leica

Obiektywy fotograficzne to instrumenty niezwykle precyzyjne, a stworzenie modelu, który wyeliminuje wszystkie typowe wady optyczne i zapewni najwyższą jakość obrazu, jest wyjątkowo trudne. Dlatego też profesjonalne obiektywy Lumix, projektowane z myślą o zawodowcach i wymagających amatorach powstają przy współpracy z firmą Leica. Modele współtworzone przez tę legendarną niemiecką pracownię wyróżniają się nie tylko znakomitymi parametrami optycznymi, ale również wyjątkowo solidną, uszczelnioną konstrukcją i nietuzinkowym wzornictwem, co dla każdego fotografa-estety również nie pozostaje bez znaczenia.

Rodzina obiektywów Panasonic

Nie tylko fotografia

Niemal od narodzin systemu producent równie dużą wagę, jak do fotografii, przywiązuje do rozwoju możliwości wideo swoich korpusów. Modele z linii GH, w tym najnowsze GH5 i GH5s, to obecnie jedne z najbardziej zaawansowanych filmujących aparatów na rynku, wykorzystujących wieloletnie doświadczenie producenta w zakresie rozwiązań wideo. Pamiętając o filmujących użytkownikach aparatów Lumix, producent zadbał również o dostosowanie do ich potrzeb oferowanej optyki. Modele oznaczone symbolem HD ready gwarantują wyjątkowo cichą i płynną pracę, a także przenoszenie najdrobniejszych detali nawet podczas filmowania w rozdzielczości 4K.

Poniżej prezentujemy najciekawsze, naszym zdaniem, modele z oferty Panasonic Lumix.

PANASONIC LEICA DG VARIO-ELMARIT 8-18 MM F/2.8-4 ASPH

Ten profesjonalny, szerokokątny zoom oferuje ekwiwalent 16 - 36 mm, co oznacza, że będzie stanowił świetny wybór zarówno do krajobrazu jak i fotografii reportażowej. W konstrukcji optycznej znalazło się 15 elementów w 10 grupach, a soczewki asferyczne, ze szkła o obniżonym współczynniku dyspersji oraz o wysokim współczynniku refrakcji, skutecznie eliminują zniekształcenia i aberrację chromatyczną. Z kolei powłoki Nano Surface Coating redukują występowanie odbić i flar. Atutami, oprócz uszczelnionej konstrukcji, są też cichy, szybki i precyzyjny autofokus, a zminimalizowanie efektu focus-breathing podczas zmiany ogniskowej sprawia, że szkło z powodzeniem można wykorzystywać także w produkcjach filmowych.

PANASONIC LEICA DG SUMMILUX 15 MM F/1.7 ASPH

To niewielka i jasna propozycja, która dzięki uniwersalnej ogniskowej sprawdzi się w wielu sytuacjach (ekwiwalent ogniskowej 30 mm). Obiektyw składa się z 9 elementów ułożonych w 7 grupach (w tym 3 soczewek asferycznych), a za redukcję odbić odpowiadają powłoki Nano. Dzięki zastosowaniu nowego silnika krokowego ustawianie ostrości przebiega płynnie, cicho i szybciej, zarówno podczas robienia zdjęć, jak i nagrywania wideo. Obiektyw cieszy też oko i pozwala pracować w klasyczny sposób - na tubusie znajdziemy pierścień przysłony i ostrości oraz przełącznik AF/MF. Ponadto solidna metalowa konstrukcja wraz z osłoną zapewnia dużą niezawodność i trwałość przy częstych zmianach obiektywu.

PANASONIC LUMIX G 25 MM F/1.7 ASPH

Ekwiwalent 50 mm oferuje kąt widzenia zbliżony do ludzkiego oka, co sprawia, że model ten okazuje się wyjątkowo uniwersalnym standardem idealnym zarówno do portretu, jak i reportażu. Co ważne, obiektyw obsługuje wymianę sygnałów cyfrowych z prędkością 240 kl./s, dzięki czemu będzie kompatybilny z szybkim autofokusem wszystkich nowych aparatów z serii LUMIX G w technologii DFD (Depth From Defocus). Obiektyw, dzięki niewielkiej wadze i kompaktowej budowie (a także przystępnej cenie), świetnie sprawdzi się jako uzupełnienie podstawowego zooma. To jasna stałka, na którą zawsze znajdzie się miejsce!

LEICA DG NOCTICRON 42,5 MM F/1.2

To flagowa portretówka i bez wątpienia jeden z najciekawszych obiektywów w systemie Lumix. W wyjątkowo solidnej, stalowej i uszczelnionej konstrukcji rozmieszczono 14 soczewek w 11 grupach, przy czym 2 z nich to elementy asferyczne, jedna wykonana ze szkła ED i jedna UHR - o wysokim współczynniku refrakcji. Obiektyw został wyposażony w 9-listkową przysłonę oraz stabilizację obrazu Power O.I.S. jednak to, co w największym stopniu przyciąga fotografów, to połączenie klasycznej portretowej ogniskowej (ekwiwalent 85 mm) z wyjątkowo dużą jasnością f/1,2. Taki tandem gwarantuje wyjątkowo plastyczne oddanie tła.

LEICA DG ELMARIT 200 MM F/2.8 POWER O.I.S.

Jasne „czterysetki” w pełnoklatkowych systemach to zazwyczaj prawdziwe monstra - ważą nawet 6 kg, a ich długość zbliża się do 50 centymetrów. W bezpośrednim zestawieniu obiektyw Panasonic wydaje się niemal miniaturowy. W konstrukcji optycznej zastosowano 15 elementów w 13 grupach, w tym dwie soczewki UED (o ultraniskiej dyspersji), które, oprócz korekcji aberracji chromatycznej, mają przekładać się na lepszą rozdzielczość obrazu. Niewielkie wymiary w połączeniu z optyczną stabilizacją obrazu O.I.S. pozwalają na wydajne fotografowanie sportu i przyrody również z ręki. Konstrukcję uszczelniono także przed kurzem i wilgocią. Ponadto producent deklaruje odporność na niskie temperatury do -10 stopni, co szczególnie ucieszy fotografów dzikiej natury.

LEICA DG VARIO-ELMARIT 50-200 MM F/2.8-4 ASPH POWER O.I.S.

To wysokiej jakości uszczelniony zoom, oferujący ekwiwalent popularnych modeli 100-400 mm dla pełnej klatki. Zachowując przy tym dużą jasność, będzie doskonałym wyborem dla fotografów sportu czy zwierząt. Obiektyw pozwala na ostrzenie z odległości już 75 cm i oferuje 9-listkową przysłonę. Za sprawą liniowego silnika AF, który doskonale współpracuje z systemem detekcji kontrastu aparatów Panasonic, ustawianie ostrości odbywa się szybko i bezgłośnie. Otrzymujemy także system optycznej stabilizacji. Elmarit 50-200 mm jest ponadto kompatybilny z telekonwerterami o krotności 1,4 x oraz 2,0 x, co pozwoli wydłużyć jego efektywny zasięg aż do 800 mm!

LEICA DG VARIO-ELMAR 100-400 MM F4-6.3 ASPH POWER O.I.S.

Ten solidnie uszczelniony i bardzo kompaktowy superteleobiektyw imponuje przede wszystkim zasięgiem zooma - zakres ogniskowych to bowiem aż 200-800 mm! (w systemie małoobrazkowym). Niewielkie wymiary w połączeniu z systemem stabilizacji (współpracuje także z Dual I.S. korpusów Lumix) pozwalają na wykonywanie nieporuszonych zdjęć bez użycia statywu. Ponadto został wyposażony w wewnętrzny napęd ostrzenia oparty na silniku krokowym, który ma zapewniać płynne i ciche działanie, idealne do współpracy z kontrastowym systemem autofokusa o wysokiej szybkości i precyzji (zarówno przy fotografowaniu, jak i rejestracji nagrań wideo).

Artykuł powstał na zlecenie firmy Panasonic Polska

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
Najnowszy Canon EOS R5 Mark II łączy w sobie możliwości wysokiej klasy aparatu i kamery filmowej. Dlaczego jest idealnym aparatem dla współczesnego hybrydowego twórcy? Oto pięć najważniejszych...
10
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
Największe targi fotografii artystycznej na świecie nie są raczej miejscem, gdzie spodziewalibyśmy się zobaczyć producenta smartfonów. Tymczasem globalnym partnerem tegorocznego Paris...
9
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
JOBY stawia na wyższy standardy jakości i przenosi część produkcji GorillaPodów do Włoch. To dobra okazja, by przypomnieć co znajdziemy dziś w ofercie cenionego producenta akcesoriów dla...
1
Powiązane artykuły